משה אביב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
משה אביב
לידה 12 בנובמבר 1932
חלב, סוריה
פטירה 10 באוקטובר 2001 (בגיל 68)
כפר נטר, ישראל
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית העלמין רשפון
מקצוע יזם נדל"ן
בת זוג רחל אביב
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

משה אביב (12 בנובמבר 193210 באוקטובר 2001) היה איש עסקים, יזם וקבלן בניין ישראלי, מייסד קבוצת הבניין אביב ושות' נדל"ן 1963 בע"מ. בין הפרויקטים הבולטים אותם יזם ובנה היו מאיץ החלקיקים במכון ויצמן, מוזיאון ארצות המקרא בירושלים, מתחם המגורים "סי אנד סאן" בחוף תל אביב, בית החולים אסותא תל אביב, מגדלי משרדים במתחם הבורסה ומגדל משה אביב ברמת גן, אשר היה בעבר גורד השחקים הגבוה בישראל וקרוי על שמו.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אביב נולד בעיר חלב שבסוריה, בן למטילדה וניסים טוויל. גדל במשפחה יהודית מסורתית יחד עם שני אחים נוספים – יעקב ועליזה. התחנך בבית ספר אליאנס ובמקביל למד לימודי יהדות בחדר. כילד התבלט אביב בכישרונו הטכני, זאת בנוסף לידיעת שפות שונות כגון ערבית וצרפתית. בצעירותו החל להשתתף בפעילויות שיזמו שליחים ציונים מהארץ.

בגיל 12, עלה ארצה במסגרת עליית הנוער והתיישב תחילה בקיבוץ כנרת, ולאחר מכן עבר לקיבוץ בית אורן.

בגיל 16 נרתם למאמצי ההגנה והתנדב לשורות הפלמ"ח, שם שירת בחטיבת הראל. במהלך שירותו, השתתף במלחמת העצמאות באזור הנגב, רמת רחל וירושלים. בהמשך התגייס אביב לצה"ל ושירת בחיל ההנדסה הקרבית. הוא השתתף בכל מלחמות ישראל עד שחרורו לאחר מלחמת הלבנון הראשונה בדרגת רס"ן במילואים.

את פועלו בתחום הבנייה החל בשנות ה-50, לאחר שניסה במשך תקופה קצרה לעסוק בעבודות חקלאות. בתחילה עסק בעבודות עפר, תיעול וביוב בתור קבלן משנה עבור לקוחות פרטיים.

בשנת 1963 ייסד את מפעל חייו, קבוצת אביב, שהייתה לחברה קבלנית לעבודות בניין ציבוריות.

ככר המושבות בתל אביב היה הפרויקט הראשון הגדול בו זכתה החברה, לאחר שהבטיחה לעירית תל אביב לסיימו תוך 9 חודשים, ובפועל סיימה כעבור 6 חודשים בלבד.

בשנת 1995 הרחיב את פעולות החברה מעבר לים ופעל באנגליה.

בין השנים 1988–1995 יזם ובנה מספר מגדלי משרדים במתחם הבורסה ברמת גן, אשר עצבו את פני הרקיע של העיר ויצרו את המרכז העסקי החדש של העיר.

תערוכת תכנון של עיריית תל אביב בהשתתפות ישראל גודוביץ מהנדס העיר אז ורון חולדאי ראש העיר

בשנת 1993 רכש את קבוצת אוסיף, שהייתה לזרוע היזמית של החברה ונסחרה בבורסה, ובהמשך נמכרה לארקדי גאידמק, ובשנת 1998 רכש את חברת עוגן נדל"ן (לשעבר זיקית), שעל שטחה נבנה בית חולים אסותא ברמת החייל ובית טים.

פרויקט חייו היה הקמתו של מגדל שער העיר. גורד השחקים הגבוה בישראל באותה עת, שלימים ייקרא לזכרו והנצחתו: מגדל משה אביב.

פרויקטים נבחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קבוצת אביב שאותה הקים וניהל משה עד מותו בשנת 2001, הייתה אחראית על רשימת פרויקטים נבחרים בתחום בנייני המגורים, משרדים והבנייה הציבורית כגון:

  • מגדל משה אביב, רמת גן, מגדל בן 71 קומות
  • בניית מגדל ליבר – מגדל מגורים בשכונת נווה צדק, תל אביב
  • בניית מגדל אביב בלבונטין – מגדל אשר זכה באות העיצוב בתחום המגורים בשנת 2015.
  • אביב בגימל – 6 מגדלי מגורים בשכונת רמת אביב ג' בתל אביב
  • בניית שכונת קריית משה לאוכלוסייה החרדית בבני ברק.
  • בניית מגדל רוטשילד 22 – מגדל משרדים בשד' רוטשילד תל אביב
  • מגדלי מתחם הבורסה, רמת גן, משכנה של הבורסה ליהלומים.
  • מגדלי אביב ברחוב הרכבת, תל אביב, בעיצובו של ישראל גודוביץ.
  • רובע משרד החוץ בירושלים
  • מאיץ החלקיקים במכון וויצמן, רחובות
  • אצטדיון רמת גן
  • מוזיאון ארצות המקרא, ירושלים, תוכנן על ידי האדריכל זאב שיינברג.

מותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אביב נהג לרכב על סוסים. בחודש אוקטובר 2001, בגיל 69, נהרג משה אביב בתאונה כאשר נפל בעת רכיבה על סוסתו ,[1][2] בבית החולים העריכו כי אופן נפילתו של אביב והעובדה שהיה רוכב מנוסה, מעידה על כך שייתכן שלקה בשבץ בטרם נפילתו.

אביב היה נשוי לרחל, ואב לארבעה ילדים. חובב אומנות, מוזיקה ובעלי חיים. לאחר פטירתו, מונה בנו דורון אביב ליו"ר החברה ובתו דפנה הרלב למנכ"ל.

הנצחתו – מגדל משה אביב[עריכת קוד מקור | עריכה]

מגדל משה אביב ברח' ז'בוטינסקי פינת אבא הלל ברמת גן, היה בעת הקמתו ושנים רבות אחר כך, המגדל הגבוה בישראל ואחד ממגדלי הבטון הגבוהים בעולם, פרי חזונו של משה אביב. המגדל מתנשא לגובה של 253 מטר והוא מונה 69 קומות, מהן 55 קומות משרד, 12 קומות מגורים, 10 קומות חניה תת-קרקעית, מסחר במפלס הרחוב ומנחת מסוקים על גג המגדל. המגדל היה לבניין הגבוה ביותר בישראל עד להשלמת הבנייה של מגדלי עזריאלי שרונה בשנת 2016. עם פטירתו של אביב, הוחלף שמו של הבניין למגדל משה אביב, לציון מפעל חיו.

לצורך הבניה יובא מנוף ייחודי מצרפת בעל זרוע של 60 מטר, אשר תוכנן באופן שמאפשר לו לצמוח בהדרגה מחוץ לבניין בהתאם להתקדמות קצב הבנייה.

הקמת המגדל הגבוה בישראל כללה יציקה רצופה של 5,600 קוב בטון של רפסודה (דוברה) ו-900 טון ברזל ששונעו לאתר הבנייה באמצעות 900 משאיות. היציקה מהווה את יסוד המגדל, אשר צפה מעל מי התהום, ויוצרת מבנה קונסטרוקטיבי מבטון המסוגל להתמודד עם כוחות אופקיים הפועלים עליו כתוצאה מרוח ורעידות אדמה. שלד המגדל בנוי מבטון מזוין, והוא אחד ממגדלי הבטון הגבוהים בעולם כולו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא משה אביב בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]