משפחת אדמס (סדרת טלוויזיה, 1992)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
משפחת אדמס
The Addams Family
סמליל הסדרה
סמליל הסדרה
מבוסס על "משפחת אדמס" מאת צ'ארלס אדמס
שיר הנושא "משפחת אדמס"
סוגה אנימציה
פנטזיה
קומדיה שחורה
מדע בדיוני
בימוי רוברט אלוורץ (עונה 1)
דון לאסק (עונה 1)
קארל יורבנו (עונה 1)
אמורי רון מייריק (עונה 2)
ריי פטרסון (מפקח במאים)
מדבבים ג'ון אסטין
דיק בילס
קרול צ'אנינג
ג'ים קאמינגס
דבי דריברי
ג'יני אליאס
פאט פראליי
ננסי לינרי
אדי מק'לארג
רוב פאולסן
ריפ טיילור
פסקול גאי מון
מאט מובארק
ג'ון זוקר
ארץ מקור ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
שפות אנגלית
מספר עונות 2
מספר פרקים 21
הפקה
מפיק רון מיריק
קרניה קמנסקי
מפיקים בפועל דייוויד קירשנר
מארק יאנג
חברת הפקה האנה-ברברה
הפצה האחים וורנר טלוויזיה עריכת הנתון בוויקינתונים
עורכים גיל איברזון
טום גליסון
טים אייברסון
מוזיקה ויק מיזי עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק כ-23 דקות בערך
שידור
רשת שידור ABC
רשת שידור בישראל ערוץ 2 (קשת)
תקופת שידור מקורית 12 בספטמבר 1992 – 6 בנובמבר 1993
קישורים חיצוניים
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

משפחת אדמסאנגלית: The Addams Family) היא סדרת טלוויזיה אמריקאית מונפשת המבוססת על דמויות שהופיעו ברצועות קומיקס באותו השם מאת צ'ארלס אדמס. הסדרה הופקה על ידי חברת האנה-ברברה ושודרה ברשת "ABC" למשך שתי עונות מ-12 בספטמבר 1992 ועד ל-6 בנובמבר 1993. מפיקי הסדרה החליטו להפיק אותה בעקבות התחייה לה משפחת אדמס זכתה לאחר הצלחת הסרט משנת 1991. בסדרה בישראל שודרה בשנת 1998 בערוץ 2 בזכיינית קשת בשעות הבוקר המוקדמות.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכיוון שהסדרה כוונה לטווח הגילאים הצעירים, מפיקי הסדרה ריככו את האופי והטון המקאברי של משפחת אדמס (בניגוד לעיבודים אחרים). בניגוד לסדרת הלייב-אקשן ששודרה בשנות ה-60, דוד פסטר מוצג כאדם שאוהב ליצור לפוצץ דברים (ובכלל זה את עצמו). במטרה להתאים את הסדרה לסדרות מונפשות אחרות ששודרו במהלך בקרי שבת, מפיקי בהסדרה הציבו את אחוזת משפחת אדמס בתוך העיירה הצבעונית והשמחה "האפידייל הייטס" ("Happydale Heights") והוסיפו קווי עלילה בהם המשפחה נאלצה להתמודד מול נבלים משניים שהופיעו לפרקים ואנשים שונים שניסו לגרש את המשפחה מאחוזתם או לחטוף אחד מבני המשפחה (בדרך כלל את הדוד פסטר) כבן ערובה עבור מטרותיהם הנפשעות.

לסדרה היה פרק פיילוט שלא שודר שכלל עלילה במהלכה נרקמת עלילה נגד דוד פסטר על ידי אחד מאויביו של נורמן נורמנמאייר, גנגסטר חסר פנים; עם זאת לסדרה שודר פרק ראשון חלופי ובפרקים לא היה הסבר מדוע לנורמן יש אויב שמופיע במהלך הסדרה. שאר הסדרה הציגה את אויביה של משפחת אדמס, ואת משפחת נורמנמאייר הטיפוסית המתגוררת בשכנות למשפחת אדמס, והם אובססיביים ועם זאת מלאי שנאה ובוז כלפי אורח חייהם של משפחת אדמס, מלבד בנם נ. ג'יי.

פרקים שעסקו במשפחת בנורמנמאייר בדרך כלל כללו קווי עלילה במהלכם נורמן ובנורמינה ניסו להיפטר ממשפחת אדמס ולסלק אותם מהאפידייל הייטס או לחלופין, לרגל אחריהם; בזמן שבנם נ. ג'יי. עבר הרפתקאה עם וונסדיי ופאגסלי, דבר שהוביל לקונפליטים בין שתי המשפחת. בחלק מהפרקים, כשהסכסוך נפתר, גומז בדרך כלל הציע ריקוד משפחתי. ההצעה לרקוד בפעם הראשונה הוצעה בדרך כלל בעקבות דרישה מוזרה כלשהי, ודוד פסטר הוא זה שבדרך כלל מציין את הסיבה מדוע ההצעה אינה אמורה להתקבל, אם כי לפעמים גומז והדוד פסטר מצאו את עצמם בהיפוך תפקידים (כאשר הדוד פסטר הציע את ההצעה וגומז הצביע על הסיבה שלא לעשות זאת). הפעם השנייה בה ההצעה הוצעה התקבלה, ובדרך כלל גם ההצעה השנייה הייתה דרישה לרקוד.

צוות הדמויות והמדבבים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בני משפחת אדמס המתקבצים מול הטלוויזיה.

משפחת אדמס[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • גומז אדמס (ג'ון אסטין) - אב משפחת אדמס ואחיו הצעיר של פסטר. הוא אב אכפתי ונלהב שמאוד מאוהב באשתו, מורטישה, אותה הוא נוטה לכנות בשם "טיש". בתור דמות שמשמשת כאתנחתא קומית מהלכת, גומז נוטה להתרגש ולהפוך לרומנטי כל עת שמורטישה (או הוא עצמו) מדברת בשפה זרה או מזכירה אלימות או סבל. הוא בדרך כלל מבלה את זמנו עם פעילויות חריגות ומשונות ברחבי הבית, בעיקר יחד עם פסטר. שלא כמו בעיבודים האחרים, לבושו של גומז מורכב בעיקר מחליפת פסים ורודה.
  • מורטישה פראמפ אדמס (ננסי לינרי) - אם המשפחה. כמו בעלה, היא מאוד מעורבת מאוד בגידול ילדיה. תחביביה של מורטישה כוללים אמנות וטיפול בצמחים. הופעתה של מורטישה מתוארת לרוב בידי דמויות אחרות כערפדה והיא לרוב מופיעה לבושה שמלות גותיות שחורות. ביטוי ששגור בפיה של מורטישה, במיוחד לאחר שבעלה מפגין כלפיה מחוות רומנטיות; הוא "הו, גומז".
  • וונסדיי אדמס (דבי דריברי) - הבת האינטליגנטית של גומז ומורטישה ואחותו הצעירה של פאגסלי. וונסדיי לרוב לא מראה התלהבות כלל מפעילויות שונות, למעט עינוי אחיה הגדול באמצעות חפצים מסוכנים, אם כי באווירה ידידותית. שלא כמו בעיבודים אחרים, וונסדי גבוהה יותר מפאגסלי, היא לובשת שמלה כחולה, ולעיתים קרובות נושאת את מארי, בובתה נטולת הראש (אותה היא מחשיבה כאחת מחברותיה הטובות ביותר). בפרק הפיילוט, "Happyester Fester", הדמויות מתבלבלות ונוטות לחשוב ששמה של מארי הוא למעשה ג'ולייט.
  • פאגסלי אדמס (ג'ני אליאס) - בנם של גומז ומורטישה, ואחיה הגדול של וונסדיי. פאגסלי הוא נער שמן, בעל שיער בלונדיני, ובעל הופעה משועממת. יש לו קשר הדוק עם אחותו, אבל הוא נוטה להראות את חיבתו אליה באמצעות עינוייה (כפי שגם היא עושה). פאגסלי לרוב מופיע בלבוש חולצה צהובה עם פסים ירוקים.
  • דוד פסטר (ריפ טיילור) - אחיו הבכור של גומז, בעל עור לבן, שמתעניין במיוחד בפיצוץ עצמים שונים (כולל את עצמו). דוד פסטר בדרך כלל מצטרף לילדים עם התוכניות יוצאות הדופן שלהם, ולרוב גם נסחף בביצוע התוכניות עד קצה גבול היכולת, ובנוסף הוא גם נוטה לבלות הרבה זמן בהמצאת ויצירת נוסחאות שונות במעבדה במרתף. לדוד פסטר יש גם אלטר-אגו בשם "פסטרמן", שהוא גיבור העל המגן של "האפידייל הייטס" בקומיקס שדוד פסטר כותב. הביטוי השגור בפיו של הדוד פסטר הוא "אוי, לעזאזל". לאורך הסדרה הדוד פסטר לא מאמין שלסבתא יש כוחות מנטליים. הדוד פסטר אלרגי לשמנת.
  • סבתא פראמפ (קרול צ'אנינג) - אמה של מורטישה, חמותו של גומז, וסבתם של וונסדיי ופאגסלי. סבתא היא מכשפה עם כוחות מנטליים, שבאים לידי ביטוי בעיקר באמצעות כדור הבדולח שלה, שבו היא משתמשת עבור עסק גילוי העתידות שלה. סבתא תמיד מנסה למצוא בן זוג, אך ללא הצלחה, ובנוסף, היא אינה מסתדרת היטב עם פסטר.
  • לרץ' (ג'ים קאמינגס) - משרתם הענקי ובעל העור הכחול של משפחת אדמס. לרץ' הוא אדם גבוה וחזק מאוד, שמפחיד את רוב האורחים, אף על פי שהוא למעשה מתוק ואינו מזיק כלל. לרץ' כמעט ושאינו מדבר, ובדרך כלל הוא מגיב על ידי מלמול בקול עמוק. הביטוי שלו הוא "אין תגובה", שנאמר כאשר הוא עד או הופך לחלק מההנגדה של שאר בני המשפחה מול דמויות אחרות. לרץ' הוא אחד מחבריה הטובים ביותר של וונסדיי.
  • דבר - חיית המחמד של משפחת אדמס. "דבר" הוא למעשה יד כרותה חסרת גוף. "דבר" כל הזמן עוזר למשפחה להגיע אל אובייקטים שונים הרחוקים מהישג ידיהם, ולמרות שהוא חי בתוך קופסה, הוא יכול לצוץ בכל מקום בבית. שלא כמו בעיבודים אחרים, ל"דבר" יש את היכולת לעוף בסדרה זו.
  • הדודן "זה" (פט פראליי) - בן דודם של גומז ופסטר; ל"זה" יש גוף המכוסה כולו בשיער, והוא מסוגל לדבר רק בג'יבריש בקול גבוה (אם כי דמויות אחרות יכולות איכשהו מסוגלות להבין אותו). למרות שהוא נחשב לדמות ראשית, הדודן "זה" לא מופיע בכל הפרקים, בדומה לסדרת הטלוויזיה המקורית.
  • סנאפי - תנין ביישן שחי עם משפחת אדמס.

קרובים של משפחת אדמס[עריכת קוד מקור | עריכה]

למרות שרוב קרוביהם של משפחת אדמס מוזכרים רק בשיחות בין בני המשפחה, כמו בסדרה המקורית, ישנם מספר קרובים שמופיעים בהופעות אורח במהלך הפרקים:

  • דודה נוגין - אישה דו ראשית; ראש אחד שלה הוא אפריקאי והשני הוא קווקזי. דודה נוגין היא אחת מבני המשפחה הידידותיים יותר של משפחת אדמס, והיא לרוב מופיעה לבושה בשלמה ויקטוריאנית עתיקה.
  • דוד קליבר (רוב פאולסן) - קרוב משפחה המאופיין בהתנהגות עצבנית מתמדת. יש לו שיער אדום והוא לובש מעיל גשם חום ארוך שבו הוא מסתיר סכינים.
  • דוד פרנקוס - ענק עם תכונות של חזיר. פרנקוס הוא אחד מבני המשפחה שאינו אנושי. חזותו של פרנקוס מאיימת לרוב בגלל גובהו ומזגו, והוא אינו מדבר לעיתים קרובות.

משפחת נורמנמאייר[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • נורמן נורמנמאייר (רוב פאולסן) - בעלה של נורמינה ושכנם של משפחת אדמס. נורמן מתואר כהיפוכם של משפחת אדמס כמעט בכל דרך אפשרית, ורוב הסדרה הוא מנסה לסכל את תוכניותיהם וחייהם השלווים של משפחת אדמס. על אף שהוא בז לחייהם של משפחת אדמס, לנורמן יש אובססיה לא הגיונית הגובלת בחולניות לתחתונים, דבר העושה אותו דומה במקצת למשפחת אדמס שלא במודע. נורמן הוא המנכ"ל של חברת הלבשה תחתונה בשם "נורמנוויר" ("Normanwear"). למרות שהוא מתעב את משפחת אדמס, הדוד פסטר מחבב אותו ומחשיב אותו לחברו הטוב ביותר ואף מכנה אותו בכינוי "נורם". נורמן משמש גם בתפקיד בכיר במועצת העיר של האפידייל הייטס. רוב הסדרה נורמן לובש חליפת עסקים כחולה.
  • נורמינה נורמנמאייר (אדי מק'לארג) - אשתו של נורמן. כמו בעלה, רוב הסדרה נורמינה מנסה לחבל בחייהם של משפחת אדמס, ואף מנסה להגן על בנה מההשפעות "השליליות" שבידידותו עם וונסדיי ופאגסלי. נורמינה ידועה בשל צרחותיה הקולניות.
  • נורמן "נ. ג'יי." נורמנמאייר ג'וניור (דיק בילס) - בנם של הזוג נורמנמאייר והיחיד ממשפחתם הנמצא בקשר טוב עם משפחת אדמס. כשהוא לא מבלה את זמנו בבית משפחת אדמס או בבילויים עם וונסדיי ופאגסלי, נ. ג'יי. מנסה לשכנע את הוריו לחבב את שכניהם ולהניח להם לנפשם. נורמינה נוטה לכנות אותו "נורמי הקטן".

דמויות אחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • המרגלים התאומים (ג'ים קאמינגס) - פושעים תאומים ששמו את עיניהם על ההון של משפחת אדמס והם אויבים משותפים של הדודן "זה". הם גבוהים ורזים, ובדרך כלל לובשים מעילים ארוכים עם כובעים תואמים. המרגלים התאומים ידועים בהרגלם לסיים אחד לשני את המשפטים. לתאום אחד הוא בעל שיער אדום והשני הוא בעל שיער חום. מעריצים מושבעים של הסדרה מאמינים ששמותיהם של התאומים הם צ'וק ודאגר ("Choke and Dagger", חנק ופגיון), תאוריה המתבססת על שם הפרק בו הם הופיעו לראשונה.
  • אייץ'. קיו. (ג'ים קאמינגס) - הבעלים של חברת "RumpCo".
  • מר לימפ (ארנסט הראדה) - מפקח בריאות וידידו של מר נורמנמאייר המפותה על ידי סבתא.
  • גברת קוואינט (סוזן סילו) - אורחת ג'ינג'ית המתארחת בבית משפחת אדמס, ובהמשך מתברר שהיא פושעת המבוקשת בשמונה מדינות בשל פריצה לבתי מלון. היא מנסה לגנוב את אוצרות המשפחה, אך תוכניתה מסוכלת והיא נעצרת על ידי השלטונות.
  • החברה של לרץ' - מקבילתו הנשית של לרץ'. כמו לרץ', היא גבוהה מאוד וגדולה, ולכן מפחידה. היא ורודת-עור ויש לה שיער כהה.
  • הארי פאלמר (ג'ים קאמינגס) - כוכב קולנוע שאצבעיות ידו הימנית הפסידו באודישן מול "דבר". מאז, הארי פאלמר פיתח טינה נגד "דבר" ומנסה להיפטר ממנו ללא הרף.
  • המנהלת מקנמרה - המנהלת האפרו-אמריקאית של בית הספר היסודי בהאפידייל הייטס, בית הספר שבו לומדים וונסדיי, פאגסלי ונ. ג'יי., וחברתם הטובה של הזוג נורמנמאייר.
  • שלה - תלמידה זרה בכיתתם של וונסדיי ופאגסלי שבשל האופי המתוק שלה הפכה לתלמידה אהובה בבית הספר. פאגסלי מתאהב בה, אבל עד מהרה היא מגלה לו שהיא צריכה לחזור למולדתה.
  • מורטימר (פמלה אדלון) - בריון ג'ינג'י הסובל מעודף משקל שמתעלל בפאגסלי לעיתים קרובות.
  • גברת בלוסום (מרשה וואלאס) - מורתם של וונסדיי, פאגסלי ונ. ג'יי..
  • איאן ת'אנדרמיין (הקטור אליזונדו) - פושע בעל שיער מתכתי ואחד מאויביו של הדודן "זה".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]