מוקסין יפני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןמוקסין יפני
מצב שימור
conservation status: least concernנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
conservation status: least concern
ללא חשש (LC)‏[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: קשקשאים
תת־סדרה: נחשים
משפחה: צפעיים
סוג: Gloydius
מין: מוקסין יפני
שם מדעי
Gloydius blomhoffii
בויה, 1826
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מוקסין יפני הידוע גם בשם העממי ממושי (mamushi; שם מדעי: Gloydius blomhoffii) הוא מין של נחש ארסי ממשפחת הצפעיים האנדמי ליפן. אף שבעבר נכללו בו 4 תת-מינים, כיום הם אוחדו לתת-מין אחד. הנחש נקרו ב-1924 בידי החוקר הגרמני היינריך בויה להוקרת המאייר ההולנדי Jan Cock Blomhoff.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המוקסין הוא קרוב של המוקסין הסיני והוא מגיע לאורך של 45–81 ס"מ, אם כי גם נצפה באורך 91 ס"מ. צבעו אפור, חום-אדמדם או חום-צהוב, ועליו רצועת כתמים חומים בהירים הגובלים בשחור ולעיתים קרובות בעלי מרכזים בהירים יותר. הראש חום כהה או שחור, וצדדיו אפורים או בעלי גוני בז'.

הנחש מצוי בטבע ברחבי יפן, למעט באיי ריוקיו באזורי יערות, ביצות, מורדות הרים ובתות והוא אורב לטרף מזדמן על הקרקע בין פסולת עלים. לעיתים הוא מצוי בקרבת חוות, המושכים מכרסמים שונים ובנוסף ניזון מלטאות, עופות וצפרדעים.

לנחש זה ארס חזק בעל עוצמות משתנות. הוא מורכב מהמוליזים חזקים אך גם מנוירוטוקסינים. זהו אחד הנחשים הארסיים ביותר ביפן לצד הימקגאשי וגומצן האבו. מדי שנה, 2000-3000 אנשים ביפן בקירוב מוכשים בידי נחש זה וככל הנראה 10 מהם מתים, כך שמדובר במקרים נדירים. עם זאת ההשפעה של הארס עדיין יכולה להיות חזקה וגורמת לאי-ספיקת כליות, פגיעה בראייה, שיתוק והפלות טבעיות לנשים הרות. רוב הפגיעות דורשות טיפול של שבוע בבית חולים כשהכשות חמורות מאלצות טיפול נמרץ שיכול להימשך כחודש. למרות הפגיעות ישנו נוגדן לארס.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מוקסין יפני בוויקישיתוף
  1. ^ מוקסין יפני באתר הרשימה האדומה של IUCN