מקרואאופרקטוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןמקרואאופרקטוס
תקופה
סוף מיוקן-סוף פליוקן 9–3 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: ארמדילאים
משפחה: ארמדיליים
סוג: מקרואאופרקטוס
מינים
  • Macroeuphractus outesi
  • Macroeuphractus retusus
  • Macroeuphractus moreni
שם מדעי
Macroeuphractus
אמחינו, 1908
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מקרואאופרקטוס (שם מדעי: Macroeuphractus) הוא סוג נכחד של ארמדיל אשר חי באמריקה הדרומית במהלך סוף המיוקן עד לסוף הפליוקן לפני 9-3 מיליון שנה. הוא השתייך למשפחת הארמדיליים ונחשב למין הארמדיל הגדול ביותר שאינו שייך לקבוצת הגליפטידוניים או הפמפתריים. הוא התגלה בבואנוס איירס, ארגנטינה וסווג ב-1889. מאובנים נוספים נמצאו בכמה אזורים בבוליביה. בסוג זה היו 3 מינים: Macroeuphractus retusus ,Macroeuphractus outesi ו-Macroeuphractus moreni.

המקרואאופרקטוס היה גדול הארמדיליים והיה קרוב רחוק של ארמדיל שש-החגורות החי כיום. הוא הגיע לאורך 0.6 מטר ולמשקל של מעל 100 ק"ג והיה בעל מבנה שיניים גדולות ומבנה ראש וכן שרירים גדולים וזרועות רחבות מאוד המעידים שהיה היפרקרניבור ולא אוכל-כול כמו מרבית הארמדילאים. הוא היה בעל שריון גרמי בולט כמו קרוביו וכנראה שהיה מתחפר באדמה. זהו מין הארמדיל היחיד שהיה אוכל בשר מובהק.

ארמדיל זה ניזון כנראה ממיני דמויי קביה, נוטונגולאטויים קטנים ויונקי מטאתריה קטנים. בשל גודלו הוא כנראה היה טורף-על באזור חיותו לצד עופות האימה, תניני ענק מהמשפחה Sebecidae והספרסודונטים. כל אלה נפגעו מהגעתם של טורפים חזקים יותר עם ההחלפה האמריקאית הגדולה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]