מחניך

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תשעת הגיליונות הראשונים של כתב העת מחניך

מחניך הוא כתב עת תורני היוצא לאור על ידי ענף ההלכה של הרבנות הצבאית ועוסק בהלכות צבא ובהלכות מלחמה. הגיליון הראשון יצא לאור בתשס"ז, ועד לתשפ"ד יצאו לאור תשעה גיליונות.

מאפייני כתב העת[עריכת קוד מקור | עריכה]

מטרת כתב העת הוגדרה על ידי עורכיו:

לשמש מצע שעליו יפרח ויגדל לימוד התורה בצה"ל ואיתו יעלו ויתגדלו גם הרבנים הצבאיים, שהתורה והם חד הוא.

פתיחה לגיליון א

כתב העת ממשיך את מחניים, שהיווה ביטאון הרבנות הצבאית בשנים תש"ט-תשל"ב ותשנ"ב-תשנ"ו, אך בשונה ממחניים שהיה פתוח לכותבים מחוץ לרבנות הצבאית ועסק בנושאים מתחלפים, במחניך רוב מוחלט של המאמרים עוסקים בהלכות צבא ונכתבים על ידי רבנים צבאיים. החל מגיליון ו, כל המאמרים ללא יוצא מן הכלל נכתבים על ידי רבנים צבאיים. רוב המאמרים עוסקים בשאלות הלכתיות שמתעוררות בצה"ל בימינו, ומקצתם במחקרים בנושאים צבאיים מגוונים, הלכתיים והגותיים, וכן בנושאים צבאיים בתנ"ך ובמלחמות המתוארות בו. חלק מהמאמרים נכתבים במסגרת שבוע בית מדרש שאותו מקיימים הרבנים הצבאיים לצורך השתלמות תורנית בשטף עשייתם הצבאית.[1] חלק מהכותבים הם רבנים צבאיים במילואים.

בפתח כל גיליון מצוין שהמאמרים משקפים את דעת כותביהם, ולא בהכרח את עמדתה הרשמית של הרבנות הצבאית. ליד שמו של כל מחבר מצוינים דרגתו הצבאית ותפקידו בצבא, וכך גם ליד שמותיהם של חברי המערכת.

כתב העת הוקם ביוזמת הרב יהושע לביא,[2] שגם ערך את שלושת הגיליונות הראשונים, שלושתם הודפסו בהוצאה לאור של משרד הביטחון. שמו של כתב העת לקוח מהפסוק בתורה: "והיה מחניך קדוש" (דברים כג, טו), שמתייחס לקדושת המחנה הצבאי. הגיליונות הבאים נערכו על ידי עורכים שונים. הגיליון השישי הוקדש לזכרו ולעילוי נשמתו של הרב שלמה גורן, והגיליון השמיני הוקדש לזכרו ולעילוי נשמתו של הרב חיים קניבסקי, שנפטר זמן קצר לפני פרסום הגיליון.[3]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הקשר בין כתב העת להשתלמות מוזכר, בין היתר, בדברי הפתיחה של הרב רפי פרץ לגיליון ד.
  2. ^ הרב אביחי רונצקי, ברכה בפתח גיליון ג.
  3. ^ הרב אייל קרים, הקדמה לגיליון ח.