מגומדלי מגומדוב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מגומד-עלי מגומדוביץ' מגומדוב
Магомедали Магомедович Магомедов
לידה 15 ביוני 1930
הכפר לבאשי, הרפ' הסובייטית הסוציאליסטית האוטונומית הדאגסטנית, רוסיה הסובייטית, ברית המועצות
פטירה 4 בדצמבר 2022 (בגיל 92)
מחצ'קלה, רוסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה דאגסטן
השכלה
  • Dagestan State Agricultural Academy
  • אוניברסיטת דאגסטן עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה המפלגה הקומוניסטית של ברית המועצות, רוסיה ביתנו עריכת הנתון בוויקינתונים
ראש ממשלת דאגסטן ה־6
19831987
(כ־4 שנים)
→ מגומד יוסופוב
עבדוראזק מירזאבקוב ←
נשיא דאגסטן ה־1
19872006
(כ־19 שנים)
→ אין. התפקיד נוצר
מוחו אלייב ←
פרסים והוקרה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מגומד-עלי מגומדוביץ' מגומדוברוסית: Магомедали Магомедович Магомедов;‏ 15 ביוני 19304 בדצמבר 2022) היה מנהיג דאגסטני ממוצא דרגיני, שהחזיק במשרות רמות ברפובליקת דאגסטן הן לפני התפרקות ברית המועצות והן לאחריה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מגומדוב נולד בכפר לוואשי שבדאגסטן שברוסיה הסובייטית, כבן למיעוט הדרגיני, עם צפון מזרח קווקזי שמאמין באסלאם, המהווה את המיעוט האתני השני בגודלו בדאגסטן. בשנת 1949 סיים את בית הספר התיכון, והחל לעבוד כמורה. לאחר מכן סיים את הסמינר למורים של דאגסטן, ועבד במשרות הוראה וניהול שונות במערכת החינוך הדאגסטנית. בשנת 1957 החל לעבוד בקולחוז, ולהתמחות בחקלאות. בשנת 1968 סיים לימודי חקלאות בהתכתבות במכון החקלאי של דאגסטן. במקביל התקדם בשורות המפלגה הקומוניסטית, וקיבל שורה של משרות מנהליות. בין ינואר 1979 למאי 1983 שימש כסגן יושב ראש מועצת השרים של הרפובליקה הסובייטית של דאגסטן, ומ-1983 כיושב ראש המועצה. בשנת 1987 נבחר לנשיא המועצה העליונה של הרפובליקה הסובייטית של דאגסטן.

לאחר התפרקות ברית המועצות היה מגומדוב לאחד המנהיגים הסובייטים הבכירים היחידים ששמרו על עמדתם גם במבנה המדיני החדש. הוא הצליח לתמרן במבנים הפוליטיים החדשים שנוצרו במהלך פירוק ברית המועצות, ולהשיג לעצמו כוח פוליטי, שהבטיח את המשך שליטתו. מגומדוב טען כי על דאגסטן להישאר חלק מן הפדרציה הרוסית ודיבר כנגד גופים בדלנים שדרשו את פרישתה של דאגסטן, בדומה לצ'צ'ניה השכנה.

בשנת 1994 קיבלה דאגסטן חוקה, ולפיה היה לראש הרשות המבצעת גוף קולקטיבי בן 14 חברים, המורכב מנציגי העמים השונים המאכלסים את דאגסטן, שכונה "מועצת המדינה". בראש המועצה הועמד מגומדוב. מגומדוב הנהיג את דאגסטן בשנות העצמאות הראשונות, דרך משברים כמלחמת צ'צ'ניה הראשונה ומלחמת צ'צ'ניה השנייה. על אף שלא שימש בתפקיד "נשיא", ולכאורה היה חלק מגוף קולקטיבי, היה מגומדוב האיש החזק בדאגסטן. אחת מדרישות הקיצונים הצ'צ'נים שפלשו לדאגסטן בשנת 1999 באירוע שהצית את מלחמת צ'צ'ניה השנייה הייתה סילוקו של מגומדוב, שנחשב ל"פרו רוסי". במהלך השנים שמר מגומדוב על יחסים תקינים עם רוסיה, ועם נשיאיה בוריס ילצין וולדימיר פוטין.

על אף שחוקת דאגסטן מנעה ממנו לכהן יותר משתי תקופות כהונה רצופות בתפקיד יושב ראש מועצת המדינה, ועל אף שחלק מההסדר שהביא לבחירתו של מגומדוב, הדרגיני, לתפקיד הרם במדינה, היה ההבנה כי יפרוש מן התפקיד לאחר תקופה קצובה, ויעבירו לאווארי מוחו אלייב, דאג מגומדוב בשנת 1998 לבצע שינוי בחוקה שאיפשר בחירתו לקדנציה נוספת. שינוי נוסף ברוח זאת התקבל בשנת 2001 לקראת תום תקופת כהונתו השנייה, על מנת לאפשר לו לכהן בתפקיד ארבע שנים נוספות. במהלך תקופות כהונה אלו ניסה מגומדוב לשנות את חוקת דאגסטן כך שתכלול תפקיד של נשיא, אך שלושה משאלי עם בשאלה זו קבעו כנגד דעתו.

בשנת 2003 קיבלה דאגסטן חוקה חדשה, שקבעה כי את מועצת המדינה יחליף נשיא, כראש הרשות המבצעת, אך חילופים אלו ייעשו בשנת 2006 לאחר תום תקופת כהונת מועצת המדינה. עם זאת, לאחר תום תקופת כהונה זו, פרש מגומדוב בן ה-76 מן הפוליטיקה, ואת משרת הנשיא קיבל מוחו אלייב, יושב ראש הפרלמנט הדאגסטני, שהיה מועמדו של ולדימיר פוטין לתפקיד.

מגומדוב היה נשוי, ולו שישה ילדים. בנו הבכור, מגומדסלאם מגומדוב, החליף את אלייב בתפקיד יושב ראש הפרלמנט הדאגסטני, לאחר פרישתו של מגומדוב והחלפתו בידי אלייב. מגומדוב הבן שימש בתפקיד כשנה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מגומדלי מגומדוב בוויקישיתוף