מודסטוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מודסטוס
לידה 537
סיוואס, האימפריה הביזנטית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 18 בדצמבר 634 (בגיל 97 בערך)
ירושלים, האימפריה הביזנטית עריכת הנתון בוויקינתונים
חג 18 בדצמבר עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מודסטוסיוונית: Μόδεστος‏; נפטר ב-17 בדצמבר 634[1]) היה פטריארך ירושלים משנת 630 ועד מותו, ופטריארך בפועל מאז שהפטריארך הקודם, זכריאס מירושלים, הוגלה מהעיר עקב כיבוש ירושלים בידי הפרסים בשנת 614. פעילותו העיקרית הייתה שיקום כנסיות ירושלים שהוחרבו על ידי הפרסים. שנות שלטונו בירושלים היו תחת הרקליוס, קיסר האימפריה הביזנטית.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בסיוואס שבמרכז אנטוליה. כיוון שהתייתם בגיל צעיר, חונך על ידי נזירים. לפי האגדות על חייו, בנעוריו נמכר כעבד למצרים, אך הצליח להמיר את דתו של אדונו הפאגאני ושוחרר. לאחר שחרורו עבר לחיי פרישות וסיגוף במנזר סנטה קתרינה. לאחר מכן עבר למנזר תיאודוסיוס שבעובידייה, ליד בית לחם.

בשנת 614 נכבשה ירושלים על ידי הפרסים, שהרגו רבבות נוצרים, החריבו את כנסיות העיר ירושלים, ולקחו בשבי את פטריארך העיר, זכריאס עם הצלב האמיתי. בהיעדרו של זכריאס נבחר מודסטוס לפטריארך ירושלים בפועל. הוא הביא לקבורה את גופות הנרצחים במנזר מר סבא, ושיקם את כנסיות העיר, בהן כנסיית הקבר, כנסיית העלייה, קבר מרים, כנסיית האלאונה וכנסיית הפרובטיקה (בריכות הצאן). את המימון לפרויקט השיקום השיג פטריארך אלכסנדריה, יוחנן הנדבן. במרץ 630 קיבל מודסטוס את פני הקיסר הרקליוס, שהחזיר את הצלב האמיתי לכנסיית הקבר בירושלים, והוכתר כפטריארך העיר.

מודסטוס נפטר בירושלים ב-17 בדצמבר 630. טרטוליאנוס העלה השערה שהוא הורעל.

מודסטוס נקבע כקדוש של הכנסייה היוונית אורתודוקסית. יום הקדוש שלו נקבע ל-18 בדצמבר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ טרטוליאנוס נוקב בתאריך 17 בספטמבר