משתמש:חסר תקנה/טיסת השבת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

טיסת השבת הוא כינוי לטיסת אל על 002 שהמריאה מניו יורק לישראל ביום חמישי 14 בנובמבר 2018. הטיסה שהמריאה באיחור של כחמש שעות ממועדה המתוכנן הייתה אמורה לנחות בנמל התעופה בן-גוריון לאחר כניסת שבת, כשעליה כ- 180 יהודים שומרי שבת.

כל הנוסעים הורדו מהמטוס באתונה יוון, כששומרי השבת שוכנו בבית מלון ואכלו את סעודות שבת בבית חב"ד, ושאר הנוסעים הוחזרו לישראל על ידי חברת ישראייר.

במהלך השבת פורסמו ברשתות החברתיות ובערוצי התקשורת על התפרעות של הנוסעים החרדיים ואלימות פיזית ומילולית שהופעלה כלפי צוות דיילי האוויר. עם צאת השבת, הדברים הוכחשו על ידי הנוסעים ובהם עיתונאי ישראל היום, יהודה שלזינגר (שאף הוציא תיעוד מהאירוע), חבר הכנסת לשעבר יעקב כץ, הרב שלום בער סורוצקין ורבים אחרים[1].

השתלשלות האירועים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בימים שקדמו לטיסה שרר בניו יורק מזג אוויר סוער וסופת שלגים, כל הנוסעים הקדימו את בואם לנמל התעופה קנדי בכמה שעות מחשש לתקלות, שלושה מחברי צוות האוויר של המטוס, בואינג 747, יצאו לכיוון השדה בשעה 15:30 והגיעו בפועל רק בשעה 20:30, איחור אנשי הצוות גרם לעיכוב בעליה למטוס, כך שלטיסה שנועדה להמריא בשעה 18:30 (לפי שעון ניו יורק), עלו הנוסעים רק בשעה 20:30.

בשעה 21:10 ננעלו דלתות המטוס מנועיו הופעלו ואנשי הצוות טענו שהוא ממתין בתור להמראה. בשעה 23:35 התאספו כ- 40 מנוסעי המטוס בסמוך לדלת היציאה והביעו את רצונם לרדת מהמטוס עקב חששם שהמטוס ינחת בישראל סמוך מאוד לכניסת שבת או לאחריה.

קברניט המטוס הודיע במערכת הכריזה שהוא חוזר לכיוון השער ומי שמעוניין יוכל לעזוב את המטוס, ובתנאי שכל הנוסעים ישובו למקומותיהם, לאחר שהנוסעים שבו למקומותיהם, פנה המטוס לכיוון מסלול ההמראה והמריא חרף הצהרת הקברניט שישוב לכיוון הטרמינל.

כשעתיים לפני זמן הנחיתה המשוער בישראל, הודיע הקברניט שהמטוס ינחת באתונה בכדי שהנוסעים שומרי השבת יוכלו לרדת מהטיסה. בפועל כל הנוסעים הורדו מהמטוס באתונה, זאת עקב תקנות חברת אל על שאוסרות להטיס נוסעים בשבת, הנוסעים שבחרו להמשיך לישראל הוטסו במטוס של חברת ישראייר שנחכר על ידי אל על.

לאחר המתנה של כשעתיים המריא המטוס ועליו אנשי הצוות לישראל, ונחת בשעה 18:49 בנמל התעופה בן גוריון, כשעתיים לאחר זמן כניסת השבת בישראל.

התייחסות התקשורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]