מילת כבוד (ספר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מילת כבוד
Word of Honor
עטיפת הספר
עטיפת הספר
מידע כללי
מאת נלסון דה מיל עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מתח וריגול
הוצאה
הוצאה גרנד סנטרל פבלישינג עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הוצאה 1985
הוצאה בעברית
הוצאה כרם
תאריך 1987
תרגום אריה חשביה
מספר עמודים 564
קישורים חיצוניים
מסת"ב 978-0-446-51280-0
הספרייה הלאומית 001159845
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מילת כבודאנגלית: Word of Honor) הוא ספר מאת הסופר האמריקני נלסון דה מיל העוסק במלחמת וייטנאם.

לאחריו לימודיו באוניברסיטה התגייס דה מיל לצבא ארצות הברית, עבר הכשרה כלוחם בחיל הרגלים והוסמך כקצין בדרגת סג"ם. הוא שימש כמפקד מחלקת חי"ר בדיוויזיית הפרשים הראשונה (מוטסת) ולחם במלחמת וייטנאם[1]. בין היתר עוטר דה מיל בכוכב הארד על גבורתו בשדה הקרב[2]. דה מיל הסתמך על ניסיונו הקרבי, כמו על אירועים דוגמת טבח מי ליי ומשפטם של אלו שלקחו בו חלק, בכתיבת הספר. שם הספר נגזר מן העובדה כי גיבור הספר וחייליו התחייבו בכבודם כי ישמרו בסוד אירוע שאירע במלחמה. הספר עובד בשנת 2003 לסרט טלוויזיה בכיכובם של דון ג'ונסון כטייסון וג'ין טריפלהורן כקארן הארפר[3].

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלילת הספר מתרחשת בשלהי שנות השמונים ועוסקת בסיפורו של בן טייסון, איש עסקים מצליח כבן ארבעים, בעל משרה בכירה בתאגיד בבעלות יפנית, בוגר מכללה יוקרתית ובן למשפחה מיוחסת. בשנת 1968 שירת טייסון כמפקד מחלקת חי"ר בדרגת סגן בדיוויזיית הפרשים הראשונה ולחם במלחמת וייטנאם[4]. הוא השתתף בקרב על העיר הואה ובקרבות כנגד מתקפת הטט, נפצע במהלך שירותו ועוטר על אומץ ליבו נוכח פני האויב. פרסומו של ספר ובו טענה כי במהלך מלחמת וייטנאם היו טייסון ואנשיו אחראים לביצוע טבח בחסרי ישע בבית חולים צרפתי, מביא לכך שהופך לאדם מוקצה מחמת מיאוס בחברה ואף מגויס מחדש לשורות הצבא האמריקני כדי לעמוד למשפט צבאי.

מאחר שטייסון וחייליו התחייבו בכבודם לנצור את הקורות אותם בסוד, סירב טייסון לחשוף את האמת שלו אודות האירוע, ונאלץ להתמודד עם תחושות קשות מצד אשתו ובנו נוכח הפרסום, ולהתמודד עם העובדה שבמידה וימצא אשם הוא עשוי להיות מוצא להורג או לחלופין לרצות עונש מאסר עולם. בשל העובדה כי הוא, כמפקד המחלקה, מוגדר כאחראי לטבח ונאלץ לעמוד כנאשם יחיד בחר טייסון בווינסנט קורווה, פרקליט ניו יורקי ממוצא איטלקי, אשר שירת בעברו בפרקליטות הצבאית האמריקנית, וקודם לכן כמפקד מחלקת חי"ר בדיוויזיית הרגלים ה-25, לחם במלחמת וייטנאם, בקו צ'י ובקרבות כנגד מתקפת הטט[5], כמי שיגן עליו בבית הדין. כנגד טייסון עומדת שאיפת מפקדי הצבא להרשיעו כאחראי יחידי לטבח ובכך לנקות ידיהם מן המעל[6].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ גל פרל פינקל, הרפתקאות קובניות, מקור ראשון, ‏ 19.01.2018.
  2. ^ אתר האינטרנט של נלסון דה מיל.
  3. ^ "מילת כבוד", במסד הנתונים הקולנועיים IMDb (באנגלית).
  4. ^ נלסון דה מיל, "מילת כבוד", הוצאת כרם, 1987, עמוד 13.
  5. ^ נלסון דה מיל, "מילת כבוד", הוצאת כרם, 1987, עמודים 299-300.
  6. ^ נלסון דה מיל, "מילת כבוד", הוצאת כרם, 1987, עמודים 302-303.