מאדאם X (סרט, 1966)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מאדאם X
Madame X
כרזת הסרט מאדאם X (1966)
כרזת הסרט מאדאם X (1966)
כרזת הסרט מאדאם X (1966)
בימוי דייוויד לוול ריץ' עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי רוס האנטר
תסריט מחזה:
אלכסנדר ביסון
תסריט:
ג'ין הולוויי
עריכה מילטון קארות' עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים לנה טרנר
ג'ון פורסיית'
ברג'ס מרדית'
ריקרדו מונטלבן
קונסטנס בנט
קייר דוליאה
מוזיקה פרנק סקינר עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום ראסל מטי עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה סרטי יוניברסל
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 3 במרץ 1966
משך הקרנה 100 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט דרמה עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מאדאם Xאנגלית: Madame X) הוא סרט דרמה אמריקאי משנת 1966 בבימויו של דייוויד לוול ריץ' עם לנה טרנר בתפקיד הראשי.

התסריט מבוסס על המחזה "מאדאם X" של המחזאי הצרפתי אלכסנדר ביסון (אנ') משנת 1908. המחזה הוא על אישה הנשואה לגבר עשיר ונאלצת לנטוש את ביתה ובנה לאחר שהואשמה בבגידה. כעבור שנים רבות היא מתחברת לגבר שמאיים לחשוף את עברה והיא הורגת אותו. היא מובאת למשפט ומסרבת למסור את שמה האמיתי. מגן עליה עורך דין שהוא בנה שאינו מזהה את אמו.

המחזה זכה לעיבודים רבים לקולנוע בגרסאות שונות עוד בתקופת הסרט האילם בשנים 1916, 1920 ו-1929 וכן בהפקות בשנים 1937, 1948 1952 1954, ו-1981 (סרט טלוויזיה עם טיוזדיי וולד).

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הולי פארקר (לנה טרנר) ממעמד נחות נישאת לקלייטון אנדרסון (ג'ון פורסיית') עורך דין ממשפחה עשירה שיש לו שאיפות להתמנות לתובע הכללי בוושינגטון.

היא מתקבלת בקרירות ובחשדנות על ידי אמו של קלייטון, אסטל (קונסטנס בנט-נפטרה מיד בסיום הצילומים משבץ מוחי) שלא סובלת אותה מהרגע הראשון בגלל היותה ממעמד נמוך. היא עוקבת אחריה כל הזמן ומחכה למעידה.

לזוג נולד בן אך קלייטון מרבה להיעדר מהבית בגלל עבודתו. באחד הבילויים המשותפים שלהם היא נפגשת בפיל בנטון (ריקרדו מונטלבן) שמתחיל לחזר אחריה.

פיל לוקח אותה להצגות ולמסעדות והקשר ביניהם מתהדק. כאשר קלייטון מודיע לה כי הוא עומד להתמנות לתובע כללי והם יהיו כעת כל הזמן ביחד, היא מתכוונת להפסיק את קשריה עם פיל.

היא נוסעת לפיל ומודיעה לו כי החליטה להפסיק את הקשר אתו. הוא מסרב ובוויכוח שמתפתח ביניהם היא הודפת אותו ממנה. הוא מתגלגל במדרגות, שובר את מפרקו ומת. הולי נמלטת מהדירה ושוכחת את הצעיף שלה. כשהיא מגיעה לביתה מחכה לה אסטל המגישה לה את הצעיף שהובא על ידי בלש שעקב אחריה.

אסטל מציעה לה שכדי לשמור על כבוד המשפחה היא תביים טביעה שלה. הולי תעבור לאירופה בזהות אחרת וסכום כסף חודשי יופקד למחייתה. הולי מסכימה מחוסר ברירה.

עם השנים הולי מתחילה לשתות ומתדרדרת. היא נוסעת למקסיקו ופוגשת של באחד הברים הזולים את דן סאליבן (ברג'ס מרדית'). שניהם משתכרים והולי פולטת פרטים על עברה. הוא מגלה את שמה האמיתי, מפתה אותה לטוס לארצות הברית ומגלה לה את תוכנית הסחיטה שלו. היא יורה והורגת אותו כדי למנוע זאת ממנו.

היא מובאת למשפט אך מסרבת למסור את שמה האמיתי ומופיעה בתור מאדאם X. עורך הדין שנבחר להגן עליה הוא קלייטון אנדרסון הצעיר. (קייר דוליאה). באולם יושבים גם קלייטון ואמו.

הולי עולה על דוכן העדים ומעידה כי עשתה את המעשה להגן על בנה אך לא מוסרת פרטים נוספים. אז מזהים אותה קלייטון ואמו אך לא אומרים דבר. לאחר עדותה חשה הולי ברע, נלקחת לחדר סמוך ומתה שם ליד בנה עורך הדין שאינו מזהה אותה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מאדאם X בוויקישיתוף