משתמשת:Hiba93/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית


דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Hiba93.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Hiba93.


קינסיולוגיה (אנגלית: Kinesiology), הידוע גם קינטיקה אנושית, היא מחקר מדעי של התנועה האנושית. קינסיולוגיה מטפלת במנגנונים פיסיולוגיים, מכאניים, ופסיכולוגיים. יישומים של קינסיולוגיה לבריאות אדם כוללים: ביומכניקה ואורתופדיה; כוח ואוויר; פסיכולוגיה של הספורט; שיטות של שיקום, כגון פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק, וספורט ופעילות גופני.[1] אנשים שהשיגו את התואר בקינסיולוגיה יכולים לעבוד במחקר,תעשיית הכושר, הגדרות קליניות, ובסביבות תעשייתיות.[2] מחקרים על תנועת בני אדם וחיות כוללים אמצעים ממערכות תנועת מעקב, אלקטרופיזיולוגיה של פעילות שרירים והמוח, בשיטות שונות לניטור תפקוד פיסיולוגי, ושיטות מחקר התנהגותיות וקוגניטיביות אחרות.

קינסיולוגיה כמתואר לעיל לא צריכה להיות מבולבלת עם קינסיולוגיה יישומית. שיטת אבחון רפואית שנויה במחלוקת.

המילה באה מן המילה היוונית kinein, לזוז.

ראש קינסיולוגיה. נדנדה באטלנטה.

יסודות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קינסיולוגיה היא חקר התנועה של אדם ובעלי חיים , ביצועים, ותפקוד על ידי יישום המדעים של ביומכניקה , אנטומיה, פיזיולוגיה , פסיכולוגיה ומדעי המוח. יישומים של קינסיולוגיה בבריאות אדם כוללים מורה לחינוך גופני ,מקצועות השיקום , כגון פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק , כמו גם יישומים בענפי הספורט ובפעילות גופנית. קינסיולוגיה היא תחום של מחקר מדעי, ולא מכינה את אנשים לפרקטיקה קלינית. התואר הראשון בקינסיולוגיה יכול לספק הכנה חזקה למחקר לתואר שני במחקר ביורפואה, כמו גם בתוכניות מקצועיות, כגון בריאות ורפואה .

ואילו המונח " kinesiologist " הוא לא ייעוד מורשה ולא מקצועי בארצות הברית ולא ברוב המדינות ( למעט קנדה) , אנשים בעלי הכשרה בתחום זה יכול ללמד חינוך גופני, מספקים שירותי ייעוץ , מחקר התנהגות ולפתח מדיניות הקשורים לשיקום, ביצועים אנושיים מוטוריים, ארגונומיה, ובריאות ובטיחות.

בצפון אמריקה קינסיולוג יכול ללמוד להשיג בוגר במדעים , מגיסטר למדעים , או דוקטורט בפילוסופיה בקינסיולוגיה או תואר ראשון בקינסיולוגיה. סגל רמת דוקטורט רבים בתוכניות קינסיולוגיה בצפון אמריקה קיבל הכשרת הדוקטורט שלהם בתחומים קשורים , כגון מדעי המוח , הנדסת מכונות , פסיכולוגיה ופיזיולוגיה.

מחלקת קינסיולוגיה הראשונה בעולם הושקה בשנת 1967 באוניברסיטת ווטרלו, קנדה.

הסתגלות באמצעות פעילות גופנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסתגלות באמצעות פעילות גופנית היא עיקרון מפתח של קינסיולוגיה שמתייחסת לשיפור כושר בספורטאים , כמו גם בריאות ואיכות חיים באוכלוסיות קליניות . הפעילות הגופנית היא התערבות פשוטה להפרעות תנועה רבות ומצבם של השרירים ואת ההתאמה שלמערכת השלד.

ישנם סוגים רבים ושונים של התערבויות פעילות גופנית שניתן ליישם בקינסיולוגיה לספורטאים , אנשים נורמלים,וחברה קלינית. התערבויות פעילות אירובית יסייעו לשפר את סיבולת לב וכלי דם . תוכניות אימונים אנאירוביים יכולות להגדיל את יכולת השרירים , הכוח, ומסת גוף רזה. ירידה בסיכון של נפילות ושליטה מוגברות התוקפת ניתן לייחס לאיזון תוכניות תוכניות התערבות. תוכנית גמישות יכולוה להגדיל את טווח פעילות של תנועה ולהפחית את הסיכון לפציעה.

ככלל, תוכניות פעילות גופנית יכולות להפחית את הסימפטומים של דיכאון וסיכון לב וכלי דם ומחלות מטבוליות . בנוסף לכך, הם יכולים לעזור כדי לשפר את איכות החיים, הרגלי שינה , פעולת המערכת החיסונית, והרכב גוף.

לבסוף, המחקר של התגובות הפיזיולוגיות לפעילות גופנית והיישומים הטיפוליים שלהם ידוע כפיזיולוגיה של אימון גופני , אשר מהווה מוקד מחקר עיקרי בקינסיולוגיה .

נוירו פלסטיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פלסטיות מסתגלת יחד עם תרגול בשלוש רמות . ברמת התנהגות, ביצועים (למשל, שיעור מוצלח , דיוק ) השתפרות אחרי אימון. ברמת קליפת המוח, אזורי ייצוג המוטורי של שרירים הפועלים מוגדלים ; קישוריות פונקציונלית בין קליפת המוח המוטורית הראשונית ( M1 )ואזור המוטורי המשלים (SMA ) מתחזקת . ברמה עצבית, ממספר הדנדריטים והנוירוטרנסמיטרים עולים עם תרגול. Neuroplasticity הוא גם עיקרון מדעי עיקרי ששמש בקינסיולוגיה לתאר איך תנועה ושינויים במוח קשורות. המוח האנושי מסתגל ורוכש מיומנויות מוטוריות חדשות המבוססות על עיקרון זה, הכולל גם הסתגלות ושינויים במוח הסתגלותי .

קינסיולוגיה שירותי בריאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

• קידום בריאות: עובד במוקד קידום תעשיית הבריאות על עבודה עם אנשים כדי לשפר את בריאות, כושר, ורווחתו של הפרט. ניתן למצוא עובדים מתקני כושר, אימון אישי / מתקני בריאות ארגונית, והתעשייה.

• שיקום קליני : לעבוד עם אנשים עם השבתת התנאים כדי לסייע החזרת התפקוד הפיסי האופטימלי שלהם. הם עובדים עם אנשים בביתם, מתקני כושר, מרפאות שיקום, ועל אתר העבודה. הם גם לעבוד לצד פיזיותרפיסטים.

• ארגונומיה: לעבוד בתעשייה כדי להעריך את התאמתו של העיצוב של תחנות עבודה ולספק הצעות לשינויים ומכשירי עזר.

• בריאות ובטיחות: מעורבים התייעצות עם התעשייה כדי לזהות סכנות ולספק המלצות פתרונות כדי לייעל את הבריאות והבטיחות של העובדים.

• ניהול / תיאום מקרה נכות: להמליץ ולספק תוכנית פעולה כדי להחזיר אדם נפצעו לתפקוד האופטימלי שלהם בכל תחומי החיים.

• ניהול / מחקר / מינהל / בטיחות ובריאות: לעתים קרובות למלא תפקידים בכל התחומים הנ"ל, לבצע מחקר, ולנהל עסקים.


קינסיולוגיה חינוכית[עריכת קוד מקור | עריכה]

קינסיולוגיה חינוכית הינה שיטה שפותחה ע"י ד"ר פול דניסון ופועלת למעלה מ- 30 שנה ביותר מ- 80 מדינות. תרגיל המוח הינו הקורס הבסיסי בקינסיולוגיה החינוכית, והוא עוסק בקשר שבין המוח, הגוף והרגש, לשיפור תפקודו של האדם. השיטה מתמקדת בחידוש זרימת האנרגיה בגוף ובשחרורה של תגובת הלחץ - החזרת התנועה הטבעית לאדם. הקינסיולוגיה החינוכית מבוססת על תהליך איזון מובנה בן 5 שלבים, המתבצע עבור מטרה אישית הניתנת למדידה (כדי שנוכל לחוש בשינוי) .בתוך השיטה קיימים תרגילי תנועה, שמטרתם לשפר את הקשר שבין המוח לגוף לשם תפקוד משופר. יש הנוטים להתייחס לגוף כאילו הוא מדף למוח, אך לא כך המצב. המוח והגוף נמצאים בדו –שיח תמידי. למידה, מחשבה, יצירתיות ואינטליגנציה אינם תהליכים הנוגעים למוח בלבד, אלא כוללים את הגוף כולו.

כאשר התפקוד שלנו במיטבו, מסרים ברורים מוזנים מכל אזורי הגוף אל המוח ובחזרה בהרמוניה. המידע החושי מעובד באופן משולב במוח כולו ופעולה רצונית באה בקלות (לדוגמא: ברגע שהאדם מזהה שהוא במצב של בהלה, חרדה, אי-נוחות והוא רוצה לשנות את מצבו, הוא יכול לעשות תרגילים מסוימים (תרגילי הארכה) שישחררו את המתח מהמערכת). הקינסיולוגיה מתייחסת לאדם כאל ישות שלמה והוליסטית של גוף (תחושות), מחשבה ורגש, הניזונה משלושת נותני האינפורמציה, בניהם יש יחסי גומלין בלתי פוסקים. הרבה פעמים אנחנו לא מבינים או לא קשובים לרגשות ולמחשבות, שמספרים לנו על דברים שמטרידים אותנו, וכתוצאה מכך יוצרים חסימות שמפריעות לנו בתפקוד היומי. רק כשזה מתחיל "להכאיב לנו", אנו מבינים שמשהו לא בסדר (הכאב מעיר אותנו לעשייה), ומחפשים פתרון.


קינסיולוגיה יישומית[עריכת קוד מקור | עריכה]

קינסיולוגיה יישומית

משתמשים בקינסיולוגיה היישומית כטכניקה ברפואה האלטרנטיבית. התחילתה הקינסיולוגיה היישומית בסקרנותו של כירופרקט בשם ד"ר ג'ורג' ג'יי גודהרט, שהוביל להתפתחות הקינסיולוגיה היישומית. במהלך עבודתו גילה ד"ר גודהרט שקיים דפוס של שרירים חלשים אצל חולים שונים, ואין סיבה נראית לעין, ואותם שרירים מתחזקים ונחלשים לאורך זמן.

אחרי שנים רבות של מחקר מצא ד"ר גודהרט סיבות שונות לתופעה זו. הוא גילה ששרירים נחלשים באופן מיידי כאשר הגוף חשוף לגירוי מזיק, והם מתחזקים בנוכחות חומר טיפולי. ומכך נתגלה שקיים קשר בין עיוות תנועה ומצב בריאות כללי לבין היחלשות שריר, כמו גם שהגורמים להיחלשות השרירים הם התוצאה של לחצים שונים המשפיעים על מערכת העצבים של הגוף ועל איבריו. בנוסף, גורמים נוספים להיחלשות השרירים יכולים להיות: מחסור בויטמינים, רגישויות למזון, טפילים, רעלים וכימיקלים . מאוחר יותר התגלה כי היחלשות או התחזקות ההשפעות הללו גם מושגות על ידי בעיות רגשיות ונפשיות. ההליך מבוסס על ההנחה שהגוף אינו רמאי כמו המוח המודע והוא נותן הערכה אמתית יותר מהמוח שמספר את הסיפור שאנו רוצים להאמין בו. הגוף ייתן תשובות לדברים שהם מתחת לפני השטח מבלי להיות מושפע ממשאלת לב או מניפולציה חברתית.

קינסיולוגיה יישומית מוגדרת כדרך לא פולשנית לבדיקת הגוף על ידי בדיקת מערכת העצבים באמצעות סדרה של בדיקות שריר וגירוי איברים. אם נדמיין את המוח כמחשב בעל מסד נתונים עצום , הקינסיולוגיה היישומית תהיה תהליך גישה למאגר הנתונים על ידי שימוש בגוף האדם ככלי שיכול לספק את המידע שאנו מחפשים. באמצעות הקינסיולוגיה ניתן לגלות את גורמי הלחץ בגוף אך היא אינה תחליף לבדיקת מעבדה, היא יכולה להיות הפניה לבדיקות.

דרכי אבחנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיטה הקלסית

הנבדק עומדים או יושב זקוף. מותח יד ישר לפנים או ישר הצידה. המאבחן מבקש מהנבדק להתנגד בתגובה לאמירה או לשאלה שהוא שואל. לאחר כל שאלה המאבחן לוחץ על הזרוע לכיוון מטה, אם הזרוע נשארת יציבה המשמעות היא שהשריר חזק והתשובה היא אמת. אם הזרוע יורדת כלפי מטה, סימן שהשריר נחלש והתשובה היא אינה אמת. השאלות חייבות להיות מדויקות וממוקדות, שאלה ישירה שהתשובה עליה חד משמעית, כן או לא.

שיטת עשה זאת בעצמך

ביד החלשה של הנבדק, (לימנים שמאל ולשמאלים ימין) להפגיש את האגודל והקמיצה וליצור עיגול, כאשר ציפורן הקמיצה נוגעת בכרית האגודל. עם היד השנייה יוצרים עיגול בתוך העיגול של היד החלשה מהאגודל והאצבע. אם העיגול נותר שלם, התשובה חיובית. אם עיגול האגודל והקמיצה התפרק, התשובה היא שלילית.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

השרירם

המוח

פסיכולוגיה התפתחותית

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקיפידיה אנגלית

medical news

מהות

אסטרולוגיה

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Welcome to the Ontario Kinesiology Association". Oka.on.ca. נבדק ב-2009-07-25.
  2. ^ "CKA - Canadian Kinesiology Alliance - Alliance Canadienne de Kinésiologie". Cka.ca. נבדק ב-2009-07-25.