מוחמד רואישה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מוחמד רואישה
محمد رويشة
לידה 1 בינואר 1950
חניפרה, מרוקו עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 17 בינואר 2012 (בגיל 62)
חניפרה, מרוקו עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות מרוקו עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מרוקאי עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת ערבית, שפות ברבריות עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה Lutar עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה Officer of the Order of National Merit (30 ביולי 2012) עריכת הנתון בוויקינתונים
www.rouicha.cn.ma
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
מוחמד רואישה בהופעה, שר ומנגן בלותאר

מוחמד הווארי (בערבית: محمد هواري; 1 בינואר 195017 בינואר 2012), המוכר יותר בשם הבמה מוחמד רואישה (בערבית: محمد رويشة), הוא מוזיקאי, מלחין וזמר אמזיע'י מרוקאי שהתמחה בנגינה בלותאר, כלי מיתר מסורתי האופייני למוזיקה האמזיע'ית.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מוחמד רואישה נולד בשם מוחמד הווארי בשנת 1950 בעיר מרירת שבאטלס התיכון. בן למשפחה דלת אמצעים, הוא למד בבית ספר בח'ניפרה עד גיל 11 בלבד. בגיל 14 הוא החל לנגן בלותאר, כלי מיתר עשוי עץ ועור מהמסורת האמזירית (בצילום). הוא למד ממוזיקאים שניגנו מוזיקה מסורתית באזור. כבר באותה השנה שהחל ללמוד לנגן, שנת 1964, ביצוע שלו לשיר אמזירי מסורתי שודר ברשת הטלוויזיה המרוקאית RTV, ובעקבותיו רואישה הקליט אלבום ראשון, בשיתוף פעולה עם RTV.

מוחמד רואישה זכה בהדרגה בהכרה כזמר מרכזי במסורת האמזירית, עם שירים כגון Ya lehbiba, bini w'binek darou lehdoden בשפה תמזירית ובדאריג'ה (ערבית מרוקאית).

רואישה הלחין וכתב שירים רבים, בהם שר על אהבה, טבע, חיים, מוות, ועל נושאים של פוליטיקה וצדק. גם בשיריו המקוריים, שמר על קשר הדוק לאופי המוזיקה המסורתית. בשנת 2004, רואישה הופיע עם להקתו בחורבות הרומיות של העיר וולובליס במסגרת פסטיבל פאס למוזיקה מקודשת מן העולם.

בקיץ של שנת 2010, רואישה הוזמן להופיע בטקס ההשקה של פסטיבל Gorges de Tinghir שהתקיים ב-30 ביולי בעיירה תנר'יר שבאטלס הגבוה. התפקיד שניתן לו במסגרת ההשקה היה קרוב מאוד ללבו, מכיוון שאמו הגיעה מעיירה זו. ואכן, עוד לפני שהתחיל לנגן בלותאר, הוא כיבד את זכר אמו ואמר: "mimiss n'moulay Lahcen, mimiss n'lala Aicha iliss n'moulay Hanafi oult tdoght. בתרגום מילולי: "בנו של מולאי לחסן, בנו של לאלא (גב') איישה, בתו של מולאי חנפי שנולד בטודג'ה". במשפט זה, רואישה הציג את עצמו כמי שחוזר למקורותיו ומנגן באזור שממנו הגיעה אמו, כלומר עמק הטודרה.[1]לאחר קריירה עשירה שארכה כמעט 50 שנה, מוחמד רואישה נפטר[2] ביום שלישי, 17 בינואר 2012 בעקבות הידרדרות דרמטית במצבו הבריאותי שחלה בבוקר של אותו היום. הוא נפטר עוד לפני הגעתו לבית החולים.[3]

בנו של מוחמד רואישה, אחמד-אללא רואישה, המשיך את דרכו, והפך לזמר ונגן לותאר המתמחה גם הוא במוזיקה אמזירית מסורתית.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • 2009 : אה יא לחביב
  • 2012 : מחווה לרואישה (1950/2012)

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מוחמד רואישה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]