משתמש:בידל הפייטן/החרם החרדי על דודי ויסמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של בידל הפייטן.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של בידל הפייטן.

החרם החרדי על עסקיו של דודי ויסמן הוא חרם צרכנים שהוטל בשנת 2008 על ידי הציבור החרדי בישראל על עסקיו של דודי ויסמן, ובמיוחד על רשת שפע שוק, עקב חילול השבת ברשת AM:PM. נכון למאי 2015 חנויות AM:PM עדיין פתוחות בשבת.

לאחר הדחתו של ויסמן מניהול הקבוצה פנו עובדי חברת מגה בבקשה להנהלת החברה לסגירת הרשת בשבתות, עקב חששם מקריסת החברה ואיבוד מקום עבודתם[1].

השתלשלות הפרשה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רשת AM:PM הוקמה ב-2001 כרשת של פיצוציות הפתוחות 24 שעות ביממה, כולל שבתות, שגבתה מחירים גבוהים המאפיינים חנויות נוחות עירוניות ולא סופרמרקטים. עד שנת 2006 מנתה הרשת 18 סניפים.

לקראת סוף שנת 2006 קנתה רשת דור אלון[2] שהייתה בניהולו של ויסמן, את הרשת תמורת 150 מליון ש"ח[3] עם רכישת הרשת החליט דודי ויסמן להפסיק את מכירת המזון הלא כשר בסניפים אך להשאירה פתוחה בשבתות[4], מה שגרם להפסקת שותפותו העסקית עם קבוצת ברונפמן-פישר שבבעלות איש העסקים החרדי שולם פישר[5].

עם רכישת הרשת הצהיר ויסמן כי בכוונתו לפתוח עוד עשרות סניפים של הרשת ולהגיע לפריסה של עשרות סניפים בתל אביב[6] ואף להתפשט לערים נוספות, הדבר גרם לחשש גדול בקרב הציבור החרדי לפריצת שמירת השבת בכל רחבי הארץ[7].

לאחר פתיחת סניף נוסף של הרשת ברחוב שינקין, בסמוך לישיבת בעלז, נקרא ויסמן אל רב העיר תל אביב, הרב ישראל מאיר לאו, שביקש ממנו לסגור את סניפי הרשת בשבת. ויסמן הסכים לסגור את הסניף הספציפי ברחוב שינקין אך לא הסכים לסגירה של שאר הסניפים[8], לאחר נסיונות הידברות רבים שלא צלחו, הוחלט על ידי ועדת הרבנים למען קדושת השבת, להכריז על חרם כללי על עסקיו של ויסמן והקבוצה שבבעלותו, ובפרט על רשת שפע שוק שקהל היעד שלה היה הציבור החרדי[9], וב-10 במרץ 2008 פורסם מכתב מאת ועדת הרבנים, ביומונים "יתד נאמן" ו"המודיע", בו נכתב כי לעת עתה הוועדה קוראת לציבור בשם הרבנים שלא להתקשר עם החברות שבבעלותו בעסקים או ברכישת תלושי קנייה ושוברי קמחא דפסחא, ומוסיפה כי הדברים ילובנו בימים הקרובים וכי "ההשלכות של ליבון הדברים שיוכרעו בימים אלו, עלולים להביא לכך שכל מי שלא יפעל כאמור לעיל, יהיה בכלל אלו ששמו כספם על קרן הצבי"[10].

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]


שגיאות פרמטריות בתבנית:הערות שוליים

פרמטרים [ טורים ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

  1. ^ אילנית חיות, ‏עובדי מגה לקב' אלון: "תסגרו את am:pm בשבתות", באתר גלובס, 6 במאי 2015
  2. ^ הסיבה לרכישת הרשת דרך רשת דור אלון ולא דרך רשת הריבוע הכחול שהייתה בבעלותו גם כן ועסקה בשוק המזון הייתה רצונו של דודי ויסמן להימנע מחיכוך עם שותפו הדתי שולם פישר שלא יסכים לשותפות ברשת הפתוחה בשבת, למעשה הטריק לא עזר ושולם פישר פרש משותפותו עם דודי ויסמן כחודשיים לאחר רכישת AM PM.
    סיון קלינגבייל, ויסמן לא חשב על השותפים ברבוע כחול ברכישת AM:PM, באתר TheMarker‏, 03 בספטמבר 2009
  3. ^ סיון קלינגבייל, 5 שנים לאחר ששלושה צעירים יוצאי צבא הקימו את רשת המרכולים AM:PM - ימכרו אותה לדודי ויסמן ב-150 מיליון שקל, באתר TheMarker‏, 31 באוקטובר 2006
  4. ^ גלי ברגר, AM:PM תחת בעלות דור אלון תפסיק למכור מוצרים לא כשרים, באתר TheMarker‏, 15 בינואר 2007
  5. ^ גלי ברגר, ויסמן נפרד מברונפמן ופישר: אחרי שנים של סכסוכים קונה את חלקם ברשת רבוע כחול תמורת 53 מיליון דולר, באתר TheMarker‏, 04 בינואר 2007
  6. ^ גלי ברגר, דודי ויסמן: "תוך 5 שנים AM:PM תהיה הרשת החזקה בגוש דן עם 50-60 סניפים", באתר TheMarker‏, 21 בפברואר 2007
  7. ^ נורית קדוש, השנה שהיתה ברשתות השיווק: מלחמות על מחירים ומיזוגים, באתר nrg‏, 28 בדצמבר 2008
  8. ^ נורית קדוש, החרדים מגבירים לחץ, באתר nrg‏, 03 באפריל 2008
  9. ^ החרדים מחרימים את שפע שוק ודור אלון, באתר nrg‏, 12 במרץ 2008
  10. ^ עדי דברת, חרם חרדי על הריבוע הכחול ו-AM:PM, באתר הארץ, 11 במרץ 2008