משתמש:ישראל קרמר/היער הלאומי סיירה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
היער הלאומי סיירה
"אגם בס" על רקע "הר העז"
"אגם בס" על רקע "הר העז"
מידע כללי
תאריך הקמה 1893
גוף מנהל שירות היערות של ארצות הברית
נתונים ומידות
שטח 5,300 קמ"ר
מיקום
מדינה קליפורניה, ארצות הברית

היער הלאומי סיירה הוא יער לאומי במדרונות המערביים של מרכז רכס סיירה נבדה במדינת קליפורניה, ארצות הברית בשטח של מעל 5,260 קמ"ר ובטווח גובה של 4,263-275 מטרים. היער כולל חורשות אלונים במרגלות הרכס, יער עבות בגובה בינוני ונוף הררי ברמות הגובה העליונות. הוא משתרע בין הפארק הלאומי יוסמיטי בצפון, היחידה צפונית של היער הלאומי סקוויה בדרום והפארק הלאומי קינגס קניון בדרום-מזרח, כשהוא גובל במזרח ובצפון מזרח ביער הלאומי איניו (ראו מפה בקישור החיצוני של אתר שלושת היערות), ונמצא בחלקים המזרחיים של מחוזות פרנסו, מדרה ומריפוסה. היער כולל את כל אזורי ארץ הבראשית קייזר ואגמי דינקי במרכז היער, וחלקים של אזורי ארץ הבראשית ג'ון מיור (לאורך רוב גדול של הצד המזרחי של יער סיירה), אנסל אדמס (בצפון מזרח) ומונרך (בדרום מזרח), וסך של מעל 2,135 קמ"ר של אזורי ארץ בראשית (כ-40% מהיער).

ביער הלאומי סיירה אזורי פלורה ופאונה הרריים עם שפע חיות בר ודגים, והוא כולל 411 אגמים, 11 מאגרי מים, 82 שטחי מחנאות הכוללים 1,570 אתרי מחנאות[1], 36 שטחי פיקניק עם 326 אתרים[2] וכ-1770 ק"מ של שבילי טיול בדרגות קושי שונות.

היער הוא חלק מאזור גדול יותר שבניהול פדרלי מ-14 בפברואר 1893 הנקרא "שמורת יער הסיירה".

תיירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוקדי המשיכה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בין מוקדי המשיכה הבולטים ביער נמצאים "כיפת פרסנו", הר המפרי (Humphrey - גובה של 4,263 מטרים) שהוא הגבוה ביותר ביער, "סלע הקשת", "סלע הגלובוס", "הכדורים", אגם קְרָטֶר, אגם פלורנס, אגם ג'ורג' המוקף לוחות גרניט וסלעי גרניט מעוגלים וחלקים[3], מפל רונצ'ריה (גובה של כ-46 מטרים ורוחב של מעל 15 מטרים), "שולחן השטן" - תצורת לבה ואפר געשי המכסה את פני הקרקע, וחורשות נלדר[4] ומקינלי של עצי סקוויה ענקית.

שבילי טיול[עריכת קוד מקור | עריכה]

"אגם האינדיאני הבודד" ב"ארץ הבראשית ג'ון מיור"

השביל Sierra Vista Scenic Byway ("דרך צדדית נופית של מראה הסיירה") שאורכו כ-160 קילומטרים ומהם כ-122 קילומטרים סלולים, הוא שביל הטיול החשוב ביותר העובר דרך רוב אזורי הנוף ביער, ובין השאר הוא עובר קרוב לתצורות גאולוגיות שונות כמו סלע הקשת[5], הסלע הכדורי[6], כיפת פרסנו (2,298 מטרים), "הכדורים"[7], "פסגת המעיינות הקרים", אגם רדינגר וכן עובר בחורשת נלדר שבה עצי סקוויה ענקית. בנוסף ישנם נקודות תצפית מרהיבות כמו תצפית Mile High שממנה נשקף חלק מקו הפסגה של הסיירה כולל המינרטס, הר ריטר והר הממותה, וכן היא צופה על כיפת הבלון, מאגר המים בריכת הממותה ונהר סאן ג'ואקין, ועל אזורי ארץ הבראשית ג'ון מיור, אנסל אדמס וקייסר. וכן שביל זה עובר בקרבת נקודת המרכז המדויקת של קליפורניה (Exact Center of California) שהיא קרובה לאגם רדינגר בחלק הראשון של השביל.

השביל השני בחשיבותו ובאורכו הוא Sierra Heritage Scenic Byway ("הדרך הצדדית הנופית מורשת הסיירה") שאורכו בסביבות 110 קילומטרים שעובר בקרבת אגמי הנטינגטון ושֶׁיבֶר, ובדרך ישנן שתי נקודות תצפית: תצפית הגזע הלבן (White Bark) שממנה נשקף נוף מרהיב של אזורים מיוערים, שטחי אחו הרריים, פסגות גרניט ואזורי ארץ הבראשית ג'ון מיור אנסל אדמס וקייסר; ותצפית פרדינגר שממנה צופים על עמק סאן ג'ואקין, על מטעי תפוחים וכן על גבעות מכוסות פרחי בר באביב. הפנייה אליו היא מכביש מעבר קייסר.

כמה שבילי טיול מתפתלים בשטחי ארץ הבראשית שביער. שבילים נוספים ראויים לציון קיימים בחורשת נלדר בין עצי הסקוויה.

פעיליות בילוי נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

חוץ מטיולים, מגוון פעילויות הנופש האפשריות ביער הן רבות: תרמילאות, מחנאות, פיקניק, רכיבת סוסים.

מקורות המים מציעים דייג ופעילות מים כמו שיט סירות, שיט קיאקים ורפטינג, סקי מים ושחייה. על מקורות המים ביער נמנים: אגם בס[8], אגם דוריס, מאגר וישון (Wishon Reservoir), מאגר קורטרייט (Courtright), נהרות המלכים[9] ומרסד[10] שכל אחד מהם הוא "נהר פראי נופי לאומי"[11], ופלג מונו (Mono Creek).

פעילויות חורפיות בשטחי סקי שונים הכוללים את "מקום הנופש ההררי פסגת הסיירה" (Sierra Summit Mountain Resort) המיועד לגלישה במורד או בגלשן שלג וממוקם ליד אגם הנטינגטון, ואזורי הסקי למרחקים "ראש השביל אגם הנטיננגטון" (Huntington Lake Trailhead), "ראש השביל הנורדי זאב הערבות" (Coyote Nordic Trailhead), "ראש השביל רכס טמרק" (Tamarack Ridge Trailhead), "ראש השביל מעבר קייסר" (Kaiser Pass Trailhead) ו"הר העז" (Goat Mountain). וכן פועלים חמישה פארקי שלג המרוכזים באזור אגמי הנטינגטון ושֶיבֶר[12] המאפשרים סוגים שונים של גלישת שלג: גלישה במורד שהיא ענף בסקי אלפיני, גלישה בגלשן שלג, גלישה למרחקים שהיא ענף בסקי נורדי, משחקי שלג, הליכת שלג ונסיעה ברכב שלג (לא בכל הפארקים מתאפשרים כל הפעילויות). קיימים מעל 375 קילומטרים של שבילים לגלישה למרחקים שמהם מעל 335 ק"מ מטופלים ומתוחזקים, וכ-290 ק"מ של שבילים לנסיעה ברכב שלג שמהם כ-250 ק"מ מטופלים ומתוחזקים.

ארץ הבראשית אנסל אדמס במבט מהיער הלאומי סיירה שבשטחו עובר חלק מהאזור הזה

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ השטח הגדול ביותר הוא "מחנה אדיסון" שבאזור אגם תומס אדיסון, הכולל 252 אתרים. 27 שטחי מחנאות עם 206 אתרים הם ללא תשלום. 12 שטחי מחנאות הכוללים 36 אתרים הם למחנאות קבוצתית, ו-6 מהם הכוללים 17 אתרים, הם ללא תשלום.
  2. ^ אחד עם 35 אתרים והשאר עם 18-1 אתרים. 22 משטחי הפיקניק הכוללים 168 אתרי פיקניק הם ללא תשלום.
  3. ^ דבר הופך את סביבת האגם לסביבה מהממת ביופיה.
  4. ^ שטח של מעל 6 קמ"ר עם 106 עצי סקוויה ענקית בנוסף לעצי אורן, אשוח וקלוצדרוס (האחרון הוא ממשפחת ברושיים כמו הסקוויה). לפי ו"ד פלינט בספרו "למצוא את העץ הגדול ביותר" (W. D. Flint, To find the biggest tree, Second edition [2002], Sequoia Natural History Association, Three Rivers, CA), עץ הסקוויה הגדול ביותר בחורשה זו הוא "עץ נלדר" שגובהו מעל 81 מטרים, היקפו בבסיסו 27.5 מטרים ונפחו כ-991 מ"ק במדידה האחרונה, והוא עץ הסקוויה הענקית ה-22 בגודלו והעץ ה-23 בגודלו בעולם (העץ ה-16 בגודלו הוא פרט של סקוויה נאה). רשימה של 25 עצי הסקוויה ענקית הגדולים ביותר לפי מקור זה נמצאת בערך "סקוויה ענקית" בוויקיפדיה האנגלית. וכן מופיע עץ נלדר באותם מידות (ביחידות מידה אמריקניות) במקור זה [1]. אך לפי רשימת 35 עצי הסקוויה הענקית הגדולים ביותר באתר שירות הפארקים הלאומיים ([2]), העץ הגדול ביותר בחורשה זו הוא "עץ בול בק" (Bull Buck) שגובהו כ-75 מטרים, היקפו בבסיסו מעל 30 מטרים ונפחו כ-765 מ"ק והוא ה-31 בגודלו בין עצי הסקוויה הענקית (ברשימה המופיעה באתר שירות הפארקים הלאומיים העץ נמצא במקום ה-32 וזה משום שהיא כוללת במקום השני את עץ ושינגטון שנפגע קשות בשריפה וסערה, ואינו עוד מהעצים הגדולים ביותר) ו"עץ נלדר" לא מופיע כלל ברשימה זו.
  5. ^ תצורה גאלוגית שנוצרה בתהליך של שחיקת המים והרוח. ממנו ניתן לצפות על הר טום רכס קייסר (Kaiser Ridge), והחלק הפנימי של ארץ הבראשית ג'ון מיור.
  6. ^ סלע גרניט כדורי גדול שנוצר בפעילות של קפיאת המים והפשרת הקרח על הגרניט. הוא נראה כלא יציב וכעומד להתגלגל כל רגע. הנשיא ת'אודור רוזוולט צולם במקום זה.
  7. ^ כיפות גרניט שנחקקו על ידי קרחונים הנמצאים בערוץ הפורטוגלי הסמוך לכביש ביסור (Beasore).
  8. ^ אגם מים מתוקים שנמצא כ-23 קילומטרים מהכניסה הדרומית של פארק לאומי יוסמיטי.
  9. ^ חלק ממנו עובר בדרום היער.
  10. ^ חלק קטן ממנו עובר בקצה הצפון מערבי של היער.
  11. ^ רמת ההגנה הסביבתית הגבוהה ביותר בנהרות.
  12. ^ בצפון החלק הדרומי בחלוקה לצפון ודרום, ובאמצע בחלוקה למזרח ומערב (ראה מפה בקישור החיצוני של אתר שלושת היערות).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]