מחוננת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מחוננת
Graceling
עטיפת הספר בעברית
עטיפת הספר בעברית
מידע כללי
מאת קריסטן קאשור
שפת המקור אנגלית
תורגם לשפות רבות
סוגה פנטזיה, ספרות נוער
מקום התרחשות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה הוצאת פינגווין
תאריך הוצאה 2009
הוצאה בעברית
הוצאה כנרת
סדרה
סדרת ספרים "שבע הממלכות"
הספר הבא אש
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 003360738
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

"מחוננת" (באנגלית: Graceling), הוא רומן פנטזיה לנוער, ספר הביכורים של הסופרת האמריקאית קריסטן קאשור, והכרך הראשון בסדרת "שבע הממלכות".

הספר נמנה ברשימת הספרים הטובים של שנת 2008 של כתב העת Publishers Weekly,[1] וזכה לביקורות חיוביות. ספרי ההמשך בסדרה הם "אש" ו"ביטרבלו".

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר פותח כשקטסה הצעירה מתגנבת למרתף כלא ומתכוננת לגבור על קבוצה של שומרים. לקטסה הכוח הרב לגבור על מספר גברים חמושים בזכות כישרונה המיוחד - בעולמה, יש מיעוט אנשים "מחוננים", בעלי כישרונות מיוחדים, וקטסה ביניהם. כשרונה מאפשר לה להרוג את מי שהיא רוצה - אך מסתבר שהיא יותר מעוניינת לעזור לזולת מאשר לפגוע בהם. היא נותנת לשומרים המובסים כדורי שינה, ועוזבת, בעת שחבריה למועצה הסודית, גידון ואול, משחררים את האיש הנמצא בתא - זקן בשם טיליף מממלכת לינד. בדרכה החוצה, פוגשת קטסה בלוחם לינדי מחונן. ניתן לזהות מחוננים על פי זה ששתי עיניהם בצבעים שונים, ולפעמים צבעים יוצאי דופן. היא מרדימה גם אותו, אך מחליטה לא להרוג אותו אף על פי שהוא יודע מי היא. מחוץ לפעילותה במועצה הסודית, קטסה כפופה לרצונותיו של דודה, רנדה, מלך המידלאנג', וחייבת לענות ולהרוג את מי שהוא מצווה עליה. זו הסיבה שקטסה עומדת בראש המועצה הסודית, יחד עם בנו של רנדה, שהוא רופא ומדען, וחברים נוספים - שמטרתם להלך צדק בממלכות, ולהתנגד לפשעים של רוב המולכים בממלכות.

כשהיא שבה לחצר מלוכת המידלאנג', היא מופתעת לפגוש שם בפו, הלוחם הלינדי ממבצעה הסודי, שהוא נסיך בממלכתו. אף על פי שבתחילה הם נלחמים - וקטסה מופתעת לגלות שהיא לא יכולה להביס את פו בקלות - היא מחליטה להביא אותו לביקור אצל האסיר המשוחרר, טיליף - שמתגלה כסבו. השניים מפתחים חברות אמיצה, ואף מתרגלים יחדיו את אמנויות הלחימה. קטסה מגלה שהכישרון האמיתי של פו הוא לא בלחימה, אלא שהוא יכול לקרוא מחשבות - אך רק כאשר אלו קשורים אליו. הדבר מאפשר לו להילחם היטב, כאשר הוא יכול לצפות את מהלכי יריביו, אך לידיעה זו יש השלכות אחרות לגבי קטסה. על אף חשדותיה וחששותיה, היא יוצאת עמו למסע לגלות מי מאחורי חטיפתו של טיליף ובמהלך מסעם קטסה מגלה שכישונה האמיתי הוא הישרדות = חיים.

במהלך מסעם, פו מספר לקטסה שאפילו בני משפחתו אינם יודעים את כישרונו האמיתי - הוא יודע שאף אחד לא ירגיש בטוח בקרבת קורא מחשבות. במהלך מסעם פו וקטסה מתאהבים. פו מגלה ממחשבותיהם של סוחרים בפונדק שיודעים על פשעים חמורים שביצע המלך לק מממלכת מונסי, כולל כנראה חטיפתו של טיליף, אך בקול רם הם טוענים שהוא חף מכל פשע. ללק תדמית של אדם טוב ומיטיב, ופו מגיע למסקנה שלק כנראה מחונן אף הוא, דבר שהיה מוסתר מכיוון שלק הוא שתום עין, ושכישרונו קשור ליכולת לגרום לאנשים להאמין לשקריו. לק נשוי לדודתו של פו, אשן, ולשניים ילדה - ביטרבלו. פו מבקש להצילן מידיו של לק, אך לק הורג את אשן כשהיא מנסה להימלט. גם קטסה לא מצליחה לעמוד בפני כוחותיו של לק, ולכן מחפשים את ביטרבלו ושומרים ומגינים עליה. פו נכשל בהריגת לק וחוזר פצוע וכדי לא להכביד על קטסה וביטרבלו נשאר בבקתה ביער והשתיים ממשיכות בדרכן לאחר תלאות ומעבר מסוכן בהרים - קטסה וביטרבלו עולים על ספינה ומפליגים לביתו של פו בלינד.

קטסה וביטרבלו עולות על ספינה שמפליגה ללינד לאחר שהראתה לקפטן שלה את הטבעת שפו נתן לה ומתגלה שפו נתן לה את מעמדו ורכושו בזאת שהעניק לה את הטבעת הזאת.

בטירתו של פו, קטסה נדהמת לגלות שלק הקדים את בואם, והצליח להשתלט על משפחת המלוכה. קטסה כמעט מוכנעת מכוחותיו של לק, ורק אהבתה לפו מאפשר לה להרוג אותו כשהוא עומד לגלות את סודו של פו לגבי כישרונו. עם מותו של לק, מתגלים אט-אט שקריו, וקטסה מחזירה את ביטרבלו למונסי, שם היא מוכתרת כמלכה. פו נמצא ביער, אך מסתבר שהתעוור בשל פצעיו. אך הודות לכישרונו, הוא מצליח להסתיר את דבר עוורונו ומעמיד פני רואה. קטסה ופו מחדשים את יחסיהם וקטסה מחזירה לפו את הטבעת. קטסה מודיעה לפו שהיא לעולם לא תינשא לו, אך מוכנה לחיות יחדיו בתנאים של חופש ושוויון. אך השניים נאלצים להיפרד בינתיים כי קטסה לקחה על עצמה את המשימה ללמד את בנות ונשות שבע הממלכות להגן על עצמן. הם מבטיחים להיפגש שוב בעוד מספר חודשים.

הדמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ליידי קטסה - גיבורת הספר המחוננת. הכישרון של קטסה הוא לכאורה היכולת להרוג, דבר שהתגלה כשהייתה בת שמונה, ובן דוד רחוק נגע בה באופן לא נאות. דודה, המלך רנדה, מחליט לנצל את כשרונה למטרותיו, והיא נאלצת להיות המענה והמתנקשת שלו. שמה של קטסה יוצא לפניה, ופוחדים ממנה ברחבי שבע הממלכות. לקראת סוף הסיפור, מתגלה שבעצם הכישרון שלה הוא הישרדות, ולא רצח. קטסה היא בהירת עור, קצוצת שיער, ויש לה עין אחת כחולה ואחת ירוקה.
  • הנסיך פו - הצעיר בין שבעת ילדיו של המלך רור מלינד. פו מחונן, וכישרונו הוא קריאת מחשבות וקליטת רגשות וכוונות - כל עוד אלה מכוונים אליו. הוא מגלה עם הזמן שהוא יכול גם לקלוט את המצב הפיזי של אחרים ביחס אליו, דבר המסייע לו אחרי שהוא מתעוור. הוא מסתדר כל כך טוב במרחב, שהוא שומר לעצמו בדרך כלל את דבר עוורונו. כשאמו וסבו של פו גילו את טבע הכישרון שלו, הם ביקשו ממנו להסתיר זאת, כי הם חששו שאחרים ירצו לנצל אותו, ושהקרובים אליו יחשדו בו, והוא יעביר את חייו בבדידות וניכור. וכך למראית עין הכישרון שגילה היה יכולת לחימה. לפו עין אחת מוזהבת, ואחת כסופה.
  • המלך לק - לק היה מלך במונסי, והיה ידוע בשל נדיבותו וטוב ליבו כלפי חיות וילדים, אך האמת הייתה שהוא סדיסט קיצוני הנהנה לענות ולרצוח חיות ובני אדם, ולבצע בהם מיני ניסויים. הוא מצליח להסתיר את טבעו האמיתי כי גם הוא מחונן, וכישרונו הוא כישרון שכנוע - מה שהוא רוצה שאנשים יאמינו, בכך יאמינו. הוא גם מצליח להסתיר את קיום כישרונו, כי הוא חובש רטייה על עינו, ומספר שהוא שתום עין. לק נשוי לאשן, אחותו של המלך רור, ואביה של ביטרבלו. הכישרון שלו הפסיק להשפיע על אשן ברגע שהיא הבינה שהוא מתכוון לפגוע בביטרבלו, דבר שהוביל לניסיון הימלטותן. לק הורג את אשן, וביטרבלו מתחבאת ביער, שם מוצאים אותה פו וקטסה. לק מנסה להשתלט גם על ממלכת לינד, אך קטסה הורגת אותו כדי למנוע את חשיפת סודו של פו.
  • ביטרבלו - בתם של לק ואשן, בת עשר בזמן קורות העלילה. גם עליה מפסיק להשפיע כישרונו של לק כשהיא רואה את אביה רוצח את אמה. היא נהיית למלכת מונסי, ושומרת על קשרים הדוקים עם קטסה ופו.
  • המלך רנדה - מלך ממלכת המידלאנג', ודודה של קטסה. כמו רוב המלכים בשבע הממלכות, הוא אינו שליט טוב או הגון. מצד שני הוא גם לא הגרוע מביניהם, וכך המועצה הסודית, שמטרתה החלת צדק בממלכות, לא פועלת ישירות נגדו. הוא מנצל לרעה את כשרונה של קטסה, ומתייחס אליה מתוך איומים ועונשים כדי להבטיח את שיתוף פעולתה. 
  • הנסיך ראפין - בנו של המלך רנדה של המידלונס, הוא פחות מעוניין בענייני מלוכה ומלחמות, ואוהב לעבוד במעבדתו ולפתח תרופות והמצאות. הוא מאהבו הסודי של באן, אחד מחברי המועצה הסודית. 
  • באן - עוזרו של הנסיך ראפין, אשר מתגלה במהלך ספר ההמשך השלישי- ביטרבלו- גם כבן זוגו.
  • לורד גידון - אחד מאציליו של רנדה, וחבר במועצה הסודית. הוא מאוהב בקטסה, ומתקשה להתמודד עם נוכחותו של פו. 
  • לורד אול - מפקד צבאי ושר המרגלים של רנדה. גם הוא חבר במועצה הסודית. הוא זה שמסייע לקטסה להשתלט על כשרונה.
  • קפטן פון - חובלת וסוחרת, שמסייעת לקטסה וביטרבלו להגיע ללינד

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

"מחוננת" היה מועמד לפרס ויליאם ס. מוריס מטעם איגוד הספריות האמריקאי (ALA), ונמנה ברשימת "הספר הטוב ביותר" לנוער מטעם ה-ALA. הספר היה מועמד לפרס Cybils בקטגוריית מדע בדיוני'/פנטזיה, וכן היה מועמד לפרס אנדרה נורטון לספרות נוער (הניתן במסגרת פרסי נבולה) ופרס האיני לספרות נוער. "מחוננת" זכה בפרס Southern Independent Booksellers Alliance לשנת 2009 בקטגוריית ספרות נוער.[2] הספר זכה גם בפרסים הבאים:

  • הספרים הטובים ביותר של השנה של "פבלישרס ויקלי" לשנת 2008
  • ספרי השנה של "School Library Journal" לשנת 2008[3]
  • עשרת רומני השנה לנוער של 2008 של "בוקליסט"[4]
  • בחירת העורך של "בוקליסט" 2008[5]
  • רשימת אמליה בלומר (Amelia Bloomer) לשנת 2009‏[6]
  • מועמד סופי לפרס אמליה אליזבת' וולדן (Amelia Elizabeth Walden) לשנת 2009‏[7]
  • זוכה פרס הפנטזיה המיתופאוטית לספרות ילדים בשנת 2009‏[8]
  • מועמד לפרס וושינגטון אוורגרין בשנת 2010
  • מועמד לפרס אליוט רוזווטר לשנים 2010–2011
  • מופיע ברשימת הסרט הכחול (Blue Ribbon) של "ביטאון המרכז לספרי ילדים" (Bulletin's Center for Children's Books) לשנת 2009
  • מדליית הקורא הצעיר של קליפורניה (California Young Reader Medal) לשנת 2012

עיבוד לקולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

זכויות הסרט נרכשו על ידי Reliance Entertainment ב-2013.[9]

ביקורת [עריכת קוד מקור | עריכה]

סו אלן בורגרד, מחברת "10 ספרי הביכורים הטובים לנוער באודיו", כתבה שלסיפור רבדים רבים.[10] כתב העת School Library Journal הצהיר כי הדמויות "שובות ומעוררת אהדה", והחמיאו רבות לסגנונה של קאשור. ב-Kirkus נכתב כי קטסה היא "הגיבורה האידיאלית לבני נוער" ושהסיפור מלא בחן (תרתי משמע).[11] בביקורת בניו יורק טיימס ציינו לשבח את "עולם הפנטזיה העשיר" של "מחוננת".[12]

היו שביקרו את הספר השלישי בסדרה, "ביטרבלו", בשל התכנים הקשים שבו, הכוללים ילדים האונסים ילדות ושואבים הנאה מינית ממעשי רצח וזוועה, וניצול גופן של נשים וילדות לניסויים הקשורים בביתור, הריון ותינוקות. המבקרים טענו כי הספר אינו מתאים לנוער ובוודאי שלא לילדים. מנגד, עלתה הטענה כי נערים בגילאי העשרה כבר נחשפים לתכנים קשים בטלוויזיה ובקולנוע וכי ההזדעזעות מן הספר מוגזמת ולוקה בצביעות[13].

הוצאה לאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ PW Review Staff (3 בנובמבר 2008). "PW's Best Books of the Year". Publishers Weekly. אורכב מ-המקור ב-8 בינואר 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ "2009 SIBA Book Award Winners Announced" (Press release). Columbia, South Carolina. 4 ביולי 2009. אורכב מ-המקור ב-2010-01-31. נבדק ב-2017-08-22. {{cite press release}}: (עזרה)
  3. ^ Jones, Trevelyn; Toth, Luann; Charnizon, Marlene; Grabarek, Daryl; Fleishhacker, Joy (1 בדצמבר 2008). "School Library Journal's Best Books 2008". אורכב מ-המקור ב-16 בינואר 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ Cooper, Ilene (15 בנובמבר 2008). "Top 10 First Novels for Youth: 2008". {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ "Booklist Editors' Choice: Books for Youth, 2008". 1 בינואר 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ "2009 Amelia Bloomer List". Amelia Bloomer Project Blog. 10 בפברואר 2009. {{cite web}}: (עזרה)
  7. ^ David Macinnis Gill (17 ביולי 2009). "The 2009 Amelia Elizabeth Walden Award Finalists". The Assembly on Literature for Adolescents (ALAN) of the National Council of Teachers of English (NCTE). אורכב מ-המקור ב-19 בפברואר 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  8. ^ "Award-Winning Fantasy Books for Youth: Mythopoeic Fantasy Award for Children's Literature". (S-Collection) The School Collection: Children's Literature at the Education & Social Science Library. University Library, University of Illinois at Urbana-Champaign. 9 באפריל 2012. אורכב מ-המקור ב-16 באפריל 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  9. ^ West, Kimmy (27 באפריל 2013). "'Graceling' by Kristin Cashore picked up for film adaptation by Reliance Entertainment". Page to Premiere. אורכב מ-המקור ב-1 בספטמבר 2013. {{cite news}}: (עזרה)
  10. ^ Beauregard, Sue Ellen (15 באוקטובר 2010). "Top 10 first novels for youth on audio". p. 66. {{cite web}}: (עזרה)
  11. ^ "GRACELING by Kristin Cashore". 1 בספטמבר 2008. {{cite web}}: (עזרה)
  12. ^ Roiphe, Katie (9 בנובמבר 2008). "Sunday Book Review: Lady Killer". The New York Times. p. BR33. {{cite news}}: (עזרה)
  13. ^ המלצה - לכאן ולכאן - מחוננת, ביטרבלו – ספר מזעזע מסתתר בין הספרים של הילדים שלכם | לא רלוונטי, באתר irrelevant.org.il