מרטין גריקס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מרטין גריקס
Martin Garrix
מרטין גריקס, 2017
מרטין גריקס, 2017
לידה 14 במאי 1996 (בן 27)
אמסטרדם, הולנד
שם לידה מרטיין חריטסן
שם במה Martin Garrix עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ממלכת ארצות השפלה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-2006
מקום לימודים Herman Brood Academie, הולנד
עיסוק תקליטן, מפיק מוזיקלי
סוגה אלקטרו-האוס, פרוגרסיב האוס, ביג רום האוס
שפה מועדפת הולנדית, אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה מקלדת אלקטרונית, גיטרה, FL Studio, פסנתר עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים STMPD RCRDS
פרסים והוקרה
martingarrix.com
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מרטיין ג׳רארד חריטסןהולנדית: Martijn Gerard Garritsen; נולד ב-14 במאי 1996), מוכר בשם הבמה "מרטין גריקס" (Martin Garrix), הוא DJ הולנדי ומפיק מוזיקלי בסגנונות האלקטרו-האוס והפרוגרסיב האוס. גריקס החזיק במקום הראשון במשך כארבע שנים על ידי המגזין DJ Mag כדיג'יי הטוב בעולם לשנת 2016, 2017, 2018, ו-2022. ב-2015, גריקס דורג במקום השלישי, לאחר שב-2014 דורג במקום הרביעי וב-2013 במקום ה-40. נכון ל-2016 מוערך שווי נטו נכסיו ב-35 מיליון דולר.[1]

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרטיין חריטסן נולד בפרברי העיר אמסטרדם שבהולנד, בעיירה קטנה ושמה אמסטלפיין. שמו השני ניתן לו על שם אביו, ג׳רארד חריטסן, שעבד בחברת בולים. אמו, קארין, היא מורה ולו אחות קטנה ממנו בשנתיים בשם לורה.

בגיל שמונה גריקס הביע עניין בתקליטנות לאחר שצפה בטייסטו מנגן באולימפיאדת אתונה שהתקיימה בשנת 2004 וקיבל השראה במיוחד מהשיר "Traffic" של טייסטו.

את לימודי התיכון והקולג׳ שלו למד גריקס באקדמיה ופנימיה למפיקים בעיר אוטרכט שבהולנד ושמה Herman Brood Academie. את לימודיו סיים גריקס בהצטיינות. בין חבריו לספסל הלימודים נמנו ג׳וליאן ג׳ורדן, ג׳סטין מיילו ומסטו, שחתומים כולם בחברת התקליטים שלו STMPD RCRDS.

2012–2011: חתימה ב-Spinnin' Records[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2011, כאשר היה בן 15, גריקס פרסם בוטלג לשיר "Tonight" של אנריקה איגלסיאס, אשר התפרסם בבלוגים ידועים והגיע לידי חברת ההקלטות הידועה, Spinnin' Records, אשר הציעה לו חוזה הקלטות. לאחר החתמתו בחברה, הוא פרסם את הטרק הראשון שלו בחברה, "Keygen" ב-2012. בנובמבר, הרמיקס שלו לשיר של כריסטינה אגילרה, "Your Body", יצא לאור בגרסת הדלוקס של אלבומה השביעי Lotus כרצועת בונוס. שלושה ימים לאחר יציאת האלבום, פורסם טרק נוסף של גריקס, "BFAM", יחד עם כוכב עולה נוסף, ג'וליאן ג'ורדן, תחת תת-החברה המרכזית של Spinnin' Records, ‏Doorn Records, השייכת לסאנדר ואן דורן.

2013–2014: פריצת הדרך[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת 2013, גריקס הוציא לאור מס' טרקים משותפים שבזכותם התפרסם, בפברואר את הטרק "Torrent" יחד עם סידני סמסון תחת חברת ההקלטות של טייסטו, Musical Freedom שהיא תת-חברה של 'Spinnin, וחודש לאחר מכן, במרץ, את הטרק "Error 404" יחד עם ג'יי הארדוויי בחברת ההקלטות Doorn ובמאי את הטרק "Just Some Loops" עם הצמד TV Noise בחברת ההקלטות המרכזית 'Spinnin.

הטרק שבזכותו גריקס התפרסם בעיקר הוא "Animals" שפורסם ב-16 ביוני 2013 ב-'Spinnin והפך ללהיט במצעדי המוזיקה באירופה[2] ודורג במקום הראשון במצעד הסינגלים הבריטי הידוע ובמקום הראשון באתר beatport ובכך הפך לאמן הצעיר ביותר שדורג במקום זה. "Animals" גם זכה למעמד פלטינה במדינות רבות כגון בלגיה, גרמניה, אוסטרליה, בריטניה וגם על ידי איגוד תעשיית ההקלטות האמריקאי[3] ולאלבום פלטינה כפול על ידי Music Canada.[4] ב-13 בינואר 2014, פורסמו הרמיקסים ל-"Animals" בחברת ההקלטות SPRS (תת-חברה של 'Spinnin) שביניהם רמיקס טראפ של מרטין גריקס עצמו וויקטור ניג'ליו, רמיקס האוס של אוליבר הלדנס ו-2 רמיקסים מסגנון האלקטרו האוס, של Botnek ורמיקס של ג'יי רונקו.[5]

ב-30 בספטמבר 2013, גריקס פרסם רמיקס לטרק "Project T" של סאנדר ואן דורן ו-דימיטרי וגאס ולייק מייק, שגם הוא דורג במקום הראשון באתר beatport ימים ספורים לאחר יציאתו.

הטרק השלישי של גריקס וג'יי הארדוויי, "Wizard", פורסם בתחילת חודש דצמבר וגם דורג גבוה במצעדי סינגלים והבולט ביניהם הוא במקום השביעי במצעד הסינגלים הבריטי. ב-17 במרץ 2014, חודשיים וחצי לאחר הוצאת הטרק המקורי, פורסמו הרמיקסים לטרק וביניהם רמיקס האוס של Tchami, רמיקסי אלקטרו האוס של מייק האוקינס ורמיקס של Tom & Jame וגם רמיקס טראפ של Yellow Claw.[6]

במשך שנת 2014, גריקס שיתף פעולה עם אמנים כמו Firebeatz בטרק "Helicopter", עם דימיטרי וגאס ולייק מייק בטרק "Tremor", עם סאנדר ואן דורן ו-DVBBS בסינגל "Gold Skies", ב-"Turn Up The Speakers" עם אפרוג'ק וב-"(Virus (How About Now" עם MOTi.

ב-14 באוקטובר 2014, הוציא מרטין את הפרק הראשון של העונה הראשונה בסדרת הטלוויזיה "The Mattin Garrix Show" .

ב-8 במרץ מרטין גריקס פרסם את הטרק "Proxy" להורדה בחינם בערוץ הסאונדקלאוד שלו כאות תודה למעריצים שלו, אף על פי שהיה אמור להתפרסם ב-Spinnin' Records.

ב-8 ביולי 2014, הטרקים "Animals", ‏"Tremor", ‏"Gold Skies", ‏"Proxy" ו-"Wizard" יצאו לאור שנית במיני אלבום (EP) של גריקס שנקרא Gold Skies תחת היתר בלעדי של Spinnin' Records לחברת ההקלטות Silent Records ול-Republic Records, תת-חברה של חברת ההקלטות הידועה יוניברסל מיוזיק גרופ.

הסינגל המשותף "Set Me Free" של גריקס יחד עם יוצר המומבהטון, דילון פרנסיס, יצא לאור ב-6 באוקטובר 2014 כחלק מהאלבום של פרנסיס "Money Sucks, Friends Rule" בחברת ההקלטות קולומביה.

2015: עזיבת Spinnin' Records[עריכת קוד מקור | עריכה]

הלוגו הרשמי של גריקס החל מ-2015

ב-6 בפברואר 2015, גריקס הוציא לאור את הטרק "Forbidden Voices" תחת לוגו מסחרי חדש x+ שמייצג את האותיות x ו-t בשמו, Mar+in Garrix. ב-17 במרץ, הוציא לאור את הסינגל "Don't Look Down" יחד עם הזמר אשר. הקליפ של הסינגל השתתף בטקס פרסי המוזיקה של יוטיוב, ה-YTMA, ויצאו שתי גרסאות שלו: Towel Boy ו-Towel Girl.

ב-6 ביולי, יצא לאור הסינגל המשותף של גריקס עם הצמד Matisse & Sadko בשם "Dragon" וכעבור שבוע פורסם סינגל משותף נוסף בין השלושה שנקרא "Break Through The Silence".

ב-26 באוגוסט 2015, גריקס הודיע בעמוד הפייסבוק שלו כי הוא ביטל את חוזהו בחברת ההקלטות Spinnin' Records וחברת ההוצאה לאור המשויכת אליה, MusicAllStars.[7] שנתיים לאחר מכן פסק בית המשפט ההולנדי לטובת גריקס והעניק לו את הזכויות על השירים שפרסם תחת חברות התקליטים.

באותה שנה היה שותף גריקס בהפקת "Waiting For Love", השיר המצליח ביותר של המפיק השוודי אביצ'י. בנוסף עבד עם הזמר המצליח אד שירן על שיר בשם "Rewind Repeat It" ואף ניגן אותו בהופעותיו. עם זאת השיר מעולם לא יצא לאור, וגריקס תלה את האשמה בחברת ההקלטות של שירן: "דחינו שחרור סינגלים אחרים שלי, אך חברת חברת ההקלטות של אד רצתה להוציא קודם שירים אחרים שלו, ובשלב מסוים לא שחררתי אף סינגל שלי במשך חמישה-שישה חודשים. זה מעצבן. אני לא חושב שאי פעם נשחרר את השיר".[8]

2016–2017: הקמת STMPD והזכיות ב-DJ Mag[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-4 במרץ 2016, לאחר חילוקי הדעות עם חברת ההקלטות Spinnin, הודיע גריקס על הקמת חברת הקלטות משלו בשם STMPD RCRDS. השם STMPD ניתן לחברה על-ידי גריקס כמחווה לאביו, שעבד בחברה לבולים ולחותמות.

השיר הראשון שיצא לאור תחתיה היה השיר שלו "Now That I've Found You" בשיתוף עם ג'ון מרטין ומיקל זיטרון (תחת השם John & Michel). ב-26 במאי יצא הסינגל השני "Lions In The Wild" בשיתוף צמד ה- DJ הבריטי Third Party.

ב-29 ביולי הוציא את "In The Name Of Love" בשיתוף עם ביבי רקסה. השיר זכה להצלחה רבה ברחבי העולם. בין ה-14 ל-20 באוקטובר שחרר גריקס שבעה קליפים למיני-אלבום "Seven", כאשר בכל יום הוא משחרר קליפ חדש. בין שיתופי הפעולה בשירים אלה היו Mesto, Jay Hardway ו-Matisse & Sadko.

ב-20 באוקטובר 2016, דורג גריקס במקום הראשון ברשימת 100 ה-DJ הטובים בעולם של המגזין הבריטי "DJ Mag". גריקס נחשב לדיג'יי הצעיר ביותר הזוכה בתואר הנכסף, בגיל 20 בלבד.[9] באותה השנה, נכנס למערכת יחסים עם הדוגמנית ההולנדית שריל שריק.

ב-27 בינואר 2017 הוציא גריקס את הסינגל "Scared To Be Lonely" בשיתוף דואה ליפה. ב-7 באפריל הוציא את "Byte" עם ברוקס, ושבוע לאחר מכן את "There for You" בשיתוף עם הזמר היהודי-אוסטרלי טרוי סיון.

בפסטיבל טומורולנד 2017 הופיע גריקס בבמת STMPD תחת השם YTRAM (היפוך אותיות של Marty), וניגן תחתיו סט אשר מאופיין בטק-האוס ודיפ האוס.[10] בסט אחר, תחת השם מרטין גריקס, השיק את הסולו "Pizza", וכמו כן את שיתוף הפעולה שלו עם דייוויד גטה "So Far Away" (אשר שוחרר רשמית ב-1 בדצמבר 2017).

באותו קיץ דורג גריקס בראש רשימת ה-DJ המרוויחים בעולם של מגזין פורבס,[11] דגמן כפנים של חברת ההלבשה Armani Exchange[12] וקיבל קביעות (Residency) לאותה שנה במועדון "Hï Ibiza" שבאי איביזה, ספרד.[13] ב-21 באוקטובר 2017, בפסטיבל המוזיקה של אמסטרדם, הוכרז גריקס כזוכה בפעם השנייה ברציפות ברשימת 100 ה-DJ הטובים בעולם של DJ Mag.[14]

2018–2019: Bylaw, הפציעה וסינגלים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הופעה של גריקס בפסטיבל פלמסוס שבנורווגיה, 2018

ב-23 בפברואר 2018 שחרר גריקס את השיר "Like I Do", שיתוף פעולה שני שלו עם דייוויד גטה והשלישי עם ברוקס. יומיים לאחר מכן הוא הופיע בטקס הנעילה של אולימפיאדת פיונגצ'אנג. ב-20 באפריל 2018 גריקס שחרר את השיר "Game Over" עם המפיק Loopers.

ב-15 ביוני שחרר גריקס את השיר "Ocean" בשיתוף הזמר חאליד. ב-29 ביולי סגר את פסטיבל הטומורולנד 2018 עם שיר חדש ששוחרר מיד עם סיום הסט- "High On Life" בשיתוף הזמר בון.

גריקס הופיע בישראל לראשונה ב-10 בספטמבר בפארק הירקון, תל אביב.[15] ב-14 בספטמבר, הוציא סינגל חדש עם ג'סטין מיילו בשם "Burn Out". השמעת הבכורה של אותו הסינגל התרחשה בישראל בשיתוף ג׳סטין מיילו, שעלה לבמה בהפתעה.

בין ה-16 ל-20 באוקטובר שחרר גריקס חמישה שירים חדשים אשר הרכיבו את המיני-אלבום "Bylaw" (בדומה למיני-אלבום "Seven"), ביניהם שיתופי פעולה עם התקליטן והמפיק Dyro ושירו "Waiting For Tomorrow" בו מתארח חבר להקת לינקין פארק מייק שינודה. גרסה נוספת של השיר שנגנזה בסופו של דבר כללה גם את סולן להקת לינקין פארק המנוח צ׳סטר בנינגטון, וזו נגנזה לאחר התאבדותו של צ׳סטר ב-2017.

ב-20 באוקטובר זכה גריקס בפעם השלישית ברציפות בתואר ה-DJ הטוב בעולם של מגזין DJ Mag.

בחודש יוני 2019 נפצע גריקס במהלך הופעה, כשניסה לבצע תרגיל קפיצה מול הקהל ונאלץ לעבור ניתוח ברגלו, לאחר שקרע את כלל רצועות הקרסול שלו, מה שאילץ אותו לקחת פסק זמן מהופעות ולטפל בעצמו, וכששב להופיע - הופיע תקופה לא מבוטלת עם סד לרגלו.

ב-16 ביולי 2019, הוציא, בשיתוף פעולה עם JRM, את הסינגל "These Are the Times". בנובמבר של אותה שנה הכריזו מרטין ובת זוגו שריל על פרידתם. באותה שנה ירד לראשונה מגדולתו כזוכה המקום הראשון במצעד הטופ 100 של המגזין DJ Mag, אותו הפסיד לצמד דימיטרי וגאס ולייק מייק.

2020-הווה: Sentio והחזרה לאור הזרקורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפברואר 2020, שחרר גריקס את הסינגל "Drown״, ובמאי של אותה השנה אירח את הזמר ג׳ון מרטין בסינגל "Higher Ground", שעבור הקליפ שלו ביקש גריקס בעמוד האינסטגרם שלו תמונות וסרטונים קצרים מרגעים מרגשים בחיי מעריציו לצורך הרכבת הקליפ לשיר.

בשנת 2021 יצאו בזה אחר זה הסינגלים "Pressure" בשיתוף הזמרת השוודית טובה לו, ולאחר מכן, ביום הולדתו ה-25, שחרר בשיתוף הזמר בונו, סולן להקת U2, את שיר היורו הרשמי של 2020 (שנדחה ל-2021 עקב מגפת הקורונה) ונקרא "We Are The People". לאחר מכן הוציא ברצף את שלושת השירים הבאים: "Love Runs Out" בשיתוף הזמרת סשה אלכס סלואן והראפר ג׳יי-איזי, "Diamonds" בשיתוף חבר ילדותו, המפיק והדיג׳יי ההולנדי ג׳וליאן ג׳ורדן, ו- "Won't Let You Go" בשיתוף צמד התקליטנים הרוסים מאטיס & סאדקו, שאף הופיעו מספר פעמים בישראל.

באפריל של שנת 2022 יצא אלבום הבכורה של גריקס באורך מלא הכולל 11 שירים שזכה לשם העמום והאמנותי Sentio, מילה המתארת רגש, חוויה וקיום בשפה הלטינית. הסינגל הראשון שיצא מתוכו בחודש מרץ של אותה שנה, בשיתוף דיג׳יי זד, נקרא "Follow" והוא גם השיר הראשון באלבום הכולל שיתופי פעולה רבים - בהם מאטיס וסדקו, ג׳וליאן ג׳ורדן, מסטו, ג׳סטין מיילו, דאבוויז׳ן ורבים אחרים. האלבום שזכה לביקורות חיוביות הוא שהשיב לגריקס את תהילתו וזיכה אותו ביושר במקום הראשון במצעד הטופ 100 של DJ Mag, לאחר 3 שנים רצופות בהן לא זכה בתואר הנכסף.

ב-15 ביולי 2022, שחרר גריקס סינגל נוסף בשיתוף היוצר DallasK והזמרת סשה אלכס סלואן שנקרא Loop ומדבר על מערכות יחסים רעילות. לאחר מכן, בדצמבר, שחרר בשיתוף הזמר JVKE את "Hero״ בסגנונות פופ-רוק ורוק אלטרנטיבי, שלא אופייניים לגריקס ולמפיקי EDM באופן כללי.

ב-2023, שחרר גריקס שני שירים בלבד - "Hurricane" ו- "Real Love", אך סגר את פסטיבל הטומורולנד בסט עטור פירוטכניקה ו״שואו״. באחד ביוני של שנה זו, הופיע בישראל בשנית בפארק הירקון מול קהל של כ-30 אלף איש.

בפברואר 2024, הוציא מרטין גריקס בשילוב הצמד Third Party, הזמר Declan J Donovan והזמרת Oaks את הדואט Carry You. גרסה אינסטרומנטלית של הקטע ללא המילים, שנקראה בעבר Flashlights, הייתה כבר במשך מספר שנים חלק בלתי נפרד מהופעותיו של גריקס. לאחר מכן, הוציא בשיתוף המפיק מסטו את השיר Breakaway, ואת Biochemical בשיתוף המפיק סת׳ הילס. באותה העת - פורסם שכל אלו, בתוספת שירים נוספים שעתידים לצאת - יהיו חלק ממיני-אלבום נוסף של גריקס בשם IDEM, ששוחרר רשמית עם צאת הקטע הרביעי והאחרון למיני-אלבום שנקרא Empty, בו לקחו חלק צמד המפיקים דאבוויז׳ן והזמר Jaimes.

פרויקטים צדדיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסוף 2013, פורסם טרק בשם Gamer של Bassjackers ו-GRX על ידי חברת ההקלטות Doorn Records ומיד לאחר פרסומו, הופצו שמועות וספקולציות ש-GRX זה מרטין גריקס ככל הנראה מכיוון שזהו מעין קיצור של שם המשפחה שלו Garrix, כגון טייסטו אשר משתמש בשם TST‏ (Tiesto). שמועות אלו אושרו על ידי ניקי רומרו בתוכנית הרדיו שלו, Protocol Radio.[16] מספר טרקים נוספים שוחררו מאז שגם בהם מופיע גריקס תחת השם GRX.

שם אחר תחתיו מופיע גריקס הוא YTRAM (היפוך אותיות של Marty). ההופעה הראשונה של YTRAM הייתה בפסטיבל טומורולנד 2017 ומאז הופיע תחתיו מספר פעמים, אך בניגוד ל-GRX לא יצאו עד כה שירים תחת שם זה. הסטים שלו מאופיינים בסגנונות הטק-האוס והדיפ האוס והוא מבצע אותם כשהוא לבוש בקפוצ'ון שחור ומסכה.

פרויקט נוסף הוא הצמד AREA21 (יחד עם המפיק והראפר Maejor) תחתיו הוציאו מספר שירים, כאשר הראשון שבהם, "Spaceships", נוגן על ידי גריקס בפסטיבל אולטרה מיוזיק 2016. הצמד מפיק שירים המאופיינים בסגנונות פופ, היפ-הופ, ופיוצ'ר באס ונכון למרץ 2019 שוחררו שישה שירים תחת פרויקט זה.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומי אולפן[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • 2022: Sentio

מיני-אלבומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומי אוסף[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • 2017: The Martin Garrix Collection
  • 2019: The Martin Garrix Experience

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מרטין גריקס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Frank (2016-12-15). "DJ Martin Garrix Net Worth". Net Worth Updates (באנגלית אמריקאית). אורכב מ-המקור ב-2017-05-14. נבדק ב-2017-05-03.
  2. ^ Martin Garrix Rides 'Animals' Up Dance Charts באתר בילבורד
  3. ^ "Gold & Platinum: Garrix, Martin" באתר איגוד תעשיית ההקלטות האמריקאי
  4. ^ "Canadian digital download certifications – Martin Garrix – Animals"
  5. ^ Martin Garrix - Animals - The Remixes Part 1 באתר beatport
  6. ^ Martin Garrix & Jay Hardway - Wizard - The Remixes באתר beatport
  7. ^ ההודעה על עזיבת Spinnin' Records על ידי גריקס
  8. ^ "Martin Garrix Says Ed Sheeran Collab Probably Won't Ever Be Released: Watch". Billboard. נבדק ב-2018-11-09.
  9. ^ "מרטין גריקס הוא הדיג'יי הכי טוב בעולם". mako. 2016-10-20. נבדק ב-2018-09-15.
  10. ^ "Martin Garrix Debuts New House Alias YTRAM At Tomorrowland". Billboard. נבדק ב-2018-09-15.
  11. ^ "Forbes reveals World's Highest-Paid DJs list for 2017". DJMag.com. 2017-08-15. נבדק ב-2018-09-15.
  12. ^ "Martin Garrix Is the Face of Armani Exchange's Fall 2017 Collection". Billboard. נבדק ב-2018-09-15.
  13. ^ "Martin Garrix Announced as Hï Ibiza, Ushuaïa Ibiza Beach Hotel Resident in 2017". Billboard. נבדק ב-2018-09-15.
  14. ^ DJMag: מרטין גריקס הוא ה-DJ הטוב בעולם, נבדק ב-2018-09-15
  15. ^ וואלה! תרבות‏, הדי ג'יי והיוצר מרטין גריקס יגיע לראשונה להופעה בישראל, באתר וואלה!‏, 17 במאי 2018
  16. ^ Nicky Romero - Protocol Radio 61 - GRX Is Martin Garrix באתר יוטיוב