מרדכי רטר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מרדכי רטר
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 24 במאי 1953
י' בסיוון ה'תשי"ג
ראשון לציון
נהרג 8 באוקטובר 1973 (בגיל 20)
י"ב בתשרי ה'תשל"ד
גבעות חמוטל, סיני
מקום קבורה בית הקברות הצבאי בראשון לציון
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
השתייכות צבא הגנה לישראל
תקופת הפעילות נובמבר 1971 – 8 באוקטובר 1973 (כשנתיים)
דרגה סגן
פעולות ומבצעים
מלחמת ההתשה  מלחמת ההתשה
מלחמת יום הכיפורים  מלחמת יום הכיפורים
עיטורים
עיטור העוז  עיטור העוז
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מרדכי (מוטי) רטר (24 במאי 19538 באוקטובר 1973) היה קצין שריון בחטיבה 14 במלחמת יום הכיפורים, אשר עוטר בעיטור העוז. נהרג בקרב ברכס "חמוטל".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רטר נולד ב-24 במאי 1953 בראשון לציון למאיר ולדורה. למד בבית ספר היסודי "בארי" בראשון לציון, והתחנך בפנימייה הצבאית לפיקוד שליד בית הספר הריאלי בחיפה.[1]

בנובמבר 1971 התגייס רטר לחיל השריון, ועבר קורס מפקדי טנקים וקורס קציני שריון. כשפרצה מלחמת יום הכיפורים שהתה המחלקה של רטר מדרום למעוז "מפרקת", בגזרה הצפונית של תעלת סואץ. רטר עלה לעמדות וירה לעבר הרמפות בצד המצרי של התעלה על מנת לעכב את הצליחה המצרית. לאחר שמרבית הפלוגה נפגעה החל רטר לנוע צפונה במטרה להדוף את ההתקפה על המעוזים, אך הטנק שלו שקע בבוץ. בעת ניסיון החילוץ נפגע טנק סמל המחלקה, ורטר חילץ את אנשי הצוות מהטנק הבוער, וסחב את סמל המחלקה למרחק של כ-3 קילומטר בכדי שיקבל טיפול רפואי. על פעולה זו הוענק לו צל"ש הרמטכ"ל, שהומר בהמשך לעיטור העוז.

תיאור המעשה: ביום 6 באוקטובר 1973 שימש סגן מרדכי רטר ז"ל כמפקד מחלקת טנקים באזור קנטרה. תוך כדי לחימה נפגעו הטנק שלו והטנק של סמל-המחלקה. למרות פציעתו נכנס סגן מרדכי רטר ז"ל לטנק הסמל שבער, חילץ את אנשי-הצוות, ובתוכם סמל המחלקה, שהיה פצוע קשה - וכל זה תחת אש האויב. סגן מרדכי רטר ז"ל נשא על גבו את סמל המחלקה הפצוע למרחק של כ-3 ק"מ עד לטנק שפינה אותם, ולאחר מכן הצטרף לטנק אחר כנהג. לאחר יומיים נפגע ונהרג. במעשיו אלה גילה אומץ-לב, קור-רוח ואחוות לוחמים.

כיוון שטנקי המחלקה שלו יצאו מכלל שימוש, הצטרף רטר לצוות טנק שכונה "טנק הקצינים" (יחד עם יובל נריה), ועימו נלחם. ב-8 באוקטובר, י"ב בתשרי, בעת הסתערות על רכס "חמוטל" נפגע הטנק וכל צוותו נהרג. במשך מספר חודשים לאחר מותו היה רטר בחזקת נעדר, עד שב-22 במרץ 1974 נמצאה גופתו.

רטר הובא לקבורה בבית הקברות הצבאי בראשון לציון ב-31 במרץ 1974.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מרדכי רטר, באתר "בהשקט ובבטחה"