מדינת האתונאים (אריסטו)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מדינת האתונאים
Ἀθηναίων πολιτεία
שריד מחיבור 'מדינת האתונאים', כעת נמצאת בספרייה הבריטית (פפירוס 131)
שריד מחיבור 'מדינת האתונאים', כעת נמצאת בספרייה הבריטית (פפירוס 131)
מידע כללי
מאת אריסטו (?)
שפת המקור יוונית עתיקה

מדינת האתונאיםיוונית עתיקה: Ἀθηναίων πολιτεία), הידועה גם בשם חוקת האתונאים, היא יצירה פוליטית מאת אריסטו או אחד מהסטודנטים שלו. היצירה מתארת את החוקה של אתונה העתיקה ומכילה מידע קונטמפוררי[דרושה הבהרה] רב אשר לא נמצא באף מקור אחר. היא השתמרה חלקית בצורת מגילת פפירוס בהרמופוליס (אנ') שבמצרים, פורסמה בשנת 1891 ונמצאת בספרייה הבריטית. שני חלקים זעירים מהעתק אחר של היצירה שרדו כשני עלים של קודקס פפירוס שנמצאו בפיום בשנת 1879 וכעת נמצאת באוסף הפפירוס של מוזאון המצרי בברלין.

גילוי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ייחודו של הטקסט בכך שהוא לא היה חלק מהאוסף הידוע של כתבי אריסטו שהשתמרו במהלך ימי-הביניים. הוא היה אבוד עד שנמצאו חלקים ממנו בפיום בשנת 1879[1] . חלק פפירוס נרחב יותר נרכש במצרים על ידי מסיונר אמריקאי בשנת 1890, ומשם הגיע לידיו של האגיפטולוג ארנסט ווליס באדג' מהמוזאון הבריטי[2].

כותבים עתיקים מייחסים לאריסטו פרויקט של יצירת תיעוד של 158 "חוקות" פוליס שונות כחלק מהמחקר לספר "הפוליטיקה" שלו. ההנחה היא שרבים מהם נכתבו על ידי סטונדטים שלו, אך אתונה, שהייתה מדינה חשובה במיוחד וביתו של אריסטו, חוברה כנראה על ידי אריסטו בעצמו. מדינת האתונאים היא היחידה ששרדה מפרויקט זה. הידע החדש הטמון במדינת האתונאים כל כך חשוב ונדיר שהיסטוריונים מודרניים טוענים שהגילוי שלו ”יצר עידן חדש בחקר יוון העתיקה”.[3].

תוכן[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדינת האתונאים מתארת את המשטר הפוליטי של אתונה העתיקה. החלק הראשון, מפרק 1 עד פרק 41, עוסק בהיסטוריה של התפתחות החוקה האתונאית, החל ממשפט האלקמיונידים ועד נפילת שלושים הטיראנים והשבת הדמוקרטיה בשנת 403 לפנה"ס. החלק השני עוסק במוסדות המדינה, כולל הזכאות לאזרחות, פעילות בתי המשפט והפקידות המקצועית. חלק אבוד של היצירה עוסק בהיסטוריה העתיקה של אתונה מתקופת המלכות והמעבר לדמוקרטיה. תארוך יצירת מדינת האתונאים מוערך בין 328 ל-322 לפנה"ס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מדינת האתונאים בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ F. Blass, in Hermes 15 (1880:366-82); the text was identified as Aristotle's Athenaion Politeia by T. Bergk in 1881
  2. ^ Peter John Rhodes. A Commentary on the Aristotelian Athenaion Politeia (Oxford University Press), 1981, 1993: introduction, pp. 2–5.
  3. ^ J. Mitchell and M. Caspari (eds.), p. xxvii, A History of Greece: From the Time of Solon to 403 B.C.", George Grote, Routledge 2001.