משתמש:דורון שמחי/ליטיגציה כלכלית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ליטיגציה כלכלית ופיננסית

1. מאפייני ליטיגציה כלכלית - פיננסית

ליטיגציה (litigation) היא אמנות ההופעה והייצוג של לקוחות בבתי המשפט, בבוררויות מקומיות ובינלאומיות, בוועדות ציבוריות ועוד. ליטיגציה כלכלית מתמקדת בתחומי המשפט המסחרי והעסקי על היבטיו השונים, סכסוכים מסחריים בין חברות או בין אנשי עסקים, ולקוחות פרטיים עתירי נכסים. ליטיגציה פיננסית מתמקדת בגופים בנקאיים וחוץ בנקאיים, עסקאות בשוק ההון, קרנות הון סיכון, חברות ביטוח ועוד. ליטיגציה כלכלית ופיננסית מחייבת ידע משפטי נרחב, הבנה כלכלית וניסיון מעשי בהיבטים הפיננסיים, החשבונאיים והעסקיים של עסקאות מורכבות. ליטיגטור כלכלי חייב לדעת לקרוא מאזנים ודוחו"ת כספיים ולנתח מסמכים חשבונאיים, מאזנים, דוחו"ת כספיים, כתבי ערבות ושעבודים. ניתוח רווחיות והפסד בדוחות כספיים, היכולת לזהות אינדיקציות לשיפור או הרעה בתוצאות החברה, והצורך לזהות שיפור או הרעה ברווחיות בתקופת זמן נתונה, הם אבני היסוד בהכרת פעילותה העסקית של החברה, שבלעדיהן לא ניתן לנהל תיק כלכלי בהצלחה. הבנת עקרונות החשבונאות והיכולת לזהות "דגלים אדומים" ולהבין את המידע המסתתר מאחורי המספרים, הם המפתח להצלחה בליטיגציה פיננסית. בנוסף להכרת עקרונות החשבונאות והכלכלה, על הליטיגטור הכלכלי לשלוט ברזי עבודת הליטיגציה: עליו לדעת לטעון באופן משכנע בכתב ובעל פה, לחקור בבית המשפט עדים ומומחים מקצועיים באופן אפקטיבי, להיות יצירתי ולתכנן מראש את האסטרטגיה הדרושה לניהול התיק. בנוסף עליו ללמוד את התיק על כל פרטיו ולהפגין קריאטיביות ויכולת חשיבה מחוץ לקופסא. גישתו הרב-תחומית של עורך הדין, לצד יכולתו לשלב ידע וניסיון רב בתחומי משפט אחרים כגון בנקאות, מיסים, פיננסים, הגבלים עסקיים, שוק ההון, נדל"ן, מיזוגים ורכישות, מכרזים וכו', יאפשרו לו להעניק ללקוחותיו ייצוג משפטי הולם במגוון רחב של תחומי הליטיגציה הכלכלית – פיננסית.

2. סוגי ההליכים בליטיגציה כלכלית - פיננסית

ניתן למנות מספר הליכים מרכזיים המייצגים את התחום הכלכלי והפיננסי, ביניהם:

2.1 תובענות ייצוגיות - תובענות המיועדות לאפשר לאדם או לקבוצת אנשים, שיש להם עילת תביעה אישית, להגיש תביעה בשם כל קבוצת הנפגעים האנונימיים. ההליך נפתח בהגשת בקשה לאישור התובענה כייצוגית, בו נדרש התובע הייצוגי לשכנע את בית המשפט, כי התובענה מעוררת שאלות המשותפות לכלל חברי הקבוצה, כי הדרך היעילה וההוגנת להכרעה במחלוקת היא בניהול התובענה וכי קיים יסוד סביר להניח כי עניינם של כלל חברי הקבוצה ייוצג וינוהל בדרך הולמת ובתום לב. לאחר שלב האישור, ניתן לנהל את התובענה עצמה. במקרים רבים מסתיים ההליך בהסדר פשרה, לפני שלב האישור או לאחריו. בית המשפט מוסמך לאשר או לדחות את הסדר הפשרה והוא מופקד גם על אישור תשלום גמול לתובע הייצוגי , ושכר הטרחה של בא כוח המייצג עבור טיפולו בתובענה הייצוגית.

2.2 תביעות נגזרות - תביעות המוגשת בשם חברה על ידי בעלי מניות, מנהלים או נושים של החברה. בקשות לאישור תביעות נגזרות מוגשות לעיתים נגד נושאי משרה בתאגידים, בטענה להפרת חובת הזהירות או להפרת חובות אמונים כלפי חברה שלא מימשה את זכותה לתבוע אותם. תביעה נגזרת נפתחת בפניה לחברה כי תמצה את זכויותיה להגיש תביעה. אם החברה לא נענית לפניה, רשאי התובע להגיש לבית המשפט בקשה להגשת תביעה נגזרת. משהוגשה התביעה, כל פיצוי שיפסק שייך לחברה. התובע מתוגמל אם התביעה התקבלה.

2.3 הליכים פליליים בתחום שוק ההון ועבירות צווארון לבן – הליכים שעניינם רישום כוזב במסמכי תאגיד, עבירות מס, תרמית בניירות ערך, שימוש במידע פנים של חברה, שוחד, קבלת דבר במרמה, זיוף מסמכים, ועוד.

2.4 פשיטות רגל, פירוק חברות, הקפאת הליכים – הליכי חדלות פרעון המתנהלים נגד יחיד (פשיטת רגל) או חברה, שאין ביכולתם לשלם את חובותיהם לנושים מובטחים, עובדים וספקים. מטרתם לסייע לחייב או לחברה להסדיר את חובותיהם, תחת פיקוח בית המשפט, ולחזור לפעילות או לחסל את הפעילות העסקית בהליך מסודר.

2.5 סכסוכים בין שותפים, בעלי מניות ומנהלים

2.6 מכרזים בסקטור הציבורי והעסקי

2.7 תביעות בנקאיות נגד תאגידים ציבוריים, חברות ואנשים פרטיים.


להלן הפניה ל- 3 פס"ד אשר עוסקים בין היתר בליטיגציה כלכלית:

  1. ת.א. (מחוזי ת"א) 2684-09-12 קנוספט שיווק מוצרי אופנה בע"מ נ' בנק דיסקונט (16.10.17 - השופטת ד"ר # דפנה אבניאלי) העוסק בסירוב בנק לתת אשראי לחב' שכשלה, לאחר שהסתבר כי התחזית העסקית שהוצגה ע"י משקיעי החב' היתה שקרית ופעילות החב' חוסלה.
  2. ע"פ 220/17 נוחי דנקנר נ' מדינת ישראל (29.8.18) העוסק בעבירות כלכליות ותרמית בניירות ערך.
  3. ע"א 8263/16 אור סיטי נדל"ן מקבוצת ענבל אור נ' עו"ד איתן ארז (19.3.18) העוסק בליקויים מהותיים וכשלים בדוחו"ת כספיים מבוקרים, שהתגלו רק לאחר מינוי כונס נכסים לחברה.