מילטון גלייזר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מילטון גלייזר
Milton Glaser
לידה 26 ביוני 1929
הברונקס, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 26 ביוני 2020 (בגיל 91)
מנהטן, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
  • קופר יוניון
  • התיכון למוזיקה ולאמנות עריכת הנתון בוויקינתונים
הושפע על ידי פיירו דלה פרנצ'סקה עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות ידועות I Love New York, Untitled עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה המדליה הלאומית לאומנויות
מדליית AIGA
תוכנית פולברייט
פרסי העיצוב הלאומיים עריכת הנתון בוויקינתונים
www.miltonglaser.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מילטון גלייזראנגלית: Milton Glaser;‏ 26 ביוני 1929 – 26 ביוני 2020) היה מעצב גרפי יהודי אמריקאי. בין יצירותיו המפורסמות נמנים לוגו "I Love New York", כרזה של בוב דילן משנת 1966, הלוגו של DC קומיקס, אוניברסיטת סטוני ברוק ומבשלת ברוקלין (אנ'). בשנת 1954 הקים את אולפני Push Pin לעיצוב גרפי, יחד עם קליי פלקר ייסד את מגזין ניו יורק, וכמו כן הקים את Milton Glaser, Inc.

יצירות האמנות שלו הוצגו במגוון תערוכות, והוצבו באוספים קבועים במוזיאונים רבים ברחבי העולם. לאורך שנות הקריירה שלו, עיצב פוסטרים רבים, פרסומים ועיצובים אדריכליים. גלייזר קיבל פרסים רבים על עבודותיו, ביניהם פרס המדליה הלאומית לאמנויות מהנשיא ברק אובמה בשנת 2009 והיה למעצב הגרפי הראשון בהיסטוריה שקיבל פרס זה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מילטון גלייזר נולד בברונקס, ניו יורק שבארצות הברית.

בשנת 1968 ייסד את כתב העת "ניו יורק" יחד עם קליי פלקר.

ב-1969 הפיק ועיצב את "Short Subject", הידוע בכינויו "מיקי מאוס בווייטנאם", סרט קצר נגד מלחמת ווייטנאם.

נפטר ביום הולדתו ה-91 במנהטן כתוצאה של שבץ מוחי ואי-ספיקת כליות.

I Love New York[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – I Love New York

בשנת 1977, בעקבות משבר תיירותי בניו יורק, שכר ויליאם ס. דויל, סגן הנציב של מחלקת המסחר של מדינת ניו יורק, את שירותיה של סוכנות הפרסום מרי וולס לורנס בניהולה של מרי וולס, במטרה לפתח קמפיין שיווקי עבור המדינה. ואת מילטון גלייזר, על מנת שיעבוד על הקמפיין וייצור עיצוב המבוסס על מסע הפרסום של מרי וולס[1][2].

את הטיוטה הראשונה יצר גלייזר במהלך שנסע במונית בניו יורק. הוא צויר בעפרון אדום על חתיכות נייר[3] וכלל את האות I יחד עם צורת לב אדום ואחריה "New York". לאחר מכן, הוא החליט להציב את "I " מעל האותיות "NY" - ראשי התיבות של "New York". לימים הסביר שייתכן והוא הושפע באופן סימבולי מיצירתו של אמן הפופ ארט האמריקני רוברט אינדיאנה, אהבה[4][1][2].

גלייזר ציפה שהקמפיין יימשך רק כמה חודשים ספורים ועשה את עבודתו כפרו בונו[3] אך תוך זמן קצר הפך הלוגו לאייקון מרכזי בתרבות הפופולרית, המשיך להימכר במשך עשרות השנים הבאות[1], הלוגו מכניס למדינת ניו יורק 30 מיליון דולר בכל שנה. בתרבות הפופולרית ובניגוד לכוונה המקורית של היוצרים, הפך הלוגו למזוהה עם העיר ניו יורק ועם יציאתו החלו חנויות מזכרות בעיר למכור מגוון מוצרים מעוטרים בלוגו המפורסם, החל מכוסות קפה ועד חולצות וכובעים.

השרטוט המקור ולוחות העבודה של גלייזר נתרמו על ידי דויל לאוסף הקבוע של המוזיאון לאמנות מודרנית, מנהטן, ניו יורק[2][4].

לאחר פיגועי 11 בספטמבר החלו חולצות בכיתוב "I Love New York" להתבלט בעיר כחלק מרצון התושבים לחזק את חוסנם ואחדותם ומבקרים רבים בעיר רכשו ולבשו את החולצות הנושאות את הלוגו של "I Love New York" לאות תמיכה בתושבים[3].

בעקבות הפיגועים יצר גלייזר גרסת כרזה מיוחדת עם כתם שחור קטן על סמל הלב האדום המסמל את אתר מרכז הסחר העולמי. כשתחת הלוגו הוסיף את המילים "More Than Ever" ("יותר מתמיד"). הכרזה פורסמה בניו יורק דיילי ניוז ושימשה לגיוס כספים עבור ארגוני צדקה אשר תמכו בנפגעי הפיגועים[3].

עבודות נבחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מילטון גלייזר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 NYC Fun Facts: The Surprising History of the Iconic "I Love NY" Logo - Untapped New York, Untapped New York, ‏3 במאי 2017
  2. ^ 1 2 3 The Story Behind I Heart New York, Buy T-Shirts Online, ‏4 בפברואר 2015
  3. ^ 1 2 3 4 A Heart in the Right Place | Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museum, www.cooperhewitt.org, ‏2013-09-11 (באנגלית אמריקאית)
  4. ^ 1 2 אתר למנויים בלבד Alastair Sooke, ‏Milton Glaser: his heart was in the right place, The Telegraph, 7 February 2011