מחפשים את אלסקה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מחפשים את אלסקה
Looking For Alaska
מידע כללי
מאת ג'ון גרין
שפת המקור אנגלית
סוגה רומן
הוצאה
תאריך הוצאה 2005
מספר עמודים 267
הוצאה בעברית
הוצאה הוצאת משכל
תאריך 2014
תרגום רנה ורבין
פרסים
פרס מייקל פרינץ (ג'ון גרין, 2006) עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
מסת"ב 978-0-525-47506-4
הספרייה הלאומית 003664367
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מחפשים את אלסקהאנגלית: Looking For Alaska) הוא רומן ביכוריו של הסופר ג'ון גרין שיצא לאור במרץ 2005. הספר זכה בפרס פרינץ בקטגוריות "ספר השנה הטוב ביותר שנכתב עבור בני נוער, המבוסס כולו על הערך הספרותי שלו". כמו כן, הגיע הספר לראש רשימת 10 הספרים הטובים ביותר לבני נוער ב-ALA. בשנת 2012 הגיע הספר לרשימת הניו יורק טיימס לספר הנמכר ביותר בכריכה רכה לבני נוער. הסיפור מסופר מנקודת מבטו של מיילס האלטר, נער אשר מרגיש שאינו מנצל את חייו בדרך שבה הוא רוצה. הוא מחליט לעזוב את ביתו לטובת פנימייה, בשביל לחפש את מה שכינה המשורר פרנסואה רבלה על ערש מותו: "האפשרי".

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפני[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר מתחיל בעזיבתו של המספר, מיילס האלטר, את ביתו שבפלורידה אל פנימייה באלבאמה בשם "קאלבר קריק". מיילס אוהב לקרוא ביוגרפיות, ולשנן מילים אחרונות של אנשים מפורסמים.

בהגיעו לקאלבר קריק, פוגש מיילס את שותפו לחדר צ'יפ מרטין - נער נמוך ושרירי אשר מכונה "המפקד". המפקד מביט במיילס ומכנה אותו באירוניה פאדג' (Pudge: נמוך ושמן, גוץ). המפקד מציג את מיילס בפני אלסקה, נערה מושכת, יפהפייה, פמיניסטית ובעלת מצבי רוח משתנים ולא צפויים. בנוסף הוא מציג את מיילס גם בפני חברו טאקומי, תלמיד יפני חובב ראפ. אלסקה מספרת למיילס על מילותיו האחרונות של סימון בוליבר, דמות מתוך הספר "גנרל במבוך" מאת גבריאל גארסיה מארקס. בספר שואל בוליבר: "איך אצליח אי פעם להיחלץ מהמבוך הזה!". מיילס שואל את אלסקה מהו המבוך עליו מדבר בוליבר, והיא משיבה שזוהי תעלומה.

המפקד מספר למיילס על קבוצת נערים הלומדים בבית הספר ומכונים "לוחמי ימות השבוע" משום שהם עשירים ונוהגים לחזור לביתם בכול סוף שבוע. שוררת יריבות קשה בין המפקד וקבוצתו לבין לוחמי ימות השבוע.

באחד מלילותיו הראשונים של מיילס בקאלבר קריק לוחמי ימות השבוע נכנסים לחדרו וקושרים אותו באמצעות נייר דבק. הם מובילים אותו לאגם הנמצא בשטח הפנימייה ומשליכים אותו אליו. מיילס נאבק ומצליח בסופו של דבר להגיע לחוף ולהשתחרר מנייר הדבק. כאשר מיילס חוזר לחדרו הוא מספר למפקד מה קרה והמפקד מסביר לו שהזריקה לאגם היא מסורת בית ספרית, אך שהקשירה בנייר דבק מעולם לא קרתה והוא זועם על כך. מיילס מספר למפקד שלוחמי ימות השבוע עשו זאת כתגובה על סילוק שני לוחמי ימות השבוע מבית הספר - תקרית שקרתה בשנה שעברה, ובה סולקו שני ילדים, מריה ופול, משום שנתפסו עוברים על שלוש עבירות קשות בקאלבר קריק: להיות ערומים ביחד במיטה, להיות שיכורים, ולעשן סמים. לוחמי ימות השבוע טענו שהמפקד הוא זה שהלשין על הזוג וגרם לסילוקם, ומשום כך הם ביקשו להתנקם בו. מקרה זה מניע מלחמת מתיחות בין מיילס וחבריו החדשים לבין לוחמי ימות השבוע. מאוחר יותר אלסקה מודה שהיא זו שהלשינה על פול ומריה למנהל בית הספר מר סטרנז (המכונה "הנשר"), בשביל להציל עצמה מסילוק.

אלסקה מארגנת למיילס דייט עם לארה, ילדה שנולדה ברומניה ועלתה לארצות הברית. הדייט נגמר באסון כאשר מיילס מקבל זעזוע מוח קל ומקיא בטעות על לארה. אלסקה ומיילס מבלים זמן רב ביחד ובו היא מלמדת אותו לעשן, לשתות ולעבור על חוקי הפנימייה. מיילס מתאהב בה אף על פי שיש לה חבר בטענה שהיא "האפשרי" אותו הוא מחפש. המפקד ואלסקה מתכננים את מתיחת הנקמה הגדולה שלהם כנגד לוחמי ימות השבוע לסוף שבוע בו הם ישנו באסם בקרבת בית הספר בזמן שהנשר חושב שהם בבית כך שהחשד לא יפול עליהם. המתיחה מתחילה בהסחת דעתו של הנשר על ידי טאקומי ומיילס, בזמן שאלסקה והמפקד יכנסו לביתו וישלחו להוריהם של לוחמי ימות השבוע מכתבים המתריעים על התדרדרות בלימודים, ולארה תשים צבע כחול חזק בתכשירי טיפוח השיער שלהם. המתיחה מצליחה והחבורה נשארת לחגוג את הצלחת המתיחה באסם באמצעות כמה בקבוקי יין. באסם אלסקה מספרת להם על יום בהיותה בת 8 שהתחיל נפלא עם אמא בגן חיות, ונגמר בכך שאמא מקבלת התקף לידה, היא לא מצליחה להזמין אמבולנס ואמהּ מתה משבץ מוחי, היא מאשימה את עצמה במות אימה, וכך גם אביה - מפני שלא הזמינה אמבולנס. העניינים בין מיילס ללארה מתחממים בלילה זה והם מעבירים אותו יחד בשק שינה. היחסים בין לארה ומיילס בהמשך לאותו לילה נעשים חמים וקרובים.

לאחר שהחבורה חוזרת לבית הספר מחופשה אלסקה, מיילס, והמפקד מארגנים מסיבת שתייה קטנה בה המפקד ואלסקה משתכרים ומיילס מעדיף שלא. בעודה שיכורה מאוד, אלסקה מתחילה להתמזמז עם מיילס המופתע והמאושר. היא מפסיקה ואמרה שהיא ישנונית מידי, וש"המשך יבוא". בהמשך הלילה מתעורר מיילס מהטלפון הציבורי שמצלצל, והוא מרגיש שאלסקה קמה לענות לו. זמן לא רב לאחר מכן אלסקה חוזרת לחדר בוכה וכועסת על עצמה באומרה שהיא פישלה, ושהיא שכחה משהו. אלסקה אומרת למיילס ולמפקד שהיא צריכה לצאת מבית הספר, והם משתמשים בזיקוקים בשביל ליצור פעולת הסחה לנשר בשביל שאלסקה תוכל לצאת משטח בית הספר.

אחרי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בבוקר הנשר מגיע לחדרם של המפקד ומיילס ואומר להם להגיע מהר לאולם הספורט. הם מגיעים לשם והנשר מבשר לכל בית הספר שאלסקה נהרגה בלילה שעבר בתאונת דרכים. היא נכנסה ישירות בניידת שחסמה את הדרך מפני שמשאית התהפכה, בלי ניסיון לסטות הצידה, וההגה פגעה בחזהּ והרג אותה. המפקד ומיילס נכנסים להלם קשה ומרגישים אחראים למותה הטרגי בכך שנתנו לה לנהוג לבד בעודה שיכורה. הם משערים שאלסקה ניסתה להידחק בין המשאית לבין הניידת או שניסתה להתאבד, ומחשבות אלו גורמות לתחושת האשמה להתגבר. הם מנהלים חקירה לגבי מותה כדי להבין אם הם אחראים לו. המסקנה שהיא ככל הנראה התאבדה אבל הם לא ידעו למה. אחד הרמזים הוא התשובה שכתבה בספרהּ "גנרל במבוך" לדרך היציאה מהמבוך: "ישיר ומהיר". המפקד רוצה גם לדבר עם ג'ייק, חבר של אלסקה, ולבדוק אם הוא מי שאלסקה דיברה אתו בלילה האחרון ועל מה. מיילס לא מסכים כי הוא רוצה לחשוב שאלסקה אהבה אותו ביומה האחרון, ולא רוצה לדעת מה היא אמרה לג'ייק. לארה וטאקומי נפגעים מהעובדה שמיילס והמפקד התעלמו מהם בזמן שלאחר המוות ולבסוף מיילס והמפקד מחליטים לשתף אותם. אחרי שלא הצליחו להתקדם בחקירה הם מוותרים עליה ומחליטים לקיים מתיחה ענקית לזיכרה שאלסקה חשבה עליה בשנה שעברה. הם מביאים לבית הספר חשפן שמתחזה למרצה לפסיכולוגיה באוניברסיטה ולמומחה בתפיסת המיניות של בני נוער על מנת שירצה לכל בית הספר. החשפן מחל לשחק את תפקיד המרצה, אך כשטאקומי מפעיל מוזיקה דרך הרמקולים של אולם הספורט, הוא פושט את בגדיו וצועק "זה בשביל אלסקה יאנג!" ומתחיל לרקוד. המתיחה מצליחה מאוד וכל בית הספר משבח את החבורה שטוענת: "זה לא אנחנו, זו אלסקה".

כשהסיכויים למצוא תשובה לתעלומה נראים כבר קלושים, טאקומי מגלה לפתע שאלסקה מתה יום לאחר תאריך המוות של אמהּ. הם מבינים שאלסקה כנראה דיברה עם ג'ייק, ולפתע נזכרה שזהו היה יום פטירת אמהּ, אך שהיא פספסה אותו בכמה שעות ולא הניחה זר על קברה. זהו הדבר ששכחה ולכן היא מיהרה לצאת מהפנימייה אל קבר אמהּ.

ביום האחרון ללימודים מקבל מיילס מכתב מטאקומי שטס בבוקר חזרה ליפן, ובמכתב מסופר שטאקומי גם פגש את אלסקה לפני מותה, ושהיא אמרה לו שהיא שכחה את תאריך המוות של אמא, ושהיא מחפשת פרחים להניח לה על הקבר. גם טאקומי לא עצר בעדה, גם מרגיש אשם במותה.

ברגע הזה מיילס מבין, שהוא לא ידע לעולם מה היא חשבה ברגעיה האחרונים, אם היא התאבדה או שלא, אם היא אהבה אותו או שעדיין אהבה את ג'ייק, ושהוא צריך לסלוח לה ושהיא תסלח לו, כי זו לדעתו הדרך לצאת מהמבוך ולא בדרך "הישירה והמהירה".

הספר מסתיים עם העבודה של מיילס לשיעור דתות, בה הוא מנסה לענות על השאלה של אלסקה: "איך אפשר להיחלץ ממבוך הסבל?". מיילס טוען שבעזרת סליחה ומחילה אפשר להיחלץ מהמבוך.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

תלמידים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מיילס האלטר - נער רזה וגבוה, במקור מפלורידה. הגיע לקאלבר קריק בעקבות חיפושו אחר "האפשרי". מיילס אוהב מאוד ביוגרפיות, ולשנן מילים אחרונות של אנשים מפורסמים. מאוהב באלסקה.
  • אלסקה יאנג - נערה מסתורית, קולנית, פמיניסטית, בעלת מצבי רוח משתנים, בלתי צפויה ומושכת. אמהּ מתה בילדותה.
  • צ'יפ מרטין (המפקד) - שותפו לחדר של מיילס. נמוך ושרירי ובעל רעמת שיער מרשימה. ידוע כאחד אשר אמון וחברות חשובים לו מכל. מתכנן את המתיחות ברמה צבאית ומכאן נוצר לו כינויו. חכם מאוד וטוב בגאוגרפיה ובמתמטיקה. משפחתו ענייה והוא לומד בבית הספר בעזרת מלגה.
  • טאקומי - נער אסייתי. טוב בראפ וחבר טוב של אלסקה ושל צ'יפ.
  • לארה - נערה רומנייה, אותה אלסקה משדכת למיילס.

מורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מר סטארנז (הנשר) - דיקאן התלמידים ומנהל בית הספר. אדם קשוח ומפחיד המקפיד מאוד על חוקי בית הספר.
  • מאדאם או'מאלי - המורה לצרפתית.
  • דוקטור הייד- המורה לדת. אדם מבוגר מאוד ובעל ריאה אחת בלבד. קשוח מאוד עם תלמידיו.

עיבוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – מחפשים את אלסקה (מיני-סדרה)

זכויות ההסרטה לספר נרכשו על ידי אולפני סרטי פרמאונט כבר בשנת 2005. התסריט והבימוי יועדו לג'וש שוורץ (The OC) אך מפני חוסר עניין של האולפנים לקדם את הפרויקט, הוא נגנז. בעקבות ההצלחה של העיבוד הקולנועי לרומן "אשמת הכוכבים" של ג'ון גרין, האולפנים הביעו עניין בפרויקט שוב, וג'ון גרין דיווח ב-25 ביוני 2015 כי הסרט יעובד ויבוים על ידי שרה פולי. לאחר שהפרויקט לקולנוע לא יצא לפועל החליטה הרשת הולו לקדם את הפרויקט ויצרה סדרת טלוויזיה בת 8 פרקים שעלתה ברשת, בכיכובה של קריסטין פרוסט.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]