משתמש:שחר אבקשך/X

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

עשן נוזלי הוא נוזל שמיועד לתיבול ומעניק למאכל ניחוח של מזון מעושן. צבעו בין צהוב לחום, הוא מרוכז מאד וריחו עז, לכן משתמשים בכמות קטנה ממנו. התבלין הוא בשימוש ברוטבים לברביקיו, במוצרים מוכנים מבשר, עוף, דגים, גבינות קשות בטעם מעושן, ובחטיפים שמדמים טעם גריל.

קובץ:Figaro Liquid Smoke.jpg

ייצור[עריכת קוד מקור | עריכה]

עשן נוזלי מיוצר על ידי הבערת עץ מסוגים שונים, והעברת העשן הנפלט מהם דרך מים. עצים שונים משווים לעשן ניחוח שונה. בארצות הברית מקובל להשתמש בעץ היקורי (Hickory), שהוא עץ גדול ממשפחת האגוזיים שחבר בה אגוז מלך. באירופה מקובל יותר השימוש באשור.

עשן נוזלי מיוצר על ידי הפיכת עץ לפחם עץ, ופעפוע העשן שנפלט בתהליך דרך מים. שבבי עץ מוכנסים לתנור בחום גבוה ללא נוכחות חמצן ועוברים פירוליזה, והעשן עולה לתא התעבות שבו זרם של מים קרים. המים עם חלקיקי העשן המומסים והמעורבים בהם עוברים לתהליך סינון וטיהור, כדי להסיר מהם חלקיקי עטרן, פחמימנים ארומטיים רב-טבעתיים (PAH) וחומרים מזיקים אחרים כמו הגז מתאן.

הבטים בריאותיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עישון מזון או צלייה על האש גורמים לייצור מולקולות שעשויות להיות מסוכנות. מולקולות אלה מהוות חלק מזיהום האוויר בכדור הארץ. בעת בישול בחום גבוה. בגלל תהליך הסינון יש בעשן הנוזלי בממוצע פחות חומרים מזיקים ממה שנוצר בתהליך עישון או ברביקיו[1].