משתמשת:חוה גולנדר/החברה הישראלית להיסטוריה של הסיעוד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

החברה הישראלית להיסטוריה של הסיעוד (ראשי תיבות: היל"ס באנגלית : (The Israeli Society for the History of Nursing (ISHN) היא קבוצת עניין שהוקמה בשנת 2013 במטרה לקדם את העניין בהיסטוריה של הסיעוד בישראל, לשמר את מורשת הסיעוד ולפתח את המחקר וההוראה בסוגיות היסטוריות הקשורות בסיעוד. ברוח זו החברה מארגנת כנסים מדעיים מדי שנה, מייעצת ומסייעת לאחיות[1] מעונינות בתיעוד ובפרסום פרקי היסטוריה מקומיים, מפיצה דפי מידע בין חבריה וגם מעניקה תעודות הוקרה לאחיות, פורצות דרך שהרימו תרומה משמעותית בתחומן.

חברות הועדה המייסדת והמנהלת הן: פרופ' חוה גולנדר (יו"ר), ד"ר נירה ברטל (עורכת המידעון), ד"ר דורית וייס ופרופ' שפרה שורץ. כיום רשומים בחברה כ-200 חברים. החברות פתוחה לאחיות, לאחים ולמעונינים אחרים ואיננה כרוכה בתשלום דמי חבר, אלא ברישום בלבד. מאז 2016 החברה הישראלית להיסטוריה של הסיעוד הצטרפה כחברה לארגון הבינלאומי לקידום ההיסטוריה של הסיעוד (The European Association for the history of Nursing (EAHN[2].

משימות[עריכת קוד מקור | עריכה]

החברה הישראלית להיסטוריה של הסיעוד מכוונת עצמה לקדם ולטפח יוזמות להעלאת המודעות לחשיבותה של ההיסטוריה של הסיעוד בישראל, להכיר ולהוקיר את העבר, לשמר זהות מקצועית מקומית מתמשכת מהעבר להווה ולעתיד, באמצעות המשימות המרכזיות הבאות:

  1. תיעוד וגניזה - שימור, תיעוד, איסוף וארגון מסמכים, תמונות, עדויות וחומרים היסטוריים, זיהוי מקורות היסטוריים והנצחת אירועים ודמויות משמעותיים למען תיעוד המורשת והתרומה המקצועית של הסיעוד לדורותיו בישראל.

2. מחקר- קידום המחקר ההיסטורי ברמות שונות:

  • לעודד חוקרים להתמחות בשיטות מחקר היסטוריות ולחקור מגמות, תהליכים והתפתחויות מפרספקטיבה היסטורית במסגרות אקדמיות ואחרות.
  • לדרבן ולסייע לאחיות במוסדות השונים להקים קבוצות חקירה מקומיות כדי לתעד את עשייתן ולהתחקות אחר התפתחויות משמעותיות בתחום עבודתן.
  • לספק במה לאחיות במוסדות השונים להעלאת זכרונות ולתיעוד בכתב ובע"פ של חלקן בבניית פרקי הסיעוד בישראל,
  • להציע ערוצים ובמות להפצת ידע, לחילופי מידע ולפתח שיח ושיתופי פעולה באמצעות קיום כנסים שנתיים, הפצה בעלון "מידעון" בדואר אלקטרוני, באתר החברה וכדומה.

3. הוראה - עידוד הוראת ההיסטוריה של הסיעוד במסגרות לימוד שונות והכשרה בשיטות חקירה היסטוריות.

4. שיתוף פעולה בינלאומי - יצוג ישראל בזירה הבינלאומית מול חברות נוספות לקידום ההיסטוריה של הסיעוד ושיתוף פעולה עם חוקרים ומוסדות לחקר הנושא.

רקע וראציונל[עריכת קוד מקור | עריכה]

חקר ההיסטוריה של הסיעוד הוא ענף חדש יחסית במחקר הסיעודי והוא נמנה עם שיטות מחקר איכותניות. המחקר בהיסטוריה של הסיעוד הולך ומתרחב והופך ליותר מוקפד ומתוחכם[3] . עם ריבוי החוקרים והתקדמות חקר ההיסטוריה של הסיעוד, התארגנו קבוצות עניין ופותחו מרכזי מחקר בארצות שונות שהובילו להקמת ארגונים וחברות על בסיס מקומי או ארצי, באופן עצמאי או בחסות ארגוני האחיות. כך לדוגמא הוקם הארגון האמריקאי להיסטוריה של הסיעוד (AAHN)[4] בשנת 1978, החברה הדנית להיסטוריה של הסיעוד (DSHS)[5] בשנת 1997, הארגון בבריטניה - בשנת 2011 (BAHN)[6] ובשנת 2012 הוקם הארגון האירופאי להיסטוריה של הסיעוד (EAHN)[7] במטרה לאחד בתוכו את ארגוני המחקר ההיסטורי של המדינות השונות, לקדם את המחקר ההיסטורי ואת המוקד האירופאי כנושא מחקר. שלושת יעדיו המרכזיים הם: לקדם את המחקר ההיסטורי באמצעות גיבוש רשת תמיכה הדדית לשיתוף פעולה בין חוקרים, לקדם את המודעות הציבורית לחשיבות המחקר ההיסטורי בסיעוד באמצעות יוזמות לשיתוף הציבור, ולבסוף - לקדם את המעמד של המחקר ההיסטורי בסיעוד כדיספלינה מוכרת בזירה האירופאית באמצעות חיזוק הקשרים עם ארגונים ודיספלינות רלוונטיות כמו סיעוד, היסטוריה של הרפואה דרך ארגון אירועים משותפים, כנסים, יוזמות למוזיאונים, פרסומים ושיתופי פעולה נוספים.

החברה הישראלית להיסטוריה של הסיעוד הוקמה ב- 24 ביוני 2013. גם היא עברה גלגולים דומים לעמיתותיה בארצות אחרות קודם להקמתה. ראשוני החוקרות בהיסטוריה של הסיעוד היו ד"ר לאה צוונגר שמחקר הדוקטורט שלה עסק בהיסטוריה של החינוך בבתי ספר לאחיות בישראל (1968) וכן פרופ' רבקה אדמס שערכה את הספר הראשון שהציג שבעה מחקרים היסטוריים שנכתבו על ידי אחיות במסגרת לימודיהן לתואר שני ושלישי, חלקם הגדול בהנחייתה.

פעילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הכוונה לאחיות ולאחים
  2. ^ About the EAHN, European Association for the History of Nursing (באנגלית בריטית)
  3. ^ Mortinemer, B, .McGann, S (ע), The history of nursing: yesterday, today and tomorrow, New Directions in the History of Nursing, London: Routledge, 2005
  4. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:קישור כללי

    פרמטרי חובה [ כותרת ] חסרים
    [AAHN.org/about-us ]
  5. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:קישור כללי

    פרמטרי חובה [ כותרת ] חסרים
    [EAHN Bulletin Vol 2, 1/2012 ]
  6. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:קישור כללי

    פרמטרי חובה [ כותרת ] חסרים
    [UKAHN.org/wp ]
  7. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:קישור כללי

    פרמטרי חובה [ כותרת ] חסרים
    [EAHN.org ]

[1]

3.M

  1. ^ of nursing: yesterday, today and tomorrow. In: McGann, S. (ED.) New Directions in HIstory of Nursing, Routledge, LondonMortimer, B. (2005) The history