משתמש:ליאור/טקה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סלומון טקה
תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן.
נשמח להחליפה בתמונה חופשית.

סלומון טקה, ישראלי יוצא אתיופיה בן 18 מקריית חיים[1], נהרג ב-30 ביוני 2019 מליבת קליע שירה קצין במשטרת ישראל לעבר כביש, אשר ניתזה ופגעה בכלי הדם הגדולים בחזהו. הירי בוצע לאחר שטקה ושלושה קטינים השליכו אבנים לעבר הקצין ושתיים מהן חבלו בו, באופן שעורר בו לטענתו חשש לחייו. הפרשה הובילה להפגנות של יוצאי אתיופיה במוקדים רבים בישראל במחאה נגד שיטור יתר כלפי יהודים כהי עור.

בפברואר 2020 נפתח משפטו של הקצין היורה, באשמת גרימת מוות ברשלנות.[2]

מותו של טקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקום האירוע

ביום ראשון, 30 ביוני 2019, סמוך לאחר השעה 20:00, נהרג טקה לאחר שליבת קליע, שנורה מאקדחו של קצין משטרה בלבוש אזרחי, פגעה בבית שחיו וחדרה לאבי העורקים, בחורשה הסמוכה למועדון נוער של עמותת "נירים"[3] בקריית חיים.

נסיבות הירי[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפי כתב האישום בילה הקצין בגינה ציבורית עם אשתו ושני ילדיו. אשתו הפנתה את תשומת לבו לכך שנער כבן 13 נותן כסף לשלושה קטינים אחרים, באופן שיצר אצלה רושם כי הם נוטלים את כספו באיומים. הקצין ניגש אל הנער, ציין כי הוא איש משטרה, תשאל אותו על שאירע והלה אישר כי מסר להם שטר של 50 ש"ח. אז פנה הקצין אל שלושת הקטינים, הזדהה באמצעות תעודת מינוי משטרתית ודרש מאחד הקטינים לרוקן את כיסיו. על פי כתב האישום, בשלב זה הצטרף טקה אל הקטינים, שאל את הקצין מיהו וטען כי התעודה והאקדח שהציג מזויפים[4]. על פי עדותו של אחד הקטינים במשפטו של הקצין, הלה עורר את חשדם כשקרא להם "עולים מסריחים" ונופף באקדחו[5]. על פי כתב האישום, הקניטו טקה והקטינים את הקצין וגידפו אותו[4]. בעקבות זאת החליט הקצין לעזוב את המקום, התקשר למשטרה ודיווח כי מאיימים עליו. השוטר הבחין שאשתו וילדיו ממתינים לו במרחק של כ-25 מטר והחליט לא להתקרב אליהם, במקום זה נכנס לחניה פתוחה של בית סמוך. הקטינים וטקה הלכו בעקבותיו והחלו להשליך לכיוונו אבנים. שתיים מהאבנים פגעו בו וחבלו בו[4]. לטענת הקצין הוא חש בשלב זה כי נשקפת סכנה לחייו, בעוד שלטענת המחלקה לחקירות שוטרים הקטינים וטקה לא סיכנו את חייו[6]. הוא יצא מהחניה אל מרכז הכביש, כשטקה ושניים מהנערים עומדים מולו במרחק של 4-3 מטרים. הוא שלף את אקדחו, דרך אותו, כיוון אותו לעבר הנערים וצעק להם להתרחק. מיד לאחר מכן כיוון את אקדחו אל מרכז הכביש לשמאלו של טקה ומעט לפניו, וירה ירייה אחת[4].

תוצאות הירי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקליע שירה הקצין פגע באספלט וליבתו ניתזה ממנו אל בית השחי השמאלי של טקה. ליבת הקליע פגעה בכלי הדם הגדולים בבית החזה ובריאותיו של טקה. שכנה העוסקת ברפואה דחופה חשה תוך שניות לעבר טקה וביצעה בו החייאה, אולם צוותי הרפואה שהגיעו למקום לא הצליחו להצילו והוא נפטר כתוצאה מהלם תת-נפחי חמור[4]. קצין המשטרה פונה לבית החולים ושם עוכב לחקירה ובהמשך נעצר על ידי חוקרת המחלקה לחקירות שוטרים[6].