מוזיקה נוצרית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מוזיקה נוצרית
התרבות הנוצרית
התרבות הנוצרית
מקורות סגנוניים מוזיקה דתית
מקורות תרבותיים עתיק, נצרות

מוזיקה נוצרית היא מוזיקה שנכתבה כדי לבטא אמונה אישית או קהילתית ביחס לחיים ואמונה נוצריים. נושאים נפוצים של מוזיקה נוצרית כוללים שבחים, פולחן, תשובה וקינה, וצורותיה משתנות בכל רחבי העולם.

כמו צורות מוזיקה אחרות, היצירה, הביצוע, המשמעות ואפילו ההגדרה של מוזיקה נוצרית משתנים בהתאם לתרבות ולהקשר החברתי. מוזיקה נוצרית מורכבת ומופיעה למטרות רבות, החל מהנאה אסתטית, למטרות דתיות או טקסיות, או עם מסר חיובי כמוצר בידור לשוק.

שירותי פולחן[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקהלת כנסייה שרה

בין השימושים הנפוצים ביותר במוזיקה הנוצרית הם פולחן הכנסייה או כינוסים אחרים. רוב המוזיקה הנוצרית כוללת שירה, בין אם על ידי כל הקהילה (אספה), או על ידי תת-קבוצה מיוחדת - לדוגמה: סולן, דואט, שלישייה, רביעייה, מדריגל, מקהלה או להקת פולחן (או שתיהן). לעיתים קרובות היא מלווה בכלי נגינה, אך כמה זרמים (כמו Exclusive Brethren, Churches of Christ, Primitive Baptists ו-the Free Church of Scotland) או קהילות שעדיין מעדיפים לשיר ללא ליווי או לשיר בשירת א-קפלה. חלק מהקבוצות, כמו ברודרהוף, שרים שירים עם משמעויות ומילים לא דתיות.[1] מבחינתם, פעולת השירה חשובה. אחת הצורות הקדומות ביותר של מוזיקת הפולחן בכנסייה היה מזמור גרגוריאני. האפיפיור גרגוריוס הראשון, אף שהוא לא ממציא המזמור, הוכר כגוף הראשון שהזמין מוזיקה כזו בכנסייה, ורמז לשם הפזמון "גרגוריאני". רפורמת המזמור התקיימה בסביבות שנת 590–604 לספירה (שלטונו של האפיפיור גרגורי הראשון) (קמיין, עמ' 65–67). הפזמון הגרגוריאני נודע בזכות הצליל המונופוני מאוד שלו. מתוך אמונה שלמורכבות הייתה נטייה ליצור קקופוניה, שהרסו את המוזיקה, גרגורי הראשון שמר על דברים פשוטים מאוד עם המזמור.[2]

ליווי אינסטרומנטלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

דף (דף 12 צד רקטו) מתוך כתב היד של בטהובן. נזירים קתוליים פיתחו את הצורות הראשונות של סימון מוזיקלי מערבי מודרני על מנת לתקנן את הליטורגיה ברחבי הכנסייה העולמית,[3] וגוף עצום של מוזיקה דתית הורכב עבורה לאורך הדורות. זה הוביל ישירות להופעתה והתפתחותה של המוזיקה הקלאסית האירופית, ונגזרותיה הרבות. הסגנון הבארוקי, שהקיף מוזיקה, אמנות ואדריכלות, עודד במיוחד על ידי הכנסייה הקתולית שלאחר הרפורמציה, שכן צורות כאלה הציעו אמצעי ביטוי דתי מעורער ורגשי, שנועד לעורר את הלהט הדתי.[4]

במערב, רוב הזרמים הנוצרים משתמשים בכלים כמו אורגן, פסנתר, מקלדת אלקטרונית, גיטרה או ליווי אחר, ולעיתים גם בלהקה או תזמורת, כדי ללוות את השירה. אולם היסטוריות מסוימות לא השתמשו בכלים, ומציינות את היעדרותן מהברית החדשה. במהלך המאה האחרונה בערך כמה מהקבוצות הללו שינו את עמדה זו.

גם שירתם של האורתודוקסים המזרחיים אינה מלווה בדרך כלל, אם כי בארצות הברית משמשים לעיתים אורגנים כתוצאה מההשפעה המערבית.

מוזיקה אינסטרומנטלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלק ממוזיקת הפולחן עשוי להיות לא מושר, ואינסטרומנטלי בלבד. בתקופת הבארוק באירופה נעשה שימוש נרחב בקדמת הקורלה (לאורגן), לרוב על ידי שימוש במנגינה פופולרית מבחינה תמטית, וקורפוס רחב של מוזיקת אורגן סולו אחרת החל להתפתח ברחבי אירופה. כמה מהאקספונסנטים הידועים ביותר של קומפוזיציות אורגן כאלה כוללים את יוהאן סבסטיאן באך, דיטריך בוקסטהודה, גאורג פרידריך הנדל, פרנסואה קופרן, סזר פרנק ושארל-מארי וידור. עד ימינו כתבו מלחינים שונים מוזיקה אינסטרומנטלית (לעיתים קרובות באורגן) כמעשה פולחן, כולל רפרטואר אורגן ידוע של מלחינים כמו אוליבייה מסייאן, לואי ויירן, מוריס דיריפלה וז'אן לנגלאיס.

הסונטה דה קייסה (לתזמורת ולהקה קאמרית) וצורות מוזיקליות אינסטרומנטליות קדושות התפתחו גם הן מתקופת הבארוק והלאה.

מוזיקה נוצרית עכשווית[עריכת קוד מקור | עריכה]

החל מהמחצית האחרונה של המאה העשרים ועד ימינו בעולם הנוצרי המערבי – במיוחד בארצות הברית ובמדינות אחרות עם כנסיות אוונגליסטיות – נוצרו ז'אנרים שונים של מוזיקה שקשורים בדרך כלל לפופ רוק, תחת התווית "מוזיקה נוצרית עכשווית" ("CCM") להאזנה ביתית ולהופעה. ניתן לחלק אותה למספר ז'אנרים ותת-ז'אנרים, אם כי הקווים המפרידים ויחסי הגומלין בין ז'אנרים מוזיקליים הם לעיתים קרובות עדינים, לעיתים פתוחים לפרשנות אינדיבידואלית, ולעיתים מעוררי מחלוקת. ניתן להבחין בין ז'אנרים אלה (המכונים לעיתים "סגנון") כצורות מוזיקה אחרות על ידי הטכניקות, הסגנונות, ההקשר והנושאים או המוטיבים. תת-סדרות ספציפיות של CCM עשויות לכלול (אך לא רק): מוזיקת קאנטרי נוצרית, מוזיקה נוצרית עכשווית, רוק נוצרי, מטאל נוצרי, הארדקור נוצרי, פאנק נוצרי, רוק אלטרנטיבי נוצרי, R&B (רית'ם אנד בלוז) נוצרי, מוזיקת דאנס אלקטרונית נוצרית והיפ הופ נוצרי.

פופ נוצרי או גוספל (gospel) באופן כללי, הוא תנועה מוזיקלית חדשה יחסית, שהתפתחה כעת למספר גדול של ז'אנרים מוזיקליים לפי אזורים המגיעים בהקשר נוצרי. תנועה זו הופיעה כסוג של אוונגליזציה לצעירים אך הז'אנר ידוע בעיקר ונראה בתנועות הפרוזליזציה האוונגליסטיות או הפרוטסטנטיות, ולעיתים קרובות משמש במקצבים הדומים לאלה במוזיקה החילונית.

CCM הוא לא ז'אנר מוזיקלי כמו שאר הז'אנרים. כששיר מזוהה כ"נוצרי" הוא לוקח בחשבון את המילים ואת כותבי השירים והמבצעים, ולא את הסגנון מוזיקלי. לכן אפשר לומר ש-CCM הוא מגוון ויש שירים נוצריים המושרים לקצב של סלסה, רגאיי, רוק, פולק, היפ הופ או ראפ, בלדות, פופ, קאנטרי, זמרים-יוצרים ואפילו מוזיקה קיצונית כמו למשל פאנק או מטאל כבד.

בשנות השמונים והתשעים מילאה המוזיקה הנוצרית העכשווית תפקיד משמעותי בפולחן הנוצרי האוונגלי.[5][6] מגוון גדול של סגנונות מוזיקליים פיתח שבחים מסורתיים.[7]

שפות אחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

התפתחויות דומות התרחשו בשפה אחרת, למשל המוזיקה הגרמנית Neues Geistliches Lied והמוזיקה הנוצרית העכשווית הקוריאנית.

תעשייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המוזיקה הנוצרית נתמכת על ידי פלח מתעשיית המוזיקה הכללית שהתפתחה כמבנה מקביל אליה. החל משנות השבעים וההתפתחות מתנועת ישו, התפתחה תעשיית המוזיקה הנוצרית למפעל של כמעט מיליארד דולר. בשנות התשעים הז'אנר הפיל את המוזיקה הקלאסית, הג'אז והעידן החדש, ואמנים החלו להתקבל בשוק הכללי.

מדיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כיום מוזיקה נוצרית זמינה באמצעות רוב המדיה הזמינה. מוזיקה נוצרית משודרת ברדיו, בטלוויזיה או באינטרנט. אלבומים נוצריים והקלטות וידאו (CD, LP, הורדה דיגיטלית, DVD וכו') הפכו פופולריים יותר ויותר והמשיכו לעלות במכירות.[8]

מחזות זמרים נוצריים הוא תחום צומח נוסף, במיוחד בעזרת האינטרנט. קבוצות דרמה בכנסייה נהנות לעיתים קרובות מביצוע דרמות מוזיקליות אותן ניתן להוריד אונליין לשימוש חופשי.[9]

פסטיבלי מוזיקה וכנסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בארצות הברית אורגנו כמה פסטיבלי מוזיקה נוצריים. הם שכיחים בקיץ ומושכים אנשים רבים ושונים, במיוחד אלה מקבוצות מאורגנות כמו קבוצות נוער כנסיות וקבוצות קמפוס. בנוסף לפסטיבלי מוזיקה כמו אלה שהם חלק מאגודת הפסטיבל הנוצרי, ישנם גם כנסים נוצריים רבים המתמקדים יותר בנאומים, אך לרוב יש בהם גם מופעים מוזיקליים, במיוחד שירות פולחן.

פסטיבל Ichthus Music החל בשנת 1970. כיום פסטיבלים נערכים מדי שנה ברחבי העולם ועשויים למשוך 100,000 איש.

פסטיבל מוזיקת מצנח של ניו זילנד, פסטיבל המוזיקה הנוצרית הגדול ביותר בחצי הכדור הדרומי, החל בשנת 1989 והוא נערך מדי שנה במרכז האירועים Mystery Creek מחוץ לעיר המילטון.

פסטיבל יום הכנס הגדול באנגליה החל בשנת 2009 והשתתפו בו כ-20,000 אנשים.[10]

קונצרטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כמו כל קבוצה או מופע מוזיקלי, אמנים מוזיקליים נוצרים רבים מבצעים קונצרטים באולמות קונצרטים, ברים ומועדונים, או במקומות חיצוניים, כמו גם במקומות הקשורים לכנסייה. לפעמים זה יכול להיות לבידור טהור, פעמים אחרות מתוך כוונה להיות עדים (אוונגליזציה על ידי עדות לאמונה של האדם), וזמנים אחרים עשויים להיות גם פולחן חלקי.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מוזיקה נוצרית בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Bruderhof Communities". SoundCloud (באנגלית). נבדק ב-2018-05-31.
  2. ^ Kamien, Roger. Music: An Appreciation. 9th ed. New York, New York: McGraw-Hill, 2008. Print.
  3. ^ Hall, p. 100.
  4. ^ Murray, p. 45.
  5. ^ Suzel Ana Reily, Jonathan M. Dueck, The Oxford Handbook of Music and World Christianities, Oxford University Press, USA, 2016, p. 443
  6. ^ Mathew Guest, Evangelical Identity and Contemporary Culture: A Congregational Study in Innovation, Wipf and Stock Publishers, USA, 2007, p. 42
  7. ^ George Thomas Kurian, Mark A. Lamport, Encyclopedia of Christianity in the United States, Volume 5, Rowman & Littlefield, USA, 2016, p. 629
  8. ^ Steve Turner (2008-02-27). "Obituary: Larry Norman | Music". London: The Guardian. נבדק ב-2011-09-27.
  9. ^ "Christian Musicals". Gospel Musicals. אורכב מ-המקור ב-2017-09-12. נבדק ב-29 בספטמבר 2012. {{cite web}}: (עזרה)
  10. ^ "Big Church Day Out". Big Church Day Out. אורכב מ-המקור ב-15 באוגוסט 2012. נבדק ב-17 באוגוסט 2012. {{cite web}}: (עזרה)