משתמשת:נטע/מערכת אור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מערכת אור (Photosystem) קומפלקס חלבונים שמשתתפת בפוטוסינתזה ומעורבת בתגובות הפוטוכימיות הראשוניות הכוללות בליעת אור והמעבר של האנרגיה והאלקטרונים בתגובה. הם נמצאים בקרום התילקואידי של צמחים, אצות וציאנובקטריה. יש שתי מערכות שמסומנות ב-I וב-II.

במרכז של מערכת האור יש את ה-photosynthetic reaction center, שזה אזור שמחזר מולקולות. האזור הזה מוקף ב-Light-harvesting complex, אזור שקולט את האור שדרוש לביצוע הפעולה.

יש שתי מערכות שמסומנות ב-I וב-II. במערכת אור I האזור התורם פעיל באורך גל של 700nm ומכאן שמו הנוסף P700, ובמערכת אור II, האזור התורם פעיל באורך גל של 680nm, ומכאן שמו הנוסף P680. מערכת אור I משתמשת בקבוצת חלבונים שמכונה פרדוקסין (Ferredoxin), חלבונים מקבוצת הברזל-גופרית (Iron-sulfur protein) כמקבל אלקטרונים, בעוד מערכת אור II משתמשת בקווינון (Quinone) כמקבל האלקטרונים. שתי המערכות האלה פועלות יחד ומאפשרות יצירה של חמצן (O2) ופרוטונים ממים.

חלק מהאורגניזמים יכולים לעשות פוטוסינתזה שמערבת יצירה של חמצן (Oxygenic photosynthesis), בעוד אחרים אינם יכולים לעשות זאת. לאורגניזמים שיוצרים חמצן, שכוללים צמחים וציאנובקטריה, יש את מערכות I ו-II של האור, ואילו ליצורים שאינם יכולים (חיידקים פוטוסינתטיים) יש מערכת אור בודדת שמכונה bacterial reaction center‏ (BRC).