מוצרי דגים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ציור של טבע דומם עם אנשובי (1972)

מוצרי דגים נצרכים כמזון בכל העולם. עם מאכלי ים אחרים, הם מספקים את המקור העיקרי בעולם לחלבון באיכות גבוהה, 14-16 אחוז מהחלבון מן החי הנצרך ברחבי העולם. למעלה ממיליארד אנשים מסתמכים על דגים כמקור העיקרי שלהם לחלבון מן החי.

דגים ויצורי ים אחרים מעובדים גם למזון ולמוצרים שאינם מזון.

חי או טרי הוא לרוב צורת הדגים המועדפת ובמחיר הגבוה ביותר, ומייצגת את הנתח הגדול ביותר של דגים לצריכה אנושית ישירה, 45 אחוזים ב-2016, ואחריו קפואים (31 אחוזים), מוכנים ומשומרים (12 אחוזים) ומרפאים. (מיובש, מלוח, במי מלח, מותסס מעושן) (12 אחוז). הקפאה מייצגת את השיטה העיקרית לעיבוד דגים למאכל אדם; הוא היווה 56 אחוז מסך הדגים המעובדים למאכל אדם ו-27 אחוזים מכלל ייצור הדגים בשנת 2016. שיפורים משמעותיים בעיבוד כמו גם בקירור, ייצור קרח ותחבורה אפשרו הפקה, מסחור והפצה גדולה של דגים במגוון רחב יותר של צורות בעשורים האחרונים. עם זאת, מדינות מתפתחות עדיין משתמשות בעיקר בדגים בצורה חיה או טרייה (53 אחוז מהדגים המיועדים למאכל אדם ב-2016), זמן קצר לאחר הנחיתה או הקציר מחקלאות ימית. אובדן או בזבוז בין השגת הדגים לצריכתם ירדה, אך עדיין מהווה כ-27 אחוזים מהדגים ששווקו.[1]

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברומא העתיקה, גארום, סוג של תבלין רוטב דגים, היה פופולרי בקרב החברה הרומית.

דמויי כריש ותריסנאים המכוסים בשיניים זעירות שימשו בעבר באותו אופן כמו נייר זכוכית בעידן המודרני. עורות אלה משמשים כעורות. עור רייסקין משמש לייצור של ידיות של קטאנות - חרבות יפניות מסורתיות.[2] כמה מינים אחרים של דגים משמשים גם לעורות דגים, וחומר זה פופולרי יותר ויותר בקרב מותגי יוקרה כמו פראדה, דיור, פנדי, וגם מעצבים מתפתחים. כך, ניתן כיום לנעול נעליים מעור סלמון, ז'קט מעור פרקה או תיק יד מעור דגי זאב או בקלה. לאחר שיזוף העור, הוא אינו מסריח והוא חזק יותר מעורות מסורתיים אחרים בעובי דומה.[3]

בשרם של דגים רבים מוערך בעיקר כמקור מזון; ישנם מינים רבים של דגים אכילים, ודגים רבים מייצרים ביצי דגים למאכל. חיות ים אחרות הנלקחות כמזון כוללים פירות ים, סרטנים ומלפפוני ים. צמחי ים כגון קומבו משמשים בחלק מהמטבחים האזוריים.

מוצרי דגים מעובדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • סורימי מתייחס למוצר מזון יפני שנועד לחקות בשר של לובסטר וסרטנים או מאכלי ים. הוא עשוי בדרך כלל מדגים עם בשר לבן שנטחנו לעיסה ומשיג מרקם גומי בבישול.
  • דבק דגים נעשה על ידי הרתחת העור, העצמות ושלפוחית האוויר של הדגים.
  • שמן דגים משמש לאכילה ומכיל חומצות שומן אומגה 3, חומצה איקוספנטאנואית (EPA) וחומצה דוקוסהקסאנואית (DHA),
  • תחליב דגים הוא תחליב דשן המופק משאריות נוזלים של דגים המעובדים לשמן דגים וקמח דגים באופן תעשייתי.
  • מנת דגים עשויה הן מדגים שלמים והן מהעצמות והפסולת מדגים מעובדים. זוהי אבקה חומה או עוגה המתקבלת על ידי לחיצה על כל הדג או גזרי הדג כדי להסיר את שמן הדגים. היא משמשת כתוסף עתיר חלבון במזון לחקלאות ימית.
  • רוטב דגים הוא קונדימנט שמקורו בדגים שהותססו. - מרכיב חיוני בקארי ורטבים רבים.
  • איסינגלס הוא חומר המתקבל משלפוחית האוויר של דגים (במיוחד חדקניים), הוא משמש להבהרת יין ובירה.
  • טאטאמי איוואשי הוא מוצר מזון מעובד יפני העשוי מסרדינים לתינוקות מונחים ומיובשים כשהם שזורים בשכבה אחת ליצירת יריעה גדולה דמוית מחצלת.

מוצרים מעובדים אחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תוצרי לוואי[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • חומר מנצנץ המצוי על קשקשי דגים, המתקבל לרוב מהרינג ואחד ממוצרי לוואי רבים של עיבוד דגים מסחריים, יכולים לשמש גם להשפעות של פנינה, בעיקר בלק, אך כיום נעשה בו שימוש נדיר בשל עלותו הגבוהה. פתיתי אוקסיכלוריד משמשים במקום זאת כתחליף.[4]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מוצרי דגים בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ In brief, The State of World Fisheries and Aquaculture, 2018 (PDF). FAO. 2018.
  2. ^ "Styles of Ray Skin Wrapping on Handle".
  3. ^ "Technical information about fish leather". אורכב מ-המקור ב-2012-05-11. נבדק ב-2012-07-04.
  4. ^ Adams, Cecil. 31 March 2000. "Does lipstick contain fish scales?". Accessed 24 January 2007.