משה רוזנבלום

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

משה רוזנבלום (מכונה הרמ"ר; ה'תר"י, 1850 - י"ז באב ה'תרפ"ח, 1928) היה מחנך, סופר, עסקן ציבורי בחצר חסידות חב"ד ברוסיה, מייסד ועורך עיתון הילדים האח. מנהל לשכתם של רבי שלום דובער שניאורסון ובנו רבי יוסף יצחק מחב"ד[1], מזכיר ישיבת תומכי תמימים בלובביץ', מייסד ומנהל ישיבת תומכי תמימים ברוסטוב על הדון וחדר בלובביץ'. כתב את הספר "דברי ימי התמימים" המתאר את קורות ישיבת תומכי תמימים.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרב רוזנבלום הוא אחד משלושת הרבנים שרבי שמואל שניאורסון הסמיכם לרבנות בכתב ידו לאחר שבחנם בעצמו.

למד אצל הרב יצחק שלמה יואל שרמן, רבה של רובנא. נכדתו של רוזנבלום סיפרה שרבי שלום דובער שניאורסון הטיל עליו לחבר כמין "קיצור שולחן ערוך" המיוסד על שולחן ערוך הרב של בעל התניא. אחרי שהשלים את כתיבת הספר נפלה שרפה בביתו בשבת והספר נשרף.

שימש כמלמד בעיר נובגורד-סבירסק עד ה'תרס"ט (1909), אז התקבל לעבוד בישיבת תומכי תמימים בעיירה לובביץ'. היה חבר בוועד של "איגוד התמימים". ערך את השבועון לילדים 'האח', שהופיע משנת ה'תרע"א (1910) עד פרוץ מלחמת העולם הראשונה בשלהי שנת ה'תרע"ד (1914). מונה למזכיר ולראש לשכת רבי שלום דובער שניאורסון ובנו הרב יוסף יצחק שניאורסון. האחרון כתב עליו בה'תרס"ט: ”ועתה הנה לקחתי מזכיר ואיש סודי אשר הוא ישתדל למלאות כל הדרוש בענייני”[2].

ב-1910 ניהל את הלשכה שעסקה בהכנת אספת הרבנים באותה שנה. הוא נסע בשליחות רש"ב נסע אל הרבנים דוד פרידמן, חיים סולובייצ'יק, ה'חפץ חיים' וחיים עוזר גרודזנסקי. לאחר שנים יצאה סדרת מאמרים בשם "רבנות מול השכלה" שכתב[דרושה הבהרה], והרקע להם היא אספת הרבנים הזו. כן נסע אל הרב מנחם מנדל חן לניז'ין לערוך "פרטיכל" ולהכין ספר תקנות ל"אגודת יראים".

בה'תרע"ד (1913) הקים רוזנבלום בלובביץ' מוסד שכונה "חדר דרוסטוב" שיועד לתלמידים דוברי רוסית אשר ידיעותיהם ביהדות דלות. הוא ניהל ושימש משגיח במוסד זה. בה'תרע"ו (1915) עזב רש"ב את לובביץ', ולאחר שהגיע לרוסטוב על הדון עברו לשם גם רוזנבלום ותלמידיו.

בסוף שנת ה'תרע"ז (1917) עבר לפטרוגרד, לצורך ניהול הלשכה המייצגת את האינטרסים של היהדות החרדית לקראת האספה המכוננת ברוסיה, קונגרס היהודים ואספת הרבנים הכללית. לאחר מכן עברה הלשכה לחרקוב.

לאחר מכן ניהל את ישיבת תומכי תמימים ברוסטוב.

בה'תרפ"א (1921) נערך ברוסטוב משפט-ראווה נגד ישיבת 'תומכי תמימים' שברוסטוב ומנהליה. רוזנבלום נמנה עם צוות הסניגורים[3].

נפטר בה'תרפ"ח (1928) ברוסטוב.

ספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ דברי ימי התמימים, יהושע מונדשיין, הוצאת כרמים 2017, עמ' 15
  2. ^ הרב יוסף יצחק שניאורסון, אגרות קודש א', עמ' מ"ו, באיגרת לרב שלמה יהודה ליב אליעזרוב
  3. ^ נאום ההגנה וחלק מנאום הסיכום שנשא פורסמו אצל: א"א גרשוני, יהדות ברוסיה הסובייטית, עמ' לז ואילך
  4. ^ הספר, באתר היברובוקס.