מועדון השייט חיפה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מועדון השייט חיפה[1] הוא מועדון שיט תחרותי הממוקם במורדותיו הצפוניים של הר הכרמל בשכונת בת-גלים, במרכז השיט על שם רב החובל ראובן סדנאי. בפעילות המועדון לוקחים חלק ילדים ונוער בגילאי 7–18 והוא נחשב לאחד המובילים בתחומו בישראל.

המועדון רשום כעמותה ומנוהל על ידי מתנדבים מקרב הורי השייטים. משטר הרוחות במפרץ חיפה ומיקום המועדון מאפשרים יציאה לים בכל התנאים וקיום אימונים שוטפים לאורך כל השנה, תנאים המייחדים אותו מרוב מועדוני השיט האחרים בישראל. שייטי המועדון מייצגים את מדינת ישראל בדגמים רבים בתחרויות בינלאומיות. נכון ל-2011 לזכות המועדון נזקפות 14 מדליות מאליפויות עולם ואירופה בהן השתתפו שייטיו מאז תחילת פעילותו. במועדון עשרה מאמנים ומעל 100 שייטים וגולשים פעילים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחילת פעילות המועדון הייתה במתקני בית הספר הימי של עיריית חיפה ומשרד החינוך במעגנת המבדוקים שבנמל הקישון. התנאים הראשונים להפעלתו לא היו פשוטים ועשרת הילדים הראשונים שהשתתפו באימון חלקו ארבע סירות "אופטימיסט" פלסטיק. אלכס ספרב היה מאמנו היחיד של המועדון בשנתיים הראשונות להפעלתו, עד לעליית השייטים הצעירים לאופטימיסט בינלאומי. הנציגים הראשונים של מועדון השייט חיפה בנבחרת ישראל השתתפו באליפות העולם באופטימיסט בינלאומי בצפון אירלנד והם פתחו את הצוהר לנציגות קבועה בנבחרת ישראל.

עם הקמת עמותת שייט חיפה בשנת 1995, הועתקה הפעילות לפתח נמל הקישון - במעגן הספורט הנמצא בסמוך לתחנת הכוח של חיפה. לקראת אמצע העשור הראשון של המאה ה-21 נעשו מאמצים רבים להעתיק את מרכז הפעילות מנמל הקישון. הירתמותו של רב החובל ראובן סדנאי לעזרת המועדון תרמה למעבר לחוף השקט שכיום נקרא על שמו. מועדון שייט חיפה עבר למתחם החוף השקט, יחד עם בית הספר הימי של עיריית חיפה ומשרד החינוך, וביסס שם את מרכז פעילותו.[2]

בשנת 2010 התקיימה במועדון אליפות העולם בדגם 420 בהשתתפותן של 160 סירות מ-23 מדינות. תחרות זו הציבה את המועדון על המפה העולמית כמארח רשמי של אליפות בינלאומית. בקיץ 2010 נפתח רשמית תחום גלישת הרוח. באוקטובר 2015 אירח המועדון את אליפות העולם בדגם 470 האולימפי. תחרות זו היא בעלת חשיבות רבה לשייטי הדגם שכן זו אליפות העולם האחרונה לפני המשחקים האולימפיים בריו דה ז'ניירו.

דגמי הסירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אופטימיסט משרד החינוך (פלסטיק)[עריכת קוד מקור | עריכה]

אופטימיסטים באימון חורף במפרץ חיפה

מקורה של סירת האופטימיסט בפלורידה שבארצות הברית, והיא נבנתה לראשונה בידי קלרק מילס לבנו הקטן. אבטיפוס הסירה הוצג לשייט אקסל דמסגארד מדנמרק וזה הפיץ את מבנה הסירה בכל רחבי אירופה. הסירה הקיימת במועדון, המיועדת לשייטים מתחילים, עשויה מפלסטיק ומיוצרת בצרפת. הסירה משמשת ללימוד עקרונות בסיסיים של שיט המפרשיות. היא חזקה, יציבה, ומשרה תחושה של ביטחון לשייטים. השטים בה הם ילדים בגילאי 8–12 (כיתות ג'-ו'). קבוצת השייטים במועדון מחולקת למתחילים ומתקדמים. המתקדמים ברמתם זוכים להשתתף מטעם המועדון בתחרויות ארציות במשך כל השנה.

אופטימיסט בינלאומית (פיבר)[עריכת קוד מקור | עריכה]

צורתה של סירת אופטימיסט בינלאומית זהה כמעט לחלוטין לאופטימיסט פלסטיק, אולם היא קלה יותר, מהירה יותר ועשויה מחומרים מתקדמים ולכן יקרה יותר. שייטים שהגיעו לרמה מקצועית מתאימה, מצטרפים לקבוצת שייטי הפיבר והופכים לשייטים מקצועיים לכל דבר. השייטים משתתפים במחנות אימונים, תחרויות ארציות רבות ותחרויות בינלאומיות וזאת עד גיל 15. מאמנה של הקבוצה, אלכס ספרב, היה אלוף ברית המועצות באופטימיסט בשנת 1973, מאמן נבחרת הנוער של רוסיה בדגמי 470 וגלישת רוח ומוכר כאחד ממאמני השיט הבולטים בישראל.

לייזר[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיט לייזר מהמועדון ברוח צד בכנרת

במועדון השייט חיפה קיימים שלושה דגמי לייזר - 4.7, רדיאל, והדגם האולימפי סטנדרט. דגמים אלה מיועדים לשייט בודד שהפליג באופטימיסט ורמתו המקצועית מאפשרת מעבר לדגם הלייזר. מאמנה של הקבוצה הוא גיל מנור, שייט עבר של המועדון בדגם הלייזר, שהיה אלוף ישראל במשך מספר שנים ברציפות והשתתף בתחרויות בינלאומיות רבות. מנור נבחר על ידי איגוד השייט בישראל כמאמן נבחרת ישראל בשנים 2010–2013.

שייטי המועדון באליפות העולם בדגם 420 בבלגיה

420[עריכת קוד מקור | עריכה]

420 הוא הדגם הנוסף אליו יכולים שייטי המועדון לעבור לאחר דגם האופטימיסט. סירה זו נבנתה לראשונה בצרפת בשנת 1960, מופעלת על ידי שני אנשי צוות ולה שלושה מפרשים. הסירה בנויה מפיברגלס בשילוב פלסטיק. מפרשי הדקרון מעניקים לה מהירות טובה ביחס לרוח. זהו דגם פרה-אולימפי ועל כן ההצלחה בו מהווה כרטיס הכניסה לדגם האולימפי 470.

צוות מהמועדון (מימין) מזנק באליפות אירופה לנוער בדגם 470, פורטוגל

470[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדגם שבא ישר אחרי 420 . 470 היא סירה זוגית (הגאי ואיש צוות נוסף), בעלת גוף יחיד ושני מפרשים, חלוץ וראשי, ולעיתים גם ספינקר. אורכה של הסירה הוא כ-4.70 מטר ומכאן נגזר שמה. סירת ה-470 הוכרזה כסירה אולימפית בשנת 1976. החל מאולימפיאדת סיאול (1988) יש חלוקה בין גברים לנשים. דגם ה-470 הוא דגם פתוח, גוף הסירה עשוי מתרכובת פיברגלס מחוזקת בסיבי פלסטיק (GRP). דגם ה-470 נפוץ מאוד אצל אנשים פרטיים וגם בקרב מועדוני שיט. הסירה מאפשרת ביצועים גבוהים.

דגמי גלישת הרוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

גולשי רוח החלו לפעול במועדון ב-2010.

גולשי דגם אחיד לקראת הקפת מצוף

דגם אחיד[עריכת קוד מקור | עריכה]

דגם זה המורכב מגלשן Bic 293 ומפרשים בגדלים מגוונים (2.5 מ', 3 מ', 3.5 מ' ו-4 מ') והוא שילוב שהתחיל בישראל במטרה להקל על ילדים המעוניינים להתחיל ללמוד גלישת רוח. האימונים הראשונים מתמקדים בשיפור יציבות, הכרת הגלשן והמפרש ואופן הפעלתם הבסיסי ביותר. הקבוצה מורכבת מבנים ובנות בגילאי 8–11 (כיתות ד'-ו') ללא ידע מוקדם או עבר מיוחד בתחום. יחס חניך/מדריך בשלב הזה של הלמידה הוא גבוה ביותר במטרה להביא את הגולשים לשליטה טובה בציוד במהירות האפשרית.

5 מ'[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר כשנה בחוג הגלישה ובהתאם לרמתו המקצועית של הגולש הצעיר הוא עובר לדגם 5 מ'. כמות האימונים בדגם זה עולה במעט והגולשים זוכים להשתתף בתחרויות ארציות.

Bic 6.8[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר החלפת דגמי הגלישה אלוהה ומיסטרל בשנת 2005 לדגמי הגלישה של חברת Bic, שונו גודלי מפרש ל-6.8 מ', 7.8 מ' ודגמי ה-9.5 8.5 מ' (R.S:X האולימפי). העלייה למפרש זה מצריכה ניסיון גלישה קודם, השתתפות קודמת בתחרויות והשקעה. דגם זה הוא הראשון מדגמי הגלישה בו מתקיימות אליפויות עולם ואירופה ומטרת המועדון היא לקדם את גולשיו אל עבר נבחרת ישראל, כפי שהדבר נעשה בדגמי השיט.

הישגים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז הקמתו של המועדון קיימת נוכחות בולטת של שייטיו ברוב נבחרות ישראל המייצגות את המדינה בתחרויות שיט בינלאומיות בדגמי השיט השונים, ובאמתחתם הישגים רבים ומכובדים. להלן רשימת שייטי המועדון שזכו במקום ראשון בתחרות המוגדרת כאליפות ישראל וכן במקום ראשון באליפויות בינלאומיות

שנה שם השייט דגם מיקום התחרות תואר
2000 אייל לוין/סתיו כהן 420 תל אביב אלופי ישראל לנוער
בן אשל אופטימיסט בינ"ל תל אביב אלוף ישראל
2001 אייל לוין/סתיו כהן 420 תל אביב אלופי ישראל לנוער
גיל מנור לייזר רדיאל תל אביב אלוף ישראל לנוער
תום נבות אופטימיסט בינ"ל תל אביב אלוף ישראל
2002 עופר כהן 470 תל אביב אלוף ישראל לנוער
אייל לוין/סתיו כהן 420 בלגיה אלופי אירופה לנוער
אייל לוין/סתיו כהן 420 תל אביב אלופי ישראל לנוער
גיל מנור לייזר תל אביב אלוף ישראל לנוער
עמית ברוקמן אופטימיסט בינ"ל תל אביב אלוף ישראל
2003 אייל לוין/סתיו כהן 470 תל אביב אלופי ישראל לנוער
בן אשל/איליה שטיינמן 420 תל אביב אלופי ישראל לנוער
גיל מנור לייזר תל אביב אלוף ישראל לנוער
עידן מוזס לייזר רדיאל תל אביב אלוף ישראל לנוער
גיא עבאדי אופטימיסט בינ"ל תל אביב אלוף ישראל
2004 עמית ברוקמן/יאיר וישליצקי 420 תל אביב אלופי ישראל לנוער
גיל מנור לייזר תל אביב אלוף ישראל לנוער
מאיה בוריסוב לייזר רדיאל תל אביב אלופת ישראל לנוער
נמרוד גוב, ציון באבא, תו שני אופטימיסט בינ"ל שדות ים אלופי ישראל לקבוצות
2005 אייל לוין 470 תל אביב אלוף ישראל לנוער
בן אשל/תום נבות 420 שדות-ים אלופי ישראל לנוער
עמית ברוקמן/בן אשל 420 תל אביב אלופי ישראל לנוער
גיל מנור לייזר תל אביב אלוף ישראל
מאיה בוריסוב לייזר רדיאל תל אביב אלופת ישראל לנוער
מאיה בוריסוב לייזר רדיאל נהריה אלופת ישראל לבוגרות[דרושה הבהרה]
2006 אייל לוין 470 גרמניה אלוף עולם לנוער
עמית ברוקמן/משה אפל 420 פורטוגל אלופי אירופה לנוער
עמית ברוקמן/משה אפל 420 תל אביב אלופי ישראל לנוער
מאיה בוריסוב לייזר רדיאל תל אביב אלופת ישראל לנוער
גיל כהן אופטימיסט בינ"ל תל אביב אלופת ישראל
2007 גיל מנור לייזר תל אביב אלוף ישראל
עמית ברוקמן/משה אפל, גיא עבאדי/ציון באבא, אופיר דמתי/ניצן גולדמן 420 חיפה אלופי ישראל לקבוצות
ברק סולומון, ליאור שהינו אופטימיסט בינ"ל חיפה אלופי ישראל לקבוצות
2008 אייל לוין 470 תל אביב אלוף ישראל
מאיה גלנץ לייזר 4.7 קרואטיה אלופת עולם לקדטיות
2011 עומר צחר לייזר 4.7 תל אביב אלוף ישראל
עידו ביליק/עומרי סלע/שירה גרוס אופטימיסט בינ"ל תל אביב אלופי ישראל לקבוצות
2012 עידו ביליק אופטימיסט בינ"ל תל אביב אלוף ישראל
דניאל דץ אופטימיסט בינ"ל תל אביב אלופת ישראל
2013 רז רוזנבלט אופטימיסט בינ"ל שדות ים אלופת ישראל
עומר צחר לייזר רדיאל שדות ים אלוף ישראל
מירב לבנוני/נינה אמיר 420 תל אביב אלופות ישראל לנוער
עידו ביליק/עומרי סלע/רז רוזנבלט אופטימיסט בינ"ל שדות ים אלופי ישראל לקבוצות
2014 עידו ביליק /אופק שלגי 420 גרמניה אלופי העולם עד גיל 16

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מועדון השייט חיפה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ על פי כללי הכתיב המלא היה המועדון צריך להיקרא "מועדון השיט חיפה", אבל בוויקיפדיה אנחנו מקפידים לשמר את השמות המקוריים
  2. ^ דוד רטנר, "החוף השקט" בחיפה: דתיים ושייטים נכנסים, שייטות לא, באתר הארץ, 29 ביוני 2004