לקטור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

לקטור הוא מושג בלטינית שבמקורו, Lector, נועד לתאר אדם שקורא, בין אם בקול או בדממה. בהשאלה משמש המושג לתאר אדם שמטרתו לברור טקסטים המיועדים לפרסום בהוצאות לאור או בעיתונים, או המיועדים להתקבל לשלבים שונים בתחרויות של יצירה ספרותית, פואטית או מדעית. בשפות מודרניות לובש המושג תעתיקים שונים. למשל, בצרפתית - lecteur, בפולנית - lektor וברוסית - лектор.

שימוש אקדמי[עריכת קוד מקור | עריכה]

התואר לקטור עשוי לשמש לתיאור מרצים וחוקרים באוניברסיטאות מסוימות. התואר lector jubilate הוא מקבילה לדוקטור לתאולוגיה.

בהשכלה הגבוהה בהולנד, התואר לקטור משמש לתיאור מנהיג קבוצת מחקר באוניברסיטה למדע יישומי. ללקטור יש מערך דומה של משימות כמו לפרופסורים מן המניין, שנמצאים בדירוג גבוה יותר ממנו באוניברסיטה מחקרית, אם כי ברמה יישומית ולא בסיסית.

שימוש כנסייתי[עריכת קוד מקור | עריכה]

מרצה דתי מכונה לפעמים לקטור. המרצה מכריז על קריאות כתבי הדת המשמשים בליטורגיה מתוך הספר הליטורגי הרשמי (lectionary).

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפולנית, המילה לקטור משמשת גם לתיאור "קורא מחוץ למסך" או "קריין קולי" (Voice-over). לקטור הוא קורא המספק את הקול בתוכניות וסרטים בשפה זרה שבהם נעשה שימוש בטכניקת תרגום קולי. זוהי טכניקת לוקליזציה סטנדרטית במדינות מסוימות, למשל בטלוויזיה הפולנית ואופציה בתקליטורי DVD רבים. דיבוב מלא שמור בדרך כלל לחומר לילדים.

ייצור סיגרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קורא לקטור, טמפה ינואר 1909

בקובה ניתן השם לקטורים [1] לקוראים בבתי חרושת לסיגרים שבהם בידרו את העובדים על ידי הקראת ספרים או עיתונים בקול רם, לעיתים קרובות פרסומים סוציאליסטיים. ההקראה הייתה בתשלום והמשלמים היו איגודי עובדים או עובדים שאספו כסף. בארצות הברית המנהג היה נפוץ במפעלי הסיגרים של איבור סיטי (Ybor City) בטמפה שבפלורידה אך הוא הופסק לאחר שביתת יצרני הסיגרים בעיר ב-1931 . [2]

מקורו של הנוהג ככל הנראה בקובה. [3] [4] לקטורים החלו לפעול בשנת 1865 כדי לחנך וכדי להפיג את השעמום בקרב עובדי תעשיית ייצור הסיגרים.[5] לקטורים, וחומר הקריאה שלהם, נבחרו על ידי עובדי מפעל הסיגרים. לקטורים לקחו על עצמם לעיתים קרובות תפקידים חוץ-רשמיים ובעבר פעלו כמאיצי התנגדות לבעלי המפעלים. החל משנת 2017, אונסק"ו שקל לשמר את המקצוע כסוג של "מורשת תרבותית בלתי מוחשית". מותג הסיגרים מונטקריסטו נולד מהחיבה שהייתה ליצרני הסיגרים להאזין ללקטורים המקריאים את הספר הרוזן ממונטה כריסטו.

המחזאי הקובני-אמריקאי נילו קרוז (Nilo Cruz) הנציח את תרבות הלקטורה במפעלי הסיגרים במחזהו "אנה בחוג הטרופי" (Anna in the Tropics), שזכה בפרס פוליצר למחזאות בשנת 2003.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "The people who read to Cuban cigar-factory workers". The Economist. 12 באוקטובר 2017. {{cite news}}: (עזרה)
  2. ^ El Lector, the Cigar Factory Reader of Ybor City
  3. ^ "The Jobs Of Yesteryear: Obsolete Occupations". National Public Radio. אורכב מ-המקור ב-2010-03-08. נבדק ב-10 במרץ 2010. {{cite news}}: (עזרה)
  4. ^ 20 Jobs That Have Disappeared (אורכב 06.05.2010 בארכיון Wayback Machine), By Miranda Marquit, Main Street, thestreet.com, May 3, 2010.
  5. ^ "The people who read to Cuban cigar-factory workers". The Economist. 12 באוקטובר 2017. {{cite news}}: (עזרה)