משתמש:טועמה דיאנה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מבוא[עריכת קוד מקור | עריכה]


זיהום מים הכנסת חומרים זרים למים הפוגעת בטיבם. למים שימושים רבים: הם עשויים לשמש לשתייה – לבני אדם, לבעלי-חיים ולצמחים, המים מאכלסים יצורים חיים, משמשים אתרי רחצה ובילוי, משתתפים בתהליכים תעשייתיים ועוד. מים המשמשים באתרי רחצה אינם ראויים לשתייה; מים המשמשים את התעשייה אינם ראויים להיות בית גידול לבעלי-חיים; מים להשקיה אינם ראויים לשמש כאתרי רחצה וכו'.

מכאן שמים מזוהמים הם מים שאינם יכולים עוד "למלא את תפקידם". למשל: מי נחל, שהיו בית גידול לדגים, סופגים חומרים זרים הגורמים להכחדת הדגה.

בטבע לא קיימים מים "טהורים" (ללא חומרים מומסים), גם לא טיפות הגשם בענן. זיהום המים ה"טבעי" נובע משטפונות או מזרימת נהרות ונחלים הנושאים סחף; מהפרשות של בעלי-חיים; מרוחות הסוחפות חלקיקים קטנים של אבק, חול, פיח, חיידקים ונתזים שמכילים מלחים - כל אלה מועברים למקורות המים או מתמוססים במי הגשם.

אולם התרומה הנכבדה ביותר לזיהום מים באה דווקא מהצרכן הגדול ביותר שלהם - האדם - והיא נובעת מ:

א) שאיבת יתר - להמשך קיומו מצווה האדם להגביר את פעילותו החקלאית והתעשייתית הצורכת מים; וגם ריבוי האוכלוסייה והעלייה ברמת החיים מגבירים את הצריכה. שאיבת יתר מביאה לחדירת מי-ים אל מי התהום ומורידה את טיבם של המים.

ב) הזרמת שפכים ביתיים ותעשייתיים - אלה כוללים פסולת מגוונת, החל מחיידקים ווירוסים וכלה במתכות כבדות ובכימיקלים רעילים ביותר.

ג) חילחול או הזרמה של חומרי דשן וחומרי הדברה.

ד) השלכה של פסולת מוצקה למקורות המים.

ה) דליפת שמן ונפט ממיכליות ומספינות.

ו) זיהום תרמי מתחנות כוח וממפעלי תעשייה.

זיהום מים קשה יותר לזיהוי מזיהום קרקע, שהרי פסולת מוצקה נראית בעין. הוא קשה יותר לזיהוי מזיהום אוויר הנראה בארובות העשנות של תחנות הכוח ומפעלי התעשייה או מפיץ ריח רע. על כן יש להעביר את המים בדיקות בקטריולוגיות, כימיות, פיסיקליות ורדיואקטיביות כדי לתהות על טיבם. ניתן לסווג את מזהמי המים באופן הבא:

מיכליות נפט הן הגורם העיקרי לזיהום ים מנפט. מיכליות פורקות את מטענן בנמל היעד וממלאות את מיכליהן במים הנקראים "מי נטל". אין הן יכולות לחזור ריקות לנמל המוצא כי יציבות המיכלית אפשרית רק אם מיכליה מלאים (אם בנפט ואם במים). בנמל המוצא מרוקנת המיכלית את "מי הנטל" ושוב ממלאת את מיכליה בנפט. "מי הנטל" שמרוקנים לים מהולים בשאריות נפט.

במיכליות מתרחשות גם תקלות טכניות (דליפות) או תאונות: התנגשות בין כלי שיט, טביעה ועלייה על שרטון. ראה/י: אקסון-ולדז

הנפט הנפט אינו מסיס במים והוא מצטבר בשכבה דקה על-פני המים, המונעת תחלופת חמצן ופחמן דו-חמצני ומפריעה לתהליך הנשימה. דגים, אלמוגים ושאר יצורים ימיים הם קורבנות הזיהום. תופעה זו פוגעת גם במקור פרנסתם של הדייגים ומחסלת מקור עשיר בחלבונים. חלק ממרכיבי הנפט גורמים להרעלת הפיטופלנקטון, המצוי בשכבה העליונה של המים.

היבט נוסף של זיהום ים מנפט הוא השחרת החופים ("זפת") ופגיעה באתרים המשמשים לנופש ולתיירות כמו גם פגיעה בבעלי-החיים השוכנים בקרבת החופים.

פסולת מסוכנת פסולת המכילה חומרים רעילים מאוד, ביניהם ניתן למנות: - כימיקלים, בעיקר אלה המשמשים בתעשיית הפלסטיק; - חומרים מסרטנים הנפלטים בשפכים תעשייתיים; - חומרים, שכמות מיזערית מהם עלולה לסכן חיי אדם. על אלה נימנים חומרי-הדברה ומתכות-כבדות. -חומרים בעלי השפעה גנטית; -חומרים רדיואקטיביים.

בדרך כלל אין הפסולת המסוכנת מוזרמת בשפכים אלא נקברת בקרקע או מושלכת למעמקי ים במיכלים אטומים. אף-על-פי-כן, פסולת מסוכנת עלולה לחלחל למי תהום או להשתחרר ממיכלים סדוקים אל הים.

לאחר מלחמת העולם השנייה השליכו בעלות-הברית לים מיכלים שהכילו 300 אלף טון של גז חרדל. אחרי חמישים שנה מחלידים המיכלים ומתבקעים והרעלים משתחררים לים. ב-1990 נשטפו אל חוף הים הלבן שברוסיה מיליוני דגים מתים.


על עצמי[עריכת קוד מקור | עריכה]


דיאנה טועמה מורה לבית ספר יסודי מלמדת את השפות עברית ערבית אנגלית השאיפות שלי לעתיד: הוא להצליח כמובן ולשיים בהכשרה מלאה את מסלול הלימודים שבו אני עוסקת ולקבל תעודת BED , השאיפות שלי להצליח ולאחסן ידע על חינוך שבו אני אוכל להיעזר בו יותר בעתיד ויוכל לסייע לי בפתרון בעיות בעתיד אם אתקל בהן עם תלמידים או מורים והורים , אוכל להיעזר בלימוד שרכשתי ובידע שלי, אוכל לעזור לאחרים בפתרון בעיות ובהנה והקשבה טובה אשר תוכל לסייע להם וגם כן לעזור בפתרון בעיה כלשהי דרך הידע וההבנה שלי .. מאוד מקווה ומאמינה שאוכל לעמוד על הרגליים ולהצליח לסיים את התואר שלי בהכשרה מלאה למרות העליות והירידות ולמרות המכשולים והקשיים שאני עוברת עם קצת סבלנות ורצון והמון אמונה בעזרת האל אני אצליח ואגשים חלום ואשיג את מטרתי .


המטל[עריכת קוד מקור | עריכה]


הנושא הוא על זיהום המים וישנם כמה נושאים אשר מזיקים והגרומים העעיקריים לזיהום המים והם הנפט הפסולת וכמובן האדם .


מקורות מידע[עריכת קוד מקור | עריכה]


[http://wiki.mofet.macam.ac.il/index.php?title=%D7%A9%D7%9D_%D7%9E%D7%A9%D7%AA%D7%9E%D7%A9


מאגר תמונות[עריכת קוד מקור | עריכה]



מסקנות וסיכום[עריכת קוד מקור | עריכה]


המסקנה שהגעתי אליה היא שהנזק העיקרי לזיהום המים הוא האדם למרות שיש כמה דברים נוספים אשר גורמים לזיהום המים אבל הנזק העיקרי הוא האדם ... לסיכום אני מאוד רוצה להודות למנחה דני אשר היה איתנו לאורך כל הדרך והיה מאוד סבלני ועזר לנו המון אני מאוד מאחלת לו מכל הלב כל טוב שבעולם ושיהיה לו המון בריאות הצלחה ואמונה אמן . תודה גם לאנשים שעזרו לי לאורך כל הדרך . למרות כל הקשיים הצלחתי להתגבר על הכל ועמדתי ל הרגליים והתעקשתי להצליח תודה לאל על הרצון .


הערות והארות מן הצוות[עריכת קוד מקור | עריכה]