משתמש:העיתונאי המנטר/ראיון עם מפעיל מערכת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ראיון עם מפעיל מערכת
מראיין: הארי פוטר 73
מרואיין: התו השמיני

מיהו מפעיל מערכת?

מפעיל מערכת הוא משתמש ותיק ובקיא מספיק בחוקי וכללי ויקיפדיה אשר הוכיח כי הוא ראוי לכך, ולאחר הצבעה, החליטה הקהילה להעניק לו מספר הרשאות מיוחדות כדי לסייע לקיומו של מיזם ויקיפדיה בצורה הטובה ביותר.


אילו הרשאות מיוחדות אתה מקבל כמפעיל מערכת? כמפעיל מערכת אתה לא שווה יותר ממשתמש אחר בוויכוח או דיון. עם זאת, הקהילה בחרה להעניק לך כח לשמש כבורר בדיונים מסויימים, כקובע גרסה יציבה כדי לנסות לפתור מחלוקות ולהגן על ויקיפדיה מפני השחתות, כשההרשאות העיקריות שניתנו לצורך עניין זה הן חסימת משחיתים, הגנה על דפים והסתרת גרסאות של דפים שאינן מתאימות לרוח המיזם.


בגין אילו סיבות אתה חוסם ויקיפדים אחרים?

בוויקיפדיה אין "עונשים". חסימת ויקיפד תגיע רק לאחר שיוכח מעבר לכל ספק כי הוא מזיק למיזם, והיא לא תגיע כעונש על מעשיו, אלא כמהלך הנעשה כדי לשמור על ויקיפדיה נקייה. משתמשים עלולים להיחסם באם הם משחיתים, מטרידים משתמשים אחרים, עוברים על כללי ויקיפדיה, ועוד.


מתי אתה "נאלץ" להגן על דף?

הגנה על דף היא מוצא אחרון, משום שכל מהותה של ויקיפדיה היא שהיא אנציקלופדיה חופשית לחלוטין, בה כל אחד יכול לערוך כל דף, מבלי הבט אם הוא אנונימי או מפעיל מערכת.
עם זאת, לאחר שערך מושחת שוב ושוב, יש להפעיל שיקול דעת - כעיקרון עדיף לחסום את המשחית ולא להגן על הדף, אך לעיתים אין ברירה אלא להגן על הערך לכמה שעות, עד להיעלמותו של המשחית. ערכים אקטואליים ונפיצים במיוחד או כאלו שיש בהם טעויות נפוצות שחוזרות על עצמן ומוכנסות שוב ושוב, גם עלולים להיות מוגנים.


אתה מאמין בגישה תקיפה או בגישה עדינה כלפי משחיתים? למה?

במקרה שמדובר בהשחתה ודאית - אני נוטה לטפל בחומרה. עם זאת, במקרה שהדבר מוטל בספק אני תמיד משתדל להניח שכוונת העורך הייתה טובה, וכי הוא עדיין לא מכיר מספיק את הכללים. רק לאחר שיוכח מעל לכל ספק שהוא משחית - אאלץ לעשות צעד בעניין.
אני חושב שכאן גם המקום לבקש מכם: בבקשה, אל תשחיתו את ויקיפדיה! אני מאמין שבצורה כזו או אחרת נתקלתם באנשים שהשחיתו בוויקיפדיה, אז אנא, השתדלו למנוע זאת. המעקב והמרדף אחרי המשחיתים גוזל זמן יקר ומאמץ מכלל המשתמשים בוויקיפדיה, וגורם לעיתים לנזק מתמשך ולעזיבתם של קוראים ומשתמשים, כל זה מלבד העניין הברור שהמשחית גורם לקוראים לצרוך מידע שגוי.


איזה סוג של ויקיפד אתה: מנטר או כותב ערכים?

התחלתי כויקיגמד, ולאחר מכן הפכתי למנטר, כזה שיושב בקביעות ומסמן עריכות כבדוקות או משחזר. במהלך תקופה זאת סימנתי כ-18,000 עריכות כבדוקות. במשך הזמן התחלתי להשתתף בניהול בפועל של המיזם המבורך דיווח על טעויות. לאחר שהפכתי למפעיל מערכת, דבר שהקשה עליי להמשיך בעבודת הניטור השוטפת, התחלתי לכתוב יותר ערכים. כיום מונה הערכים שלי עומד על כ-340.


בתור מפעיל מערכת אתה פעיל יותר בויקיפדיה?

בהחלט. עם גודל האחריות, הבנתי שעליי להיות ברמת זמינות גבוהה יותר, כשלעיתים נזקקו לי בדחיפות ממש.


אחרי שהתמנית למפעיל מערכת המשכת לכתוב ערכים?

בוודאי. חלק גדול מהערכים שכתבתי נכתבו דווקא אחרי שהפכתי למפעיל מערכת. כיוון שהייתי זמין יותר ומנוסה יותר, התעורר בי חשק עז ליצור עוד ועוד ערכים.


כמה זמן אתה מפעיל מערכת?

כתשעה חודשים. מאז התברגתי בראש רשימת המפעילים מבחינת פעילות מפעילית.


מה התחושה שלך בויקיפדיה בתור מפעיל מערכת?

כמפעיל מערכת יוצא לי הרבה להכנס לעובי הקורה בסכסוכים שונים, חלקם ארוכים וסבוכים מאוד, ואף לחסום משתמשים שלצערי חרגו מהכללים הקיימים ולא הותירו ברירה אלא לחסום אותם. בשל כך - אין מפעיל מערכת פעיל שאין לו מתנגדים. למרות שאני משתדל להיות אובייקטיבי לחלוטין ולהשתמש בסמכותי רק במקומות שאני בטוח כי איני נוגע בדבר - לעיתים אני טועה. אני משתדל להתנצל במיידית ולהודות בטעותי. עם זאת, רוב הזמן קהילת ויקיפדיה היא מקום נהדר ונפלא, בו משתמשים כל כך רבים באים בשביל מטרה אחת בלבד - להגדיל את ויקיפדיה כמה שיותר בצורה מקצועית ונעימה לעין.
כמו כן, ישנה נקודה נוספת שאשמח להבהיר - לעיתים אנשים שונים מאבדים את שלוות רוחם בשל מריבה כזו או אחרת בין כותלי ויקיפדיה. עליכם לזכור כי מדובר סך הכל במיזם שיתופי בו כולנו רוצים לתרום. אין מה להתנהג באלימות מילולית זה לזה, או כל דבר דומה. ויקיפדיה היא תחביב, היא לא תחליף לחיים האמיתיים.


תהיה מעוניין להמשיך בתפקיד לאחר שלוש שנות השירות?

אם אהיה מספיק פעיל וארגיש שאני גורם יותר תועלת מנזק - נראה שכן אשמח לבקש מהקהילה שוב את אמונה, אך יש לפנינו עוד זמן רב.


מה ההמלצה/המסר שלך לויקיפדים שרוצים להיות יום אחד מפעילי מערכת?

אל תחשבו על זה עכשיו, וגם אם לעולם לא תהיו מפעילי מערכת - לא נורא. זו לא זכות, זה עול. תלכו לכתוב ערכים ולנטר, ופשוט תהנו ממה שאתם עושים.