מנגלרגה מרצ'דור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מנגלרגה מרצ'דור
ארץ מוצא ברזיל
תכונות
משקל 850-1,100 פאונד (סביבות 385.5-498.9 קילוגרמים)
גובה 14.2-16 ידיים (סביבות 1.4-1.6 מטרים)

מנגלרגה מרצ'דור הוא זן ברזילאי של סוס רכיבה. זהו גזע הסוסים הלאומי של ברזיל, שם יש יותר מחצי מיליון מהם. המנגלרגה מרצ'דור הוא בין הגזעים הרבים ביותר של סוסי רכיבה בעולם.

מקור[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרנסיסקו גבריאל ג'ונקיירה (Francisco Gabriel Junqueira), הברון מאלפנאס, החל להרבות את סוסי הלוסיטנו שלו עם הסוסות בחווה שלו (שהיו בעיקר סוסי בארב וגזעים אחרים שיובאו אל ברזיל) התוצאה הייתה סוס אטרקטיבי בעל צורת הליכה חלקה ולו הברון כינה, 'נִשְׂגָּב' (Sublime).

ג'וקיירה נתן חלק מהסוסים לחברו שהייתה לו חווה בריו דה ז'ניירו. שם החווה היה מנגלרגה. בריו, אנשים הבחינו בנִשְׂגָּב והתחילו לכנות אותו 'מנגלרגים'. מרבית החוואים המעורבים בפיתוח הגזע עקבו אחר המלצות הברון לתקן את צעידתו של הזן, קשיחותו, סיבולתו, בריאותו ומזגו.

פיצול הגזע[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1934 הוקמה אגודת מגדלי מנגלרגה. מייסדיו ביקשו לקבוע כיוון ברור להכלאת הגזע ולהגדיר את תפקוד הגזע ואת מאפיינים הרצויים (בעיקר הליכתו) הכלאות אלה נועדו להתאים את המנגלרגה לטופוגרפיה המקומית.

התפתחה מריבה בין אלו שרצו לשמור על המטרות המקוריות של הגזע לבין אלו המגינים על הגזע החדש שנוצר בעקבות ההכלאות. איגוד מגדלי המנגלרגה סגר את ספר ההתייחסות שלו בשנת 1943, כתשע שנים לאחר הקמתו.

ב-1948 קבוצה של מגדלים שלא הסכימו עם החלטה זו נפגשו והקימו את אגודת מנגלרגה מרצ'דור (Mangalarga Marchador) שהפכה ל-ABCCMM.

למרות שקיימים ארגוני גזע נפרדים עבור המנגלרגה והמנגלרגה מרצ'דור ולמרות שלכל אחד מהגזעים יש קו דם שונה ומבנה גוף שונה, השורשים שלהם דומים.

כדי לאחד פלגים שונים וליצר ספר הרבעה חדש, המגדלים פנו אל ג'ראלדו קרניירו, וטרינר וזואולוג, שהיה חבר ושכן של נשיא ברזיל לעתיד (באותה שנה) ז'וסלינו קוביצ'ק, שעזר לייסד איגוד גזע חדש לשימור סוס המרצ'דור המקורי.

בשנת 2017 הגזע מנה קרוב ל-540,000 ראשים בברזיל. כ-350 רשומים באיגוד גזעים בארצות הברית.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המנגלרגה מרצ'דור הוא גזע בינוני עם פרווה משיי שחלקו העליון של הגב בולט, חזהו עמוק, גבו באורך פרופורציונלי, חלקו האחורי שרירי ופרסותיו קשות. ראשו בצורת משולש עם פרופיל ישר, אוזניו מופנות מעט פנימה ועיניו גדולות.

הם בדרך כלל מופיעים בצבעי, אפור, מפרץ וערמון, אך הם יכולים להופיע גם בשחור, פלומינו, באקסקין, רואן ופינטו.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מנגלרגה מרצ'דור בוויקישיתוף