משתמש:מי-נהר/ארגז חול5

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

גירוש תל אביב,

המאורעות , פרעות תר"פ, פרעות תרפ"א , פרעות תרפ"ט , קטגוריה:קהילות ויישובים עבריים שנחרבו בתקופת המאורעות

[1].

בשנת ה'תר"פ (1920) אצבע הגליל, מטולה, איילת השחר, דגניה ב' ותל חי. בקרב תל חי נפלו יוסף טרומפלדור , כפר גלעדי, עין זיתים , כפר חיטים,

1921 הותקפו שכונות יהודיות בגבול תל אביב-יפו, פתח תקווה, מקווה ישראל ויישובים נוספים. במאורעות נרצחו עשרות יהודים ורבים נפצעו. בין הנרצחים הסופר יוסף חיים ברנר.


בירושלים. רמת רחל וחלק משכונת תלפיות נהרסו, חולדה נשרפה ובאר טוביה נחרבה. ברובע היהודי בחברון נערך טבח, נרצחו 69 יהודים ובא קץ ליישוב היהודי בעיר.

גם היישוב מגדל עדר הסמוך לחברון נעזב וננטש לאחר שתושביו הוזהרו על ידי ערבים ידידים.

יהדות עזה, אשר הייתה קהילה קטנה בעלת עבר היסטורי ארוך בעיר, התכנסה כולה בבית מלון שם התגוננה נגד ההמון הערבי, לבסוף חולצו היהודים על ידי הבריטים, אולם לא הורשו לחזור לעיר אלא כדי לקחת את רכושם. לעומת זאת, יהודי תל אביב וחיפה הצליחו להדוף את מתקפות הערבים בעזרת פעילי ההגנה וצעירי בית"ר. גם הקהילה היהודית בבית שאן הותקפה אבל המשטרה הבריטית הצליחה להגן עליה. הקהילה המשיכה להתקיים עד מאורעות 1936.

קהילות יהודים קטנות בשכם, רמלה, ג'נין ועכו פונו על ידי הבריטים.

המושבה באר טוביה הותקפה. התושבים הסתגרו באורווה והתגוננו עד שחולצו על ידי הבריטים. המושבה נהרסה עד היסוד . בהתקפה נהרג רופא המושבה ד"ר חיים יזרעאלי ותושב נוסף.

חוות חולדה הותקפה. בהתקפה נהרג מפקד המקום אפרים צ'יזיק. הבריטים חילצו את התושבים והמקום נעזב ונהרס.

המושבה מוצא הותקפה על ידי אנשי הכפר הערבי קאלוניה הסמוך, הם פרצו לבית משפחת מקלף ורצחו את רוב המשפחה. הילד מרדכי מקלף שהיה לעתיד הרמטכ"ל השלישי של צה"ל הצליח לברוח עם אחיו ואחותו.

המושבה הר-טוב הותקפה ותושביה נמלטו ממנה. הערבים שרפו אותה עד היסוד. גם המושבה הקטנה כפר אוריה נעזבה , נבזזה והועלתה באש.

ב-28 באוגוסט 1929 בשעה 17:30 פרצו פורעים ערבים לרובע היהודי בצפת שלא היה מוגן. מזוינים במקלות ובסכינים הם פרצו לבתים דקרו והרגו את תושבי הרובע והעלו את בתיהם באש. ההשתוללות נמשכה 20 דקות והופסקה על ידי המשטרה הבריטים שחשה למקום והרגה שניים מהפורעים. מספר הנפגעים היהודים היה 18 הרוגים ו - 80 פצועים.


ערך מורחב – סאסי מעתוק הכהן יהונתן


לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ בשנת 1880, כבר נמנה רוב יהודי בירושלים 17,000 יהודים מול 14,000 לא-יהודים‏



לעבודה[עריכת קוד מקור | עריכה]

===נוכחי===

חכם אברהם משה הלל
בגדד 1906
בגדד 1906
לידה 1820
ה'תק"פ
פטירה 1920 (בגיל 100 בערך)
ה'תר"פ
מקום פעילות עיראק
השתייכות חכם באשי
רבותיו חכם עבדאללה סומך
תלמידיו ראה מדרש בית זלכה