משתמש:עתודה קבוצה2

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ננס כחול[עריכת קוד מקור | עריכה]

ננס כחול הוא שלב בחייו של כוכב הסדרה הראשית.

היוצרות ננס כחול[עריכת קוד מקור | עריכה]

כשכוכב מזדקן ומצבורי ההליום שלו מתחילים להיגמר, הוא יכול להתחיל סדרה של תהליכים

  1. אם מסתו של כוכב קטנה מ1.9891x1030 קילוגרם(המסה של השמש שלנו), הטמפרטורה בליבתו לא יכולה להגיע ל-300 מיליון מעלות קלווין(המעלות שהכוכב צריך בשביל לשמור על איזון טבעי), לכן הכוכב יתכווץ והטמפרטורה בתוכו תעלה. במצב כזה, הכוכב ימשיך להתכווץ בקצב הדרגתי וידעך ובסופו של דבר, הוא יהפוך לננס אדום.
  2. כוכבים בינוניים- כוכב בעל מסת שמש אחת או יותר מוגדר ככוכב בינוני. כשכוכב בינוני מזדקן, הטמפרטורה בליבתו כן מספיקה לתהליך היתוך הליום. תחילה, הכוכב יתיך את ההליום שלו ויהפוך אותו לפחמן. בעת תהליך זה ליבת הכוכב מתכווצת, בעוד הכוכב עצמו גדל בהדרגה. בזמן תהליך זה הכוכב מתחמם ונעשה בהיר יותר. בשורה של תהליכים גרעיניים שכשורים לכוחות הכבידה בכוכב, הכוכב ממשיך לגדול ולהתחמם, עד שפני שטחו מאדימים והוא הופך לענק אדום. הענק האדום בסופו יהפוך לננס לבן, קטן וחם.
  3. כוכבים גדולים-אם הכוכב מעל מסה מסוימת ומספיק דחוס וכבד בכדי להתיך יסודות כבדים מהליום ליבת הכוכב תהפוך דחוסה אף יותר, והרכבה ישתנה. בסופו של דבר הכוכב יהפוך לעל ענק אדום.
  4. כמובן, תמיד קיימת האפשרות שהכוכב יהפוך ללא יציב ברמה שאין חזור ממנה ויתפוצץ לסופרנובה.

המשך ההיווצרות של ננס כחול[עריכת קוד מקור | עריכה]

רק מאחת מהתהליכים שתיארנו קודם יכול להיווצר ננס כחול, מהכוכבים הקטנים שהופכים לננסים האדומים, מהננסים האדומים יש שתי אופציות להמשכו,

  • אם מסתו גדולה מספיק, הוא הופך לענק אדום.
  • הננס האדום יתחיל לשחרר יותר אנרגיה לכל יחידת מידה שלו, ועקב זה תעלה טמפרטורת פני הכוכב וצבעו יהפוך ל"כחול" יותר

המשך דרכו של הננס הכחול[עריכת קוד מקור | עריכה]

הננס הכחול ימשיך להתחמם ולהתיך את המימן שלו, עד שיגמר ה"דלק" שלו, ברגע שה"דלק" יגמר והכוכב לא יוכל לבצע עוד היתוכים כימיים, הוא ילבין ויהפוך לננס לבן. הננס הלבן בסופו של דבר יאבד את האנרגיה העצורה בו ויהפוך לננס שחור, וימות