משתמש:איתמראשפר/הילולים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ויקיפדיה היא בעיניי הפרויקט הכי חשוב והכי שאפתני שהאנושות אי פעם לקחה על עצמה - יותר מהנחיתה על הירח, יותר מהחומה הסינית, בטח שיותר מהפירמידות. להשקפתי, ההנגשה של תמצית הידע האנושי לכל אדם בשפת אמו ובחינם היא עבודת קודש של ממש, בעיקר בעידננו שבו הפצת פייק ניוז הפכה לטקטיקה מקובלת, שלא לאמר אסטרטגיה מחושבת, שלא לאמר מקצוע מכניס (ובחוגים מסוימים אפילו מכובד). לפיכך - כולנו ראויים להילולים! מהויקיגמדים ועד לכותבי הערכים המובילים, מיוצרי התבניות ועד למנסחי המדיניויות, מיושבי המזנון ועד סדרני הקטגוריות - לכולנו יש חלק בפרויקט העצום הזה, כל אחד מאיתנו מניח עוד אבן בפירמידת הידע הזאת, בחומה הגדולה שמגינה עלינו מפני הבורות, העובדות האלטרנטיביות (אנ') ותיבות התהודה - שלושת האיומים הגדולים ביותר על האנושות כיום, לדעתי אפילו יותר ממשבר האקלים.

לצד הכבוד והיקר, מוטלת עלינו גם אחריות כבדה: האחריות להיות אמינים, ניטרליים, מבוססי-עובדות, קריאים ומובנים. לחב"ד יש את חב"דפדיה, לחרדים יש את המכלול, ולאמריקאים שמרנים יש את קונסרבפדיה - אבל לנו אסור להשתייך למגזר מסויים, פוליטי או אמוני. אנחנו חייבים לשמור על מעמדנו כ-ה-אנציקלופדיה של האנושות כולה, ולשם כך עלינו להיזהר מההטיות של עצמנו, לשמוח על ההזדמנות לשמוע דעות אחרות וללמוד מאנשים שחושבים אחרת מאיתנו, לחתור לניסוחים מוסכמים, ובעיקר: לשנן יומם ולילה את עקרונות הניטרליות, להקפיד על מקורות איכותיים ולעולם לא לשכוח מה אנחנו - או חשוב מכך: מה אנחנו לא.

אז לכולנו מגיעים הילולים וצהלולים, אבל מהזווית האישית שלי יש כמה שמגיע להם יותר, ובראשם האדם שבזכותו אני כאן - אריאלינסון, שאמר לי לראשונה את המשפט שמאז אמרתי בעצמי להרבה אחרים: "יש לך בעיה עם משהו שכתוב בויקיפדיה? תתקן בעצמך!" אריאל - אתה שינית את חיי אריאל הוא צלם מוכשר שאחראי ללא מעט פורטרטים בערכי אישים, ותרומתו לנראות של ויקיפדיה היא עצומה - מאד מומליץ לבקר בדף המשתמש שלו ולדפדף בין יצירותיו.

ויקיפדיה עלולה להיות מקום קשה ומתסכל, בעיקר לחדשים שעוד לא מכירים את הכללים וחווים כל ביטול כעלבון אישי צורב. כבוד ויקר הולכים לעורך הראשון שהיה נחמד אלי, שהרגשתי שהוא באמת מקשיב, מתייחס אלי בכבוד ולא מקטין אותי או את דעתי. אם אינני טועה, הוא נתן את ההרגשה הזאת לעוד ויקיפדים רבים לפניי ואחריי: איש הקאהוט, איש הקונצנזוס, איש הסבלנות האינסופית - איש השום! השומאי - אתה נותן משמעות חדשה לביטוי "אלוף שום", אתה השראה אמיתית בשבילי, ואני מקווה שתסיים את חופשת הויקי שלך במהירה ותחזור אלינו רענן וחייכן כרגיל.

תודה ענקית לחבריי ושותפיי למיזם האבולוציה - גילגול שבזכותו המיזם בכלל קיים, ושבלי כישורי הסקריפטינג שלו עדיין הייתי מדפדף ידנית בין ערכי בע"ח באנגלית ותולש שערות בתסכול, ודני-w שתמיד יודע איך להפוך הצהרת כוונות כללית לרשימת מטלות פרקטית. כבוד מיוחד מגיע לאסף מ, התורם הכי פורה של המיזם, ששוב ושוב מציל את כבודה של ויקי העברית עם השלמת חוסרים קריטיים כמו אבולוציה של העין. אני מנצל את הבמה הזאת כדי להזמין את כולם להצטרף למיזם ולקחת חלק במילוי החורים האיומים שיש בויקיפדיה העברית בנושאי אבולוציה!

הילולים ואהבה לעוד עורכים שתרומותיהם ופעילותם מבורכת בעיניי: ספיאנס, שהוא השראה אמיתית בכל מה שקשור לערכי מדע ("ערכי" - גם במובן articles וגם במובן values); פארטירה הנאווה, שגם אם לא תמיד אנחנו מסכימים על התכנים ועל דרכי הפעולה, אני מעריץ את האינטליגנציה, הלב ובעיקר האש הבוערת שלה; דוד7031, שלמרות שמבחינה אידאולוגית אנחנו רחוקים כרחוק מזרח ממערב אנו מצליחים למצוא שוב ושוב שפה משותפת ולהגיע להבנות, ושיש לי חיבה עמוקה כלפיו עוד מאז שסידרנו ביחד את הכיסאות בסוף מפגש הויקיפדים הראשון שלי (וזו ההזדמנות לפנות לכל מי שרב איתי בדפי השיחות: בואו למפגשים!! נוצרים שם חיבורים מפתיעים שאח"כ מנטרלים את הנפיצות של דיונים ומעודדים שיח ענייני); מגבל, שאני כמעט אף פעם לא מסכים איתו על כלום, ועם זאת אני יודע שהוא ענייני וישר ושהלב שלו נמצא במקום הנכון; ואחרון אחרון חביב - דגש, שהתכסחתי איתו לא מעט בעבר, אבל מאז שהבטיח שכמפעיל הוא יקפיד על מקצועיות וניטרליות הוא עומד בהבטחתו בעקביות ובנאמנות. דגש - היית מאמין שאי פעם אכתוב עליך "חביב"?! אין ספק: המציאות עולה על כל דמיון, והחיים מלאים בהפתעות.

לסיום אני רוצה להודות לס.ג'יבלי, שהציע לי לכתוב למדור ההילולים (והזכיר לי שוב, שניה לפני הדדליין). אני די צעיר בויקיפדיה - פחות משלוש שנים - אז התרגשתי מפנייתו וראיתי זכות גדולה בהזדמנות לכתוב למדור. אני רואה זכות עוד יותר גדולה בהזדמנות לקחת חלק במיזם המופלא שנקרא ויקיפדיה העברית, וגם אם פה ושם יצא לי לריב עם חלקכם - אנא דעו שאני תמיד זוכר שבסופו של דבר אנחנו די דומים: חנונים שאוהבים ללמוד דברים ולחלוק את הידע שלהם עם הסביבה קריצה אז - כן, בשורה התחתונה ומעבר לכל המחלוקות: אני אוהב ומעריך את כולכם ושמח להיות אחד מכם.

בתודה ובברכה,

איתמראשפר.