משתמש:בר/הכרזת המלחמה של יפן על ארצות הברית והאימפריה הבריטית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הצו הקיסרי להכרזת מלחמה על ידי אימפריית יפן על ארצות הברית והאימפריה הבריטית (ביפנית: 米國及英國ニ對スル宣戰ノ詔書) פורסם ב-7 בדצמבר 1941, 7.5 שעות לאחר שהכוחות היפנים פתחו בהתקפה על בסיס הצי של ארצות הברית בפרל הארבור והתקפות על כוחות בריטיים במלאיה, סינגפור והונג קונג. הכרזת המלחמה הודפסה בעמוד הראשון של כל מהדורות הערב של העיתונים היפניים של ה-8 בדצמבר. כדי להדגיש את נחישותם, המסמך הודפס מחדש ביום השמיני של כל חודש, עד כניעת האימפריה היפנית ב-1945.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

המסמך המכריז המלחמה נגד ארצות הברית והאימפריה הבריטית, דן בפעולות המשבשות המשוערות שלהן נגד מדיניות החוץ של יפן, וקובע כי כל הדרכים למניעת מלחמה מוצו על ידי ממשלת יפן. יפן פלשה לחלק גדול ממזרח אסיה כדי ליצור את מה שהם כינו "מרחב השגשוג המשותף של מזרח אסיה רבתי", שכיום נתפס ברובו כעילה לאימפריאליזם. בתגובה, הטילה ארה"ב באוגוסט 1941 אמברגו נפט ופלדה על יפן. יפן ראתה בכך מעשה עוין ופרובוקטיבי, ונקמה בהפצצת פרל הארבור והכרזות המלחמה על ארה"ב והאימפריה הבריטית.

ההכרזה[עריכת קוד מקור | עריכה]

להלן הטקסט להכרזת המלחמה עם הטקסטים הבולטים שפורסמו בשמו של קיסר יפן: [1]

אנו, בחסדי שמים, קיסר יפן, יושבים על כס המלכות של קו ללא הפסקה לעידנים נצחיים, מצווים עליכם, נתינינו הנאמנים והאמיצים:

אנו מכריזים בזאת מלחמה על ארצות הברית של אמריקה ועל האימפריה הבריטית. האנשים והקצינים של הצבא והצי שלנו יעשו כמיטב יכולתם להעמיד לדין את המלחמה. עובדי הציבור שלנו במחלקות השונות ימלאו בנאמנות ובשקידה את תפקידם; העם כולו עם רצון מאוחד יגייס את כוחם המוחלט כדי ששום דבר לא יפסול בהשגת מטרות המלחמה שלנו.

להבטיח את יציבותה של מזרח אסיה ולתרום לשלום עולמי היא המדיניות מרחיקת הראייה שגובשה על ידי סוננו הקיסרי המהולל והאדון הקיסרי הגדול שלנו היורש אותו, ואשר אנו שמים ללב ללא הרף. לטפח ידידות בין אומות וליהנות משגשוג משותף עם כל העמים, תמיד היה העיקרון המנחה של מדיניות החוץ של האימפריה שלנו. זה באמת היה בלתי נמנע ורחוק מרצונותינו שהאימפריה שלנו הובאה להצליב חרבות עם אמריקה ובריטניה. יותר מארבע שנים חלפו מאז שסין, שלא הצליחה להבין את כוונותיה האמיתיות של האימפריה שלנו, וחיזרה בפזיזות אחר צרות, הפרה את שלוות מזרח אסיה ואילצה את האימפריה שלנו לנקוט נשק.

ואז לסיום באמצעות פנייה לעזרה מאבות קדמונים נערצים ותמיכה של אזרחים יפנים, הכרזת המלחמה מגיעה למעגל:

הרוחות הקדושות של אבותינו הקיסריים השומרים עלינו מלמעלה, אנו סומכים על הנאמנות והאומץ של נתיניו בציפייה הבטוחה שלנו שהמשימה שהורישו על ידי אבותינו תבוצע ושמקורות הרוע יחוסלו במהירות ויתמשכו. שלום הוקם ללא שינוי במזרח אסיה.

[[קטגוריה:יחסים צבאיים ארצות הברית–יפן]] [[קטגוריה:מדינות הציר]] [[קטגוריה:1941 בארצות הברית]] [[קטגוריה:1941 בממלכה המאוחדת]]

  1. ^ "Japan declares war, 1941 | Gilder Lehrman Institute of American History". www.gilderlehrman.org. ארכיון מ-2017-10-04. נבדק ב-2021-12-08.