מיכאל זנדרלינג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מיכאל זנדרלינג
Michael Sanderling
לידה 21 בפברואר 1967 (בן 57)
ברלין, גרמניה המזרחית עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים בית הספר הגבוה למוזיקה הנס אייזלר עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מוזיקה קלאסית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת גרמנית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה צ'לו עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מיכאל זנדרלינגגרמנית: Michael Sanderling;‏ נולד ב-21 בפברואר 1967 בברלין) הוא צ'לן ומנצח גרמני. כיום הוא משמש בתפקיד המנהל המוזיקלי של התזמורת הפילהרמונית של דרזדן.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיכאל זנדרלינג, בנם של הקונטרבסיסטית ברברה זנדרלינג והמנצח קורט זנדרלינג ואחיהם של המנצחים שטפן ותומס זנדרלינג. החל את לימודי הצ'לו שלו בגיל חמש, בברלין. בגיל אחת-עשרה היה לתלמיד ב"מטיאס פנדר" בבית הספר המיוחד למוזיקה בברלין. בגיל 17 התקבל זנדרלינג לבית הספר הגבוה למוזיקה ע"ש הנס אייזלר כתלמידו של יוזף שוואב. הוא השתלם בנגינה אצל ויליאם פלית', יו-יו מה, גארי הופמן ולין הארל. ב-1987 זכה בפרס ראשון בתחרות המוזיקה הבינלאומית על שם מריה קאנלס. באותה שנה, לאחר הופעתו הראשונה כסולן, התמנה לצ'לן סולן בתזמורת הגוונדהאוס בלייפציג, שם המשיך עד 1992. משנת 1994 עד 2006 היה צ'לן סולן אורח בתזמורת הסימפונית של רדיו ברלין. בשנים 1994-98 היה בסגל האקדמי של בית ספר "הנס אייזלר". ב-1998 החל ללמד באוניברסיטת פרנקפורט למוזיקה ולאמנויות הבמה. בין 2000 ל-2003 כיהן גם כפרופסור בבית הספר הגבוה לאמנויות בברן.

זנדרלינג חי עם אשתו בברלין.

קריירה כצ'לן[עריכת קוד מקור | עריכה]

בין התזמורות שהזמינו את זנדרלינג כצ'לן תזמורת רדיו בוואריה, התזמורת הסימפונית הגרמנית מברלין, תזמורת רדיו ברלין, תזמורת פריז, תזמורת טונהאלה מציריך, התזמורת הסימפונית של וינה, התזמורת הפילהרמונית של לוס אנג'לס והתזמורת הסימפונית של בוסטון. בין שותפיו לנגינת מוזיקה קאמרית היו אליזבת ליאונסקאיה, יוליה פישר, מרטין הלמכן וורוניקה אברלה. משנת 1988 עד 1996 היה חבר בטריו אקס אקואו. מ-2010 אין מיכאל זנדרלינג מופיע עוד כסולן. הוא מתמקד במיזמים חינוכיים ובקריירת הניצוח שלו.

קריירה בניצוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

הופעת הבכורה של מיכאל זנדרלינג כמנצח הייתה בקונצרט של התזמורת הקאמרית ברלין ב-22 בנובמבר 2001 בפילהרמונית של ברלין. בשנים הבאות הופיע עם תזמורות שונות בגרמניה ומ-2006 עד 2010 כיהן כמנצח ראשי ומנהל אמנותי באקדמיה הקאמרית של פוטסדם. בתפקידו זה ניצח על האופרה "נפילת בית אשר" מאת פיליפ גלאס.

בשנת 2009 הוציאה סוני תקליטור של יצירות לתזמורת קטנה מאת דמיטרי שוסטקוביץ' בביצוע האקדמיה הקאמרית של פוטסדם ובניצוח זנדרלינג.

תזמורות רבות מזמינות את זנדרלינג כמנצח אורח, בהן הטונהאלה בציריך, תזמורת רדיו בוואריה, תזמורת רדיו שטוטגרט, התזמורת הסקסונית הממלכתית של דרזדן, תזמורת רדיו ברלין, הפילהרמונית של הולנד ועוד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]