משתמש:חמוטל וורונוב/סוניקציה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

סוניקציה הוא תהליך בו מתסיסים את חלקיקי המדגם - תמיסה נוזלית - באמצעות אנרגיית קול [1]. מאחר ובתהליך זה נעשה שימוש גבוה בתדרים על-שמעיים (>20 kHz) התהליך נפוץ גם בשם אולטרה סוניקציה.

השפעת תהליך הסוניקציה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תהליך הסוניקציה משפיע הן בפן הכימי והן בפן הפיזיקלי. ההשפעות הכימיות הנגרמות מתדרים על-שמעיים קשורות בהבנת ההשפעה של גלי קול על מערכות כימיות; תחום מחקר זה נקרא סונוכימיה. ההשפעות הכימיות הנגרמות מתדרים על שמעיים לא נובעות מאינטרקציה ישירה עם צורונים מולקולריים. מחקרים מראים כי שום צימוד ישיר ברמה המולקולרית של שדה אקוסטי עם צורונים כימיים לא יכול להסביר סונוכימיה או סונולומינציה [2]. במקום זאת, סונוכימיה נוצרת מחלל אקוסטי, החל בהיווצרות, דרך הגדילה ועד התמוטטות הבועות בתמיסת המדגם.

יישומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סוניקציה יכולה לשמש בתהליך ייצור ננו-חלקיקים כגון ננו-קריסטלים, ליפוזומים, ננו-אמולסיות ותחליבי שעווה, כמו גם לטיהור שפכים, דגזינג, מיצוי שמן צמחי, מיצוי אנתוציאנינים ומיצוי נוגדי חמצון, ייצור דלק ביולוגי, דסולפוריזציה [3] של נפט גולמי, שיבוש תאי, עיבוד פולימרים לרבות אפוקסי, דילול דבק, ובתהליכים רבים נוספים. הליך הסוניקציה מיושם בתעשיות תרופות, מוצרי קוסמטיקה, מזון, דיו וצבע, מתכת, עץ, הדברה, דלק, פולימרים ננו-מרוכבים, ובעתשיות רבות אחרות.

סוניקציה יכולה לשמש להאצרת תהליכי התפרקות, על ידי שבירת אינטרקציות תוך מולקולריות. תהליך זה שימושי במיוחד כאשר מדובר בחומרים אותם לא לבחוש או לערבב. יתכן ותהליך זה יתגלה כשימושי אפילו כמקור אנרגיה פוטנציאלי להמשך תהליכי תגובות כימיות מסויימות. סוניקציה יכולה לשמש בהליך דגזינג של נוזלים, זוהי חלופה לשיטת ההפשרה-שאיבה-הפשרה.

בביולוגיה, סוניקציה יכולה לשמש לתהליכי שיבוש והשבתת חומרים ביולוגיים. לדוגמא, סוניקציה משמשת לעיתים קרובות לפגיעה בממברנת התא ועל ידי כך לשחרור תוכן התא. הליך זה נקרא סונופורציה (sonoporation).

הערות שוליים

נשאר לסדר

  1. ^ אנרגיית קול, הידועה גם כאנרגיה אקוסטית, היא האנרגיה הקינטית של המולקולות המתנודדות כתוצאה ממעבר גל קול.
  2. ^ סונולומינציה היא תופעת טבע בה נוצר אור באמצעות גלי קול.
  3. ^ דסולפוריזציה הוא שמו של תהליך הסרת הגופרית (באנגלית: Sulfur) מחומר כלשהו.