מפגע תעסוקתי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פועלי בניין עובדים בגובה רב ללא ציוד הבטיחות הנחוץ

מפגע תעסוקתי (מכונה גם סיכון תעסוקתי) הוא סיכון הקיים במקומות עבודה מסוימים עקב אופי העבודה עצמה או עקב סביבת העבודה. סיכונים תעסוקתיים יכולים לכלול מגוון רחב של גורמים, כולל מפגעים פיזיים, כימיים, ביולוגיים, ארגונומיים ופסיכו-סוציאליים.

סוגי מפגעים תעסוקתיים:

  • מפגעים פיזיים - מקרים הללו מדובר בגורמים כמו רעש, רעידות, טמפרטורות קיצוניות, והיחשפות לקרינה. המפגעים הפיזיים עלולים בין היתר לגרום לפציעות בשרירים ובשלד ולאובדן שמיעה. לדוגמה, עובדים באתרי בנייה עלולים להיחשף לרמות גבוהות של רעש מהמכונות באתר הבנייה אשר עלולים להוביל לכך שבטווח הארוך יהיו להם בעיות עם השמיעה.
  • מפגעים כימיים - במקרים הללו מדובר מחשיפה לחומרים מסוכנים במקום העבודה, לרבות גזים, אדים, נוזלים מסוכנים, אבק, אדים וחומרים ממיסים. חשיפה לכימיקלים רעילים עלולה לגרום להשפעות חמורות על הבריאות של העובדים, החל מבעיות בנשימה ועד סרטן. לדוגמה, לחקלאים אשר עושים שימוש תדיר בחומרי הדברה עלולים להתפתח בעיות בריאותיות ארוכות טווח עקב החשיפה הרבה לחומרי ההדברה.
  • מפגעים ביולוגיים - מקרים הללו מדובר בחשיפה לאורגניזמים חיים או לתוצרי הלוואי שלהם, כמו חיידקים, וירוסים, פטריות וטפילים. עובדים בענף הבריאות, בחקלאות ועובדים העוסקים בפינוי פסולת מסתכנים במיוחד בחשיפה למפגעים ביולוגיים. לדוגמה, לעובדים במתקני בריאות, בגנים ובבתי ספר יש סיכון גדול יותר לחלות במחלות זיהומיות המועברות באמצעות מגע ישיר או עקיף עם אנשים נגועים או עם משטחים מזוהמים, וכתוצאה מכך לחלות במחלות כמו שפעת, שחפת, נורו-וירוס ומחלת הקורונה.
  • מפגעים פסיכו-סוציאליים - מקרים הללו מדובר בלחץ יתר במקום העבודה, ובפרט חשיפה לאלימות, הטרדות ובריונות במקום העבודה. למפגעים הללו עלולים להיות השפעות ניכרות על רווחתם הנפשית והרגשית של העובדים, כמו גם על הפרודוקטיביות ושביעות הרצון שלהם ממקום העבודה. לדוגמה, עובדים במוקד טלפוני עלולים לחוות מתח רב בעבודתם מדי יום עקב היחס של חלק גדול מהאנשים עימם הם מדברים והדבר עלול להוביל לשחיקה ולעיתים אף לבעיות נפשיות.

בארצות הברית, המכון הלאומי לבטיחות ובריאות תעסוקתית (NIOSH) עורך מחקרים רבים במקומות העבודה האמריקאים המתמקדים במפגעים הפוטנציאלים השונים במקומות העבודה, וכמו גם מגבש הנחיות שונות שנועדו למנוע היחשפות למפגעים במקומות העבודה.[1] הארגון האמריקני מינהל הבטיחות והבריאות בעבודה (OSHA) אחראי לקביעת תקנים שונים עליהם מקומות העבודה בארצות הברית חייבים להקפיד על מנת למנוע פציעות ומחלות במקום העבודה.[2] הארגון המקביל באיחוד האירופי הוא EU-OSHA.

מפגעים במקום העבודה עלולים לגרום לבעיות קצרות טווח ובעיות ארוכות טווח. בעיות קצרות טווח יכולות לכלול פגיעות פיזיות לא חמורות (למשל בעיניים, בגב, בראש וכו'), בעוד שבעיות ארוכות טווח עלולות לכלול התפתחות של מחלות כרוניות כמו סרטן או מחלות לב. באופן כללי, לרוב בעיות קצרות טווח הן הפיכות, ובעיות ארוכות טווח הן בלתי הפיכות.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "About NIOSH". Centers for Disease Control and Prevention. נבדק ב-2016-06-24.
  2. ^ "About OSHA". United States Department of Labor. אורכב מ-המקור ב-2019-06-09. נבדק ב-2016-06-24.