מיליון רסיסים קטנים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מיליון רסיסים קטנים
A million little pieces
מידע כללי
מאת ג'יימס פריי
שפת המקור אנגלית
סוגה אוטוביוגרפי
מקום התרחשות מינסוטה עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה רנדום האוס עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הוצאה 2003
מספר עמודים 490
הוצאה בעברית
הוצאה הוצאת כנרת
תאריך 2005
תרגום אהוד תגרי
סדרה
הספר הבא My Friend Leonard עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 002483184
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מיליון רסיסים קטנים הוא ספר אוטוביוגרפי לכאורה מאת הסופר ג'יימס פריי. הספר הפך לרב-מכר בארצות הברית, ובהמשך נודע בשל סערה תקשורתית סביב גילויים של תחקירנים כי חלק מהפרטים בו בדויים.

הספר מספר על קורותיו של ג'יימס פריי, שבגיל 23 נכנס למוסד גמילה אחרי שהתמכר לאלכוהול וסמים קשים. הספר יצא לאור בשנת 2003 במהדורה הראשונה ובשנת 2006 במהדורה שנייה בתוספת הערת המחבר בהוצאת כנרת, זמורה-ביתן. מיליון רסיסים קטנים פורסם לראשונה בזכות תוכניתה של אופרה וינפרי.

גילוי התרמית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסוף 2005 אתר האינטרנט סמוקינג גאן נתבקש על ידי אחד מגולשיו לפרסם את פספורט הכלא של פריי, אך המשימה של תחקירני האתר הפכה קשה במיוחד כשהסתבר כי פריי מעולם לא ישב בכלא. בספרו טוען פריי כי ישב בכלא במשך 87 ימים, כאשר למעשה בילה רק מספר שעות בחדר ההמתנה של בית מעצר, לאחר שנמצא נוהג בשכרות; הוא שוחרר בערבות על ידי חבר.

עוד הסתבר כי מסכת ההתנגשויות האלימה שלו עם אנשי חוק הייתה פרי דמיונו, כמו גם התיאור הגרפי המצמרר של טיפול שורש שהתבצע כביכול בשיניו הקדמיות ללא הרדמה. פריי טען כי רופא השיניים אמר לו כי סמים מכל סוג שהוא אסורים על משתמשים בגמילה ולכן אין באפשרותו לתת לו הרדמה כללית או מקומית, ואף קשר אותו ברצועות פלסטיק לכיסא המטופל כדי שלא ישתולל בזמן הטיפול הקשה. עם זאת, מנהל מרכז הגמילה הכחיש בשידור כי נעשות פרוצדורות רפואיות במטופלי מרכזי הגמילה בלא הרדמה.

לאחר שהתגלתה התרמית רואיין ג'יימס פריי בתוכניתה של אופרה וינפרי, והודה ששיקר לקוראיו. הוצאת הספרים רנדום האוס עצרו מיד את הוצאת הספר וחידשו את ההוצאה רק לאחר הוספה של הערת המחבר, בה כותב פריי בין היתר כי הספר נכתב מזיכרונו ויש רופאים הטוענים כי ייתכן וזיכרונו פגום. כמו כן הוסיף כי הוא "מתנצל מעומק הלב" בפני הקוראים שהתאכזבו משינוי הפרטים בסיפור. בנוסף להערת המחבר, הודפס הספר כאשר בכריכתו נכתב "מבוסס על סיפור אמיתי", בניגוד ל"סיפור אמיתי" שנכתב בהוצאה הראשונה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]