משתמש:סתיו 148/ביקורת על הטבעונות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ביקורת על הטבעונות קיימת מאז הקמת התנועה הטבעונית הראשונה[1]. לעיתים קרובות נאמרת ביקורת על טבעונים על ידי לא-טבעונים, הביקורת הכללית המופנית לרוב כלפי עמדות אתיות המזהות עם הטבעונות.

לרוב הביקורת הנאמרת בוחנת את ההיבט הבריאותי, ההיבט האתי או ההיבט הפסיכולוגי ונוקבות בהסקה דדוקטיבית.


ליקויים תזונתיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

יש המחזיקים בדעה שבעקבות תזונה מבוססת צמחים לחלוטין יש סיכונים למוח ומערכת העצבים בגלל מחסור בחומרים מזינים שנמצאים בחי ומחסור בוויטמינים מקבוצה A ו-B, אבץ, יוד, ברזל וכולסטרול. המאמר רואה את הטענה שקיימים אנשי טבעונות בריאים אך ללא ניהול תזונה קפדני מאוד (שיתגבה ללא ספק בתוספי תזונה), זה כבר יעמיד את הטבעוני באפיון נחות מאשר אוכל מוצרי החי[2].

ישנה הבנה שאנשים רבים אינם יכולים להיות בריאים בדיאטה צמחית בלבד, ההשקפה הביקורתית רואה ככל הנראה, שאנשים יכולים להרגיש מן אופוריה, קלילות ואנרגיה בחודשים הראשונים. מיכוון שזה יכול לנבוע מכך שהגוף מתחיל לספוג מחדש את חומרי התזונה שהוא זקוק כדי שהאיברים יתפקדו מהשריר והשומן שלו.

ומציין שבעקבות כל דיאטה קיצונית ניתן למעשה להיחשב כסוג של הפרעת אכילה (כמו הפרעות אכילה אחרות, הוא מושך יותר לאלה אשר פגיעים או חסרי ביטחון).

מוות בטרם עת[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנם תיקי בית משפט הנוגעים להורים טבעוניים שהורגים או חולים את ילדיהם ברצינות עקב שימוש בעקרונות התזונה הטבעונית.

לדוגמא, אחד מהמקרים המפורסמים ביותר, בהולנד, לאחר שרשויות הרווחה מצאו, בבדיקות רפואיות שערכו לילד, כי הוא סובל מתת תזונה חמורה הם דרשו מהאימא להפסיק אותה מיד או שתואשם בהתעללות[3].

עוד מקרה נודע, של אמא שהחליטה שהילד שלה יהיה טבעוני[4] ופגעה בו

"חמש שנים אחרי שהתחילה להקפיד על התפריט הזה קבע בית החולים שטום סובל מתת-תזונה קיצונית. בדיקות רפואיות הוכיחו שהוא אוכל פחות מדי קלוריות, סובל ממחסור בסידן ואם ימשיך בתזונה זו, גובהו המרבי יהיה 12-15 ס”מ פחות מכפי שהיה אמור להיות".

בשנת 2001, באנגליה , הועמדו לדין של שלוש שנים (אם כי יכלו להתייצב בכלא) הורים טבעונים, בגלל מותה של בתם בת 9 חודשים. הבת ניזונה מתזונה על בסיס פרי ונפטרה מדלקת בחזה שהובילה כתוצאה מתת תזונה[5].

מקרה נוסף, בשנת 2015 נשפטו שון ומריה הוסנה מקנדה ל30 חודשי מאסר בפועל על מות ביתם, שנפטרה מ"תת תזונה כרונית מתזונה טבעונית נטולת ויטמין D , B ומספיק חלבון " .

[6]


מקובל לחשוב שלתזונה טבעונית יכולות להיות יתרונות בריאותיים מסוימים, אך טבעונים יכולים להיות בסיכון לחסרים תזונתיים מסוימים, ישנם חומרים תזונתיים שקשים או בלתי אפשריים להשיג בכמויות מספקות ממזון צמחי[7].

אלו החומרים התזונתיים העיקריים אשר מיוחסת אליהם ביקורת:

ויטמין B12[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – ויטמין B12

ויטמין B12 הוא חומר מזין חיוני שנמצא כמעט אך ורק במזון שמקורו בבעלי חיים, כמו דגים, בשר, מוצרי חלב וביצים[8].

מחקרים הראו כי ללא תוספי מזון או מזון מועשר, צמחונים נמצאים בסיכון גבוה למחסור בויטמין B12, לרוב מתנגדי הטבעונות מתנגדים לצריכה ויטמין אך ורק מתוספי מזון ומעבירים ביקורת על הימנעות מויטימין הכרחי כל כך[9],.

כדי להשיג כמויות מספקות של ויטמין B12, טבעונים חייבים לקבל ויטמין B12 על ידי נטילת תוספי מזון.[10]
ישנם מקורות צמחיים לצריכת הויטימין, אך נקבע שאינם אמינים לקבלת הויטמין [11].

קריאטין[עריכת קוד מקור | עריכה]

קריאטין נחשב כמאגר אנרגיה נגיש לתאי שרירים, ומעניק להם כוח וסיבולת גדולים יותר[12], לכן זהו אחד התוספים הפופולאריים בעולם למתאמנים .

קריאטין אינו חיוני בתזונה האדם, אך למרות מחקרים הראו כי צמחונים נוטים לכמויות נמוכות יותר של קריאטין[13].

מיכוון שקריאטין נמצא אך ורק ברקמות של בעלי חיים, טבעונים יכולים לצרוך אותו בנוסף תזונה בלבד.

ברזל[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברזל מסוג Heme נמצא אך ורק בבשר, ובמיוחד בבשר אדום, הוא נספג הרבה יותר טוב מסוג הברזל הנמצא במזונות צמחים[14], מלבד זאת צריכתו תעזור לסוג הברזל מהצומח להיספג יותר טוב.

מסיבה זו, צמחונים וטבעונים (בעיקר נשים) - חשופים לסיכון לאנמיה מאשר אוכלים בשר[15].

קרנוזין[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרוזין הוא נוגד חימצון המרוכז בעיקרו בשרירים ובמוח של בני האדם[16][17], הוא הכרחי מאד לתפקוד השרירים ורמות גבוהות של קרנוזין בשרירים קשורות לשיפור ביצועים[18][19].

הקרנוזין נמצא אך ורק במוצרים מהחי, אם זאת הוא לא נחשב חיוני, לכן מחקרים הראו כי לצמחונים יש פחות קרנוזין בשרירים מאשר אוכלי הבשר[20], לטבעונים יש אפשרות לצרוך אותו מתוסף תזונה.


כנאמר לעיל, גם אם התזונה הטבעונית יכולה להיחשב כבריאה, היא תכלול מספר תוספים תזונתיים .

אידיאולוגיה ואתיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנה ביקורת המעוברת אשר הטבעונות זאת תנועה המאפיינת כת, לטענתם ההבטחה בטבעונות היא ענקית. זו הדרך היחידה להציל את כדור הארץ. זו הדרך היחידה להציל את בעלי החיים. בריאות מובטחת. זה טבעונות או כלום, וזה מוביל להתעלמות לכל מה שלא בסדר עם העולם בנוסף מציגים כי בטבעונות זה לא רק שגוי לקחת את חייו של כל יצור, אלא אסור להשתמש בכל חיה לתועלת האדם וזה גורר השוואה לעבודת אדם (במקרים קיצוניים לשואה)[21]

ההשוואה לשואה נפוצה, חזירים, פרות, תרנגולות למעשה נחשבים על ידהם כיהודים בתוך השואה , או עבדים מלחמת האזרחים בארצות הברית. הטבעונים האלה לא רואים בעיה עם זה.[22]

הרעיון לחיות בלי לנצל בעלי חיים כמו דבורים נופל כשמחשיבים את תפקידם של בעלי חיים רבים בהאבקה של יבולים. דבורים חקלאיות משמשות בדרך כלל בחקלאות התעשייתית להאבקה של עצי פרי ועצי אגוז כמו שקדים בנוסף גידולי נפט תלויים גם בדבורים. לא ניתן להסתמך על דבורי הבר, אך המבקרים לא מצליחים להסביר את הצורך באכזריות.

מוסר דימיוני[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחת הטענות המרכזיות והנפוצות ביותר, טבעונים מחזיקים בעיקרון הדדיות עם בעלי חיים, העומד בבסיסה הוא שיש לנו חובות מוסריות כלפי בעלי החיים, בא לביטוי כשם שלא נרצח אדם, לא נרצח בעל חיים וכד . [23]

יש כאן הבחנה, המוסר האנושי עומד בבסיסו על עיקרון ההדדיות, כשם שלא נגנוב, האדם האחר לא יגנוב מאיתנו, מי שאינו חבר בקהילה הזו מבחינת החובות, אינו יכול להיות שותף מבחינת החובות כלפיו. לכן בעל חיים שאינו מחוייב אלי, אני אינו מחוייב אליו.

כאן ההבחנה נעשת, בעלי החיים נמצאים בקהילה שונה מהקהילה של המוסר האנושי ובקהילה הזאת, שבאשר אליה חלים חוקי הטבע, לא חוקי המוסר האנושיים, אין גנאי מוסרי לטריפה, לדוגמא אריה הטורף בעל חיים החלש ממנו, בדיוק באותה מידה, לא ייתכן איסור מוסרי על האדם לאכול בעל חיים חלש ממנו.

הדבר מצדד את העובדה שבני אדם מוגדרים במקביל כטורפי על[24].

פולחן אתי[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פי הטענה הזאת, הטבעונות מוצגת כפולחן אשר מאמינים מאוד שהם מצילים בעלי חיים בכך שהם לא קונים שום דבר שקשור לחיה כלשהי, ומאמינים שעל ידי ומעשיהם, בעלי חיים יהיו חופשיים לחיות את חייהם כראות עיניהם, או להשתחרר לטבע בו הם שייכים. במילים אחרות, הם תומכים בהכחדה מוחלטת של כל בעלי החיים המבויתים. כאמור זה מהווה סכנה לאנושות, מהסיבה שמיליארדי מוצרים, מתרופות ועד חומרי בנייה, המכילים מוצרים מהחי בצורה כלשהי, עצם, גלטין או נגזרת הורמונלית. ההשלכות של חקיקה של ביטול השימוש בכל צורה של מוצרים מן החי, ולא רק של הביצים, החלב והבשר, היא שתהיה עלייה משמעותית בשימוש במוצרים מבוססי נפט ותרכובות כימיות מעשה ידי אדם. וזה יוביל להשלכות רבות לגופנו, ולסביבה.

מחזיקי הטענה רואים בטבעונים כתמימים, אשר מאמינים שקל להאכיל את בני האדם בגידולים צמחים בלבד, שהאדמה המשמשת לגידול בעלי חיים יכולה להיות להפוך על ידי נטישה מוחלטת לטבע וכאן נוצרת תחושת מציאות מעוותת.

האנשה וצימצום הסבל בעולם[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבקרי הטבעונות רואים בטיעון "צער בעלי חיים" כאינו רלוונטי, ולמעשה הפוך לגמרי מזכויות בעלי חיים, ללא צריכת הבשר על ידי החברה האנושית, החברות האנושיות לא היו שורדות ומתפתחות כלל לטענתם. קטיף של פירות ביער היה משאיר אותנו במצבן גורילות, ולא מאפשר לנו לפתח מח מפותח מספיק כדי לחשוב על האיסורים האתים כמו צער בעלי חיים. מוסיפים בכך שעניינו הוא בעיקר באדם עצמו, שלא יפתח תכונה של אכזריות ולא בהצלת בעלי החיים . בנוסף אלו אשר תומכים בכך יוצרים האנשה, הם מסתכלים על בעלי החיים כבני אדם, דבר זה יוצר צביעות, אמנם הפרות, עופות, וכמובן כלבים וחתולים נכנסים להאנשה, אבל לא כך מזיקים, ג’וקים ועכברים. הם העושים הבחנה בין בעלי חיים “חשים כאב” או שאינם חשים כאב. זה תומך בטענה אשר טבעונים אינם מרחמים על בעלי החיים המתים בעיבוד השדות (למען מוצרים טבעוניים).

נושא קריטי נוסף הוא תעשיית הבשר, עם צילומים ותיאורים גרפיים הממירים מיליונים לטבעונות, הדבר גורר ביקורת רבה, חלקה היא שלא ברור מה המטרה בצילומים אלו, הרי שמטרתם להמיר אנשים לטבעונים ובכך לשאוף לצמצם את מספר בעלי החיים הנלקחים לצורך שחיטה. ובסופו של דבר "לצמצם את הסבל בעולם", על ידי צמצום מספר החיות הנולדות לתעשיית הבשר, לדעת המבקרים זו אינה יכולה להיות מטרה לשם עצמה, מיכוון שיש חיות רבות הסובלות בטבע – מקור, ממחלות, פציעות ועוד... וכאשר הטבעונים אינם תומכים במשלחת חילוץ לגאול את החיות האלה מסבל הם פוגעים במטרתם, למעשה, הדרך הטובה ביותר לצמצם את הסבל בטבע היא להרוג ולהשמיד את על בעלי החיים, פחות חיים, פחות סבל. הטענה הזאת מופרכת ולכן לא ברור מה מטרתם בצילום סרטונים גרפים לתעשיית הבשר, לצמצם פיזית את מספר החיות, וכך למנוע סבל שלהם אינה יכולה להיות מטרה.

לדעת המבקרים הבעיה היא הסבל שנגרם על ידי בני האדם, אך כאשר האדם מוגדר כטורף על[25] אין באפשרות לטעון זאת[26].

התעללות בבעלי חיים על ידי טבעונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

יש טבעונים שכופים את התזונה שלהם על חיות המחמד שלהם. תזונה טבעונית מזיקה במיוחד לחתולים , המחייבים טורפים שאינם יכולים לעכל פחמימות. ניסיון להציב חתול בדיאטה על בסיס צמחי עשוי להרוג את החתול[27].  טבעונים משתדלים גם כדי להכניס את הכלבים למקלטים לבעלי חיים בדיאטה טבעונית, מה שמקשה על הכלבים לקבל את התזונה שהם זקוקים להם וגורם לבעיות עיכול. [28][29]

התקפות ואלימות[עריכת קוד מקור | עריכה]

התנועה האומניבורית האתית רואה בטבעונות מיליטנטית כבעיה לאומית, לטענתם ברשתות החברתיות יש המון פוסטים המכילים איומי מוות, איומים לפגיעה, הטרדה והתעללות. המטרה שמאחורי ההתקפות היא הפחדה. ושהתקווה הטבעונית המיליטנטית היא שעל ידי ביצוע "פיגועים" כאלה, מגדל הבשר יפסיק את פעילותו.[21]

הארגון מביא כדוגמא את ארגון PETA עקב פעילותם, שעל פי הארגון אינה חוקית וכוללת: גניבה, הסגת גבול ונזקי רכוש, לטענתם בעלי החיים אינם הדאגה העיקרית של ארגונים אלה. ומדובר בארגוני טרור שרודפים אחרי פרסום, שנאה, פשע, הרס וכסף.[30]

בצרפת, פדרציית הקצבים שלחו מכתב למדינה ובו סיפרו על השחתת חנויותיהם באבנים ובגרפיטי, לצד התזת דם מזויף. ראש הפדרציה, אמר כי התקיפות הן סוג של טרור.

"האנשים הללו מחפשים לזרוע אימה, בניסיון להעלים מגזר שלם מהתרבות הצרפתית. הטבעונים רוצים לכפות על רוב האנשים את סגנון חייהם ואפילו את האידיאולוגיה שלהם"

[31]

חדשות 13 כינו פעולות איבה כאלו כ"ג'יאהד טבעוני"[32].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

תזונה טבעונית
השפעות בריאותיות של אכילת בשר

התנועה האומניבורית האתית

ויטמין B12



קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מידע על תזונה טבעונית

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ נובמבר 1944 - The Vegan News - No. 1 - UKVeggie ‏
  2. ^ Your Brain on Plants: Micronutrients and Mental Health - Diagnosis Diet, www.diagnosisdiet.com (באנגלית)
  3. ^ תביעה נגד אמא טבעונאית: 'הזנחה והתעללות בילד', באתר ynet, ‏2013-03-12
  4. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:קישור כללי

    פרמטרי חובה [ כותרת ] חסרים
    {{{כותרת}}}, באתר www.haaretz.co.il
  5. ^ "Baby death parents spared jail" (באנגלית בריטית). 2001-09-14. נבדק ב-2020-05-04.
  6. ^ Parents of toddler whose vegan diet led to death sentenced to 30 months by Michele Mandel (First posted: Friday, April 10, 2015 12:44 PM EDT | Updated: Friday, April 10, 2015 01:04 PM EDT) Ottawa Sun.
  7. ^ 7 Nutrients You Can’t Get from Plants, Healthline (באנגלית)
  8. ^ Fumio Watanabe, Vitamin B12 sources and bioavailability, Experimental Biology and Medicine (Maywood, N.J.) 232, 2007-11, עמ' 1266–1274 doi: 10.3181/0703-MR-67
  9. ^ Roman Pawlak, Scott James Parrott, Sudha Raj, Diana Cullum-Dugan, How prevalent is vitamin B(12) deficiency among vegetarians?, Nutrition Reviews 71, 2013-02, עמ' 110–117 doi: 10.1111/nure.12001
  10. ^ F. Phillips, Vegetarian nutrition, Nutrition Bulletin 30, 2005, עמ' 132–167 doi: 10.1111/j.1467-3010.2005.00467.x
  11. ^ Office of Dietary Supplements - Vitamin B12, ods.od.nih.gov (באנגלית)
  12. ^ A. S. Graham, R. C. Hatton, Creatine: a review of efficacy and safety, Journal of the American Pharmaceutical Association (Washington,D.C.: 1996) 39, 1999-11, עמ' 803–810; quiz 875–877
  13. ^ Darren G. Burke, Philip D. Chilibeck, Gianni Parise, Darren G. Candow, Effect of creatine and weight training on muscle creatine and performance in vegetarians, Medicine and Science in Sports and Exercise 35, 2003-11, עמ' 1946–1955 doi: 10.1249/01.MSS.0000093614.17517.79
  14. ^ Carolina Valenzuela, Daniel López de Romaña, Manuel Olivares, María Sol Morales, Total iron and heme iron content and their distribution in beef meat and viscera, Biological Trace Element Research 132, 2009-12, עמ' 103–111 doi: 10.1007/s12011-009-8400-3
  15. ^ T. A. Sanders, The nutritional adequacy of plant-based diets, The Proceedings of the Nutrition Society 58, 1999-05, עמ' 265–269 doi: 10.1017/s0029665199000361
  16. ^ R. Kohen, Y. Yamamoto, K. C. Cundy, B. N. Ames, Antioxidant activity of carnosine, homocarnosine, and anserine present in muscle and brain, Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America 85, 1988-05, עמ' 3175–3179 doi: 10.1073/pnas.85.9.3175
  17. ^ V. Prakash Reddy, Matthew R. Garrett, George Perry, Mark A. Smith, Carnosine: a versatile antioxidant and antiglycating agent, Science of aging knowledge environment: SAGE KE 2005, 2005-05-04, עמ' pe12 doi: 10.1126/sageke.2005.18.pe12
  18. ^ Ruud Van Thienen, Karen Van Proeyen, Bart Vanden Eynde, Joke Puype, Beta-alanine improves sprint performance in endurance cycling, Medicine and Science in Sports and Exercise 41, 2009-04, עמ' 898–903 doi: 10.1249/MSS.0b013e31818db708
  19. ^ J. R. Stout, J. T. Cramer, R. F. Zoeller, D. Torok, Effects of beta-alanine supplementation on the onset of neuromuscular fatigue and ventilatory threshold in women, Amino Acids 32, 2007, עמ' 381–386 doi: 10.1007/s00726-006-0474-z
  20. ^ Inge Everaert, Antien Mooyaart, Audrey Baguet, Ana Zutinic, Vegetarianism, female gender and increasing age, but not CNDP1 genotype, are associated with reduced muscle carnosine levels in humans, Amino Acids 40, 2011-04, עמ' 1221–1229 doi: 10.1007/s00726-010-0749-2
  21. ^ 1 2 The Hidden Dangers of the Vegan Movement, Ethical Omnivore, ‏2018-12-16 (באנגלית אמריקאית)
  22. ^ Is it offensive to compare the holocaust with the meat industry? - Ethical Vegan, ethicalvegan.net (באנגלית)
  23. ^ What We're Getting Wrong About Ethical Eating, Greatist (באנגלית)
  24. ^ Peter D. Roopnarine, Humans are apex predators, Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America 111, 2014-03-04, עמ' E796 doi: 10.1073/pnas.1323645111
  25. ^ Peter D. Roopnarine, Humans are apex predators, Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America 111, 2014-03-04, עמ' E796 doi: 10.1073/pnas.1323645111
  26. ^ נגד הטבעונות | הלל גרשוני, באתר מידה, ‏2016-05-12
  27. ^ Why a Vegan Diet Is NOT Recommended for Pets, Mercola.com (באנגלית)
  28. ^ Carroll, Rory (2017-12-29). "Health mutt: proposal to put shelter dogs on vegan diet divides Los Angeles". The Guardian (באנגלית בריטית). ISSN 0261-3077. נבדק ב-2020-05-04.
  29. ^ Veganism - RationalWiki, rationalwiki.org (באנגלית)
  30. ^ About the Ethical Omnivore Movement, Ethical Omnivore (באנגלית אמריקאית)
  31. ^ "Butchers seek protection from vegans". BBC News (באנגלית בריטית). 2018-06-26. נבדק ב-2020-05-04.
  32. ^ הג'יהאד הטבעוני: לילה עם האנשים שמפעילים טרור נגד אוכלי הבשר, באתר חדשות 13