מטחנת שוקולד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מטחנת שוקולד מס' 1
מידע כללי
צייר מרסל דושאן
תאריך יצירה 1913
טכניקה וחומרים שמן על בד
ממדים בס"מ
אורך 61.9
רוחב 64.5
נתונים על היצירה
מיקום מוזיאון פילדלפיה לאמנות
פילדלפיה שבארצות הברית

"מטחנת שוקולד מס' 1" (1913) ו"מטחנת שוקולד מס' 2" (1914) (בצרפתית: Broyeuse de Chocolat) הם שני ציורים מאת האמן הצרפתי מרסל דושאן.

הציורים מציגים מכונה לטחינת שוקולד, אותה ראה דושאן בחלון ראווה של חנות שוקולד בעיר רואן שבצרפת, בעת ששהה שם בביקור בבית הוריו. במכונה המקורית נטחנו פולי הקקאו בתוך אגן גדול על ידי גלגלים כבדים. דושאן בחר להוריד את האגן ולהציב את המטחנה על גבי שולחן קטן בעל רגליים מעוקלות. בנוסף, הוסיף דושאן למכונה גלגל שלישי. המטחנה סימלה עבור דושאן כמטפורה לאוננות, בשל האיכויות הסנסואליות שבמכונת השוקולד. בעוד שהציור המוקדם, משנת 1913, מציג איכויות ציוריות כגון תיאור אור וצל וצבעוניות, הרי שבציור המאוחר יותר מתמקד דושאן בתיאור פרספקטיבה ללא התייחסות למרחב בה ניצבת המטחנה. האיכות הגרפית של היצירה מתחזקת על ידי שימוש בחוטים, המשמשים לתיאור גלגלי המכונה. בכל, משקפת היצירה את הנטייה הגוברת בעבודותיו של דושאן לטשטוש ודחייה של רעיון "מגע היד" של האמן.

התעניינותו של דושאן במכניקה ובמכשירים מכניים באה לביטוי כבר בעבודות קודמות כגון "מטחנת קפה" (1911) או "כלה" (1912). מטחנת השוקולד הפכה לאלמנט מרכזי בתיאור ה"רווקים" ביצירתו של דושאן "הזכוכית הגדולה" (19151923). רפרודוקציה של "מטחנת שוקולד מס' 2" הודפסה בשער הגיליון השני של המגזין "The Blind Man (אנ')", אותו הוציאו דושאן והנרי-פייר רושה (אנ') במאי 1917.

מטחנת שוקולד מס' 2
מידע כללי
צייר מרסל דושאן
תאריך יצירה 1914
טכניקה וחומרים שמן, גרפיט וחוטים על בד
ממדים בס"מ
אורך 65.4
רוחב 54.3
נתונים על היצירה
מיקום מוזיאון פילדלפיה לאמנות
פילדלפיה שבארצות הברית

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]