משתמש:עמית אסא/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של עמית אסא.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של עמית אסא.
אחד מאיתנו משקר
one of us is lying
מידע כללי
מאת קארן מ'מקמנוס
שפת המקור אנגלית
סוגה מתח, אקשן, נוער
הוצאה
תאריך הוצאה 29.5.2017
מספר עמודים 368
הוצאה בעברית
הוצאה כנרת זמורה-דביר
תרגום יעל אכמון
מספר עמודים 331
סדרה
הספר הבא אחד מאיתנו הבא בתור
מספר ספרים 2

אחד מאיתנו משקר הוא רומן מתח לנוער, הנכתב על ידי הסופרת האמריקאית קארן מ' מקמנוס (אנ'). ספר זה הוא ספר הבכורה של מקמנוס שבמקור יצא באומות המאוחדות על ידי "Dell Publishing (אנ')", ב-29 למאי 2017.

הספר מסופר מתוך נקודות מבט שונות של ארבעת הדמויות הראשיות – ברונווין רוחס, נייט מקולי, קופר קלי ואדי פרנטיס. הספר קיבל שבחים רבים והיה ברשימת רבי המכר של "ניו יורק טיימס"במשך 166 שבועות.

ספר ההמשך, אחד מאיתנו הבא בתור, יצא לאור ב-7 לינואר 2020; ולאחר מכן, ב-7 לאוקטובר 2021, יצאה סדרת הטלוויזיה המבוססת על הספרים.[1][2][3]

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חמישה ילדים -אדי, קופר, ברונווין, סימון ונייט - נכנסים לכיתת ריתוק שלא בצדק לאחר שמורה תפס אותם עם טלפונים שהושתלו אצלם בתיק. בזמן הריתוק מתרחשת מול חלון החדר תאונה, ומר אייבורי - ששמר עליהם בזמן הריתוק - יוצא החוצה כדי לבדוק מה קרה. סיימון, שבדיוק ביקש ממר אייבורי רשות למלא לעצמו כוס מים, חטף התקף אלרגי. כל הדמויות ממהרות לעזור, אבל כל מזרקי האפיפן נעלמו, ואין מה לעשות כדי לעצור את ההתקף האלרגי. האמבולנס מגיע אבל כבר אין מה לעשות - סיימון מת. לאחר בדיקה, המשטרה מבינה שמישהו שם בכוסו של סיימון שמן בוטנים, ועל כן אחד מהנוכחים בחדר רצח את סיימון. מר אייבורי מיד יורד מהפרק, כיוון שהוא מורה ואין לו שום מניע. לעומת זאת, מכיוון שסיימון התכוון לחשוף סוד על כל אחת מהדמויות בחדר ביום שלמחרת, יש לכל הארבעה מניע.

המשטרה מתחקרת את הנערים, ועם הזמן הסיפור מתפרסם. הנערים - שהלחץ המשותף מהמשטרה וממשפחתיהם נערם - הופכים לחבורה מגובשת, ולכן כשעורכי דינם מורים עליהם להתרחק אחד מן השני כדי למנוע את החשד לרצח קבוצתי, הם מרגישים כולם בודדים וכל אחד מהם צריך אוזן קשבת. אוזנה הקשבת של אדי היא אחותה הגדולה, אשטון; לקופר יש את בן זוגו הסודי, קריס; ולברונווין ונייט - שמפתחים קשר דרך הטלפונים החד-פעמיים שנשארו לנייט מימיו בתור סוחר סמים - יש אחד את השני.

עם הזמן מגלים על כל אחד ואחד מהנערים סודות שהם מאוד לא היו רוצים לחשוף, עם אחד יוצא דופן - הסוד לכאורה של קופר אומר שהוא משתמש בסטרואידים ומשם הקפיצה ביכולותיו בבייסבול. בהמשך מגלים שהסוד הזה הוא היחיד ששקרי, ושהסוד המקורי שהיה אמור להיחשף הוא על הנטייה המינית של קופר. המשטרה מנצלת את כוחה שלא בצדק ומפרסמת את המידע המקורי והאמיתי על קופר, ובכך מוציאה אותו מהארון בעל כורחו.  פתאום התקשורת משנה את דעתה, ויוצאת על המשטרה ועל השיטות שלה שכוללות התעללות מוחלטת בנערים האלה - כשהם עוד חפים מפשע! הקשר של נייט וברונווין נעשה רומנטי, והם מעלים את הרעיון של להפגיש את הקבוצה כדי לדון במעשים הבאים שלהם ובהתמודדותם עם התקשרות. בעזרת קריס הם מגיעים למסקנה שעמדה מולם כל הזמן - סיימון היה מדוכא, סיימון שתה מים ומת מהתקף אלרגי - ולכן יש להניח שסיימון התאבד.

אבל זאת רק המסקנה האישית שלהם, והם עדיין צריכים הוכחות. הקבוצה מתפרקת וכך גם השערתם לגבי מותו של סימון, כשהמשטרה מגלה ראיות מפלילות על נייט שלא הופיעו בבדיקה הקודמת. נייט הולך לכלא נוער עם סיכוי להגיע לכלא המחוזי, מה שגורם לעורך דין בשם איליי קליינפרטר לקחת את התיק שלו תחת אחריותו. הוא מתחיל לחשוב שכל הסיפור קצת יותר מדי נוח, ושראיות שהופיעו רק בבדיקה חוזרת יכולות להעיד על הפללה. בינתיים, אדי הולכת לבקר את חברתה החדשה שהייתה מאוהבת בסיימון ולא הגיעה לבית הספר במשך שבוע שלם - ג'ניי. היא מספרת על התוכנית של סיימון - ההתאבדות שתיקח יחד איתה את החיים השקטים של ארבעה מהאנשים השנואים עליו ביותר… היא הסבירה איך הוא שילם למישהו כדי לזייף תאונה, איך היא הייתה אמורה להפליל את אדי אבל בהחלטה של הרגע האחרון בחרה להפליל את נייט, ואיך ג'ייק - החבר לשעבר של אדי - היה בעצם במסע נקמה כלפיה על כך שבגדה בו במטרה להכניס אותה לכלא. לפתע ג'ייק נכנס לביתה של ג'ניי ומבין מה קרה. הוא רודף אחרי אדי במטרה חדשה - להרוג אותה. הוא כל כך קרוב להשיג את מבוקשו, אבל בדיוק אז מגיע קופר ומציל את המצב. ג'ייק נתפס, נייט משתחרר, ונראה כאילו הכל חזר לקדמותו (לפחות עד הספר הבא). [1]

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברונווין רוחס - אחת מנקודות המבט שדרכן סופר הסיפור - "המוח". חברה במספר מועדוני בית ספר וביחסים טובים עם אחותה מייב. סודה הוא שהיא רימתה במבחן בכימיה, על מנת לשמור על ממוצע ציונים גבוה. לאחר מכן מגלים שהיא השאירה הודעה המאיימת על חייו של סיימון באחד הפוסטים שהעלה על אחותה.

נייט מקולי - אחת מנקודות המבט - "הפושע". נייט גר עם אביו האלכוהולי ועם אימו המכורה לסמים שככל הנראה מתה מספר שנים לפני ועם חרודונו סטאן. מקור ההכנסה העיקרי שלהם הוא תו נכה של אביו ובעקבות כך, נייט מוכר סמים. סודו הוא שהמשיך למכור סמים לאחר שאמר שהפסיק.

קופר קלי - אחת מנקודות המבט - "הספורטאי". הוא שחקן פוטבול מצטיין עם מלגות מעולות למספר קולג'ים נעלים, אך ברגע שהתחילו שמועות על שימושו בסטרואידים, עתידו המזהיר התנפץ. בהמשך הסיפור מתגלות נטיותיו המיניות כהומוסקסואל.

אדי פרנטיס - אחת מנקודות המבט - "הנסיכה". תלמידה מאוד מקובלת בבית ספרה ובמערכת יחסים עם עם חברה, ג'ייק ריירדן, אך סודה הוא שבגדה בו עם טי ג'יי, חברו הטוב של ג'ייק. בסופו של דבר, מספרת אדי את סודה לחברה האהוב, ובעקבות כך נפרד ממנה ריירדן. אחותה, אשטון, היא אוזנה הקשבת ועוזרת לה לגלות את זהותה האמיתית.

סימון קלהר - "המנודה". חושב את עצמו כ'יודע כל' והיוצר של "תשמעו קטע", אפליקציית הרכילות של תיכון בייביו. הוא סובל מדיכאון ומותו הוא החלק העיקרי של הסיפור. קטע הרכילות שכתב לפני מותו כלל את ארבעת התלמידים שהגיעו לריתוק, מה שהופך כל אחד מהם לחשוד עיקרי.

מייב רוחס - אחותה הצעירה של ברונווין. לוקחת חלק גדול לצד ברונווין בחקירת הרצח, והופיעה באחד הפוסטים של סיימון. מייב סבלה בילדותה מלוקמיה.

ג'ייק ריירדן - חבר של אדי וחבר ילדות של סימון. מאוד שתלטן וכאשר אדי סיפרה לו את סודה, נפרד ממנה.

אשטון פרנטיס - אחותה הגדולה של אדי. במערכת יחסים מסובכת עם בעלה, צ'רלי, אז מבלה את רוב זמנה החופשי בבית משפחתה. לא מחבבת את ג'ייק ואת הדרך בה הוא מתייחס לאדי.

ג'ניי - החברה הכי טובה של סימון. מגלמת דמות חשובה בסוף הסיפור.

איליי קליינפרטר - עורך דין במשרדי "עד שלא יוכח אחרת". ברונווין פונה אליו בכדי שיעזור לנייט במשפט כיוון שאין לו עורך דין.

קריס - בן זוגו הסודי של קופר. חלק גדול מפענוח הרצח. [1][4]

מחברת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קארן מ' מקמנוס היא מחברת וסופרת אמריקאית, הכותבת ספרי נוער. ספריה תורגמו ל-39 שפות שונות. ספר הבכורה שלה שמר על מקומו במשך 200 שבועות ברשימת רבי המשך של הניו יורק טיימס והגיע לסדרת טלוויזיה שהופקה על ידי "Universal Content Productions (אנ')" והופצה  על ידי נטפליקס. בזמנה הפנוי היא מטיילת בעולם עם בנה. בראיון על הספר "אחד מאיתנו משקר" היא הסבירה שהספר כולו הוא מחווה לסרט המצליח מועדון ארוחת הבוקר - עם טוויסט של תעלומת רצח. [1]

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר מדורג ב 4.6 כוכבים מתוך חמישה באתר עברית וזכה ללא מעט ביקורות חיוביות. הביקורות מספרות על המתח שעבר בקוראים במהלך הקריאה, "מותחן עסיסי כיפי שתקראו בנשימה עצורה." (bustle.com), על כך שהספר מעורר מחשבה על חייהם של תלמידי תיכון, "סיפור מעורר מחשבה על הלחצים בתיכון, שעשויים לגרום למתבגרים לאבד שליטה." (בוקליסט) ואפילו כתבו על כך שהספר הוא ביקורת סמויה על תכניות הריאלטי, ועל כל נושא חדשותי שמכיל בתוכו הצצה לתוך חיים פרטיים של אנשים אחרים. (חגית בן דור)

[5][2]

  1. ^ 1 2 3 4 Shannon Maughan |, Moving On Up: 'One Of Us Is Lying', PublishersWeekly.com (באנגלית)
  2. ^ 1 2 קארן מ'מקמנוס, אחד מאיתנו משקר
  3. ^ קארן מ'מקמנוס, אחד מאיתנו הבא בתור
  4. ^ אחד מאיתנו משקר - קארן מק'מנוס, באתר www.e-vrit.co.il
  5. ^ ביקורת ספרותית על אחד מאיתנו משקר מאת קארן מקמנוס (Ira Gaydamakin), באתר סימניה