למטה ולמעלה (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
למטה ולמעלה
High and low
天国と地獄, 
בימוי אקירה קורוסאווה
הופק בידי אקירה קורוסאווה
תסריט רויזו קיקושימה
איידאו אוגוני
אייג'ירו היסאיטה
אקירה קורוסאווה
עריכה אקירה קורוסאווה
שחקנים ראשיים טושירו מיפונה
טאטסויה נקדאי
קוקיו קאגווה
טצויה מיהאשי
יוטאקה סאדה
מוזיקה מסארו סאטו
צילום אסקאזו נקאי
טקאו סאיטו
מדינה יפןיפן יפן
חברת הפקה קורוסאווה פילמס
טוהו
חברה מפיצה טוהו, נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 1 במרץ 1963
משך הקרנה 143 דקות
שפת הסרט יפנית
סוגה פשע
דרמה
הכנסות באתר מוג'ו highandlow
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

למטה ולמעלהיפנית: 天国と地獄) הוא סרט פשע יפני משנת 1963 בבימויו של אקירה קורוסאווה, בכיכובם של טושירו מיפונה, טאטסויה נקאדי, ו- קוקויו נקוואדה. הסרט מבוסס באופן רופף על הרומן "כופר המלך" משנת 1959 מאת אד מקביין.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בכיר עשיר בשם קינגו גונדו (טושירו מיפונה) נמצא במאבק להשיג שליטה בחברה בשם National Shoes. פלג אחד רוצה שהחברה תייצר נעליים זולות ואיכותיות לשוק האימפולס, בניגוד לנעליים החסונות והאיכותיות המיוצרות כיום. גונדו מאמינה שהעתיד ארוך הטווח של החברה ישרת בצורה הטובה ביותר על ידי נעליים עשויות היטב עם סגנון מודרני, אם כי תוכנית זו אינה פופולרית מכיוון שמשמעותה רווחים נמוכים יותר בטווח הקצר. הוא הקים בחשאי רכישה ממונפת כדי להשיג שליטה בחברה, ומשכן את כל מה שיש לו.

בדיוק כשהוא עומד להוציא לפועל את תוכניתו, הוא מקבל שיחת טלפון ממישהו שטוען כי חטף את בנו, ג'ון. גונדו מוכן לשלם את הכופר, אך השיחה נפסלת כמתיחה כשג'ון מגיע ממשחק בחוץ. עם זאת, חברו למשחק של ג'ון, שינצ'י, ילדו של הנהג של גונדו, נעדר והחוטפים חטפו אותו בטעות במקום זאת.

בשיחת טלפון נוספת החוטף מגלה שגילה את טעותו אך עדיין דורש את אותו כופר. גונדו נאלץ כעת לקבל החלטה האם לשלם את הכופר כדי להציל את הילד או להשלים את הרכישה. לאחר לילה ארוך של הרהורים מודיע גונדו כי לא ישלם את הכופר, ומסביר כי פירוש הדבר לא רק אובדן תפקידו בחברה, אלא יגרום לו להיכנס לחובות ולהשליך את עתידם של אשתו ובנו. סַכָּנָה. תוכניותיו נחלשות כאשר עוזרו הבכיר מודיע לסיעת "הנעליים הזולות" על החטיפה בתמורה לקידום אם הם ישתלטו. לבסוף, בלחץ אשתו והנהג, גונדו מחליט לשלם את הכופר. בהתאם להוראות החוטף, הכסף מוכנס לשני תיקים קטנים ונזרק מרכבת נוסעת; שינצ'י נמצא ללא פגע.

גונדו נאלץ לצאת מהחברה והנושים שלו דורשים את הביטחונות במקום חוב. הסיפור מדווח בהרחבה, מה שהופך את גונדו לגיבור, בעוד שחברת הנעליים הלאומית מושמצת ומוחרמת. בינתיים, המשטרה מוצאת בסופו של דבר את המחבוא שבו נשמר שיניצ'י. גופות שני שותפיו של החוטף נמצאות שם, נהרגו ממנת יתר של הרואין. המשטרה משערת שהחוטף הנדס את מותם בכך שסיפק להם סמים לא חתוכים. רמזים נוספים מובילים לזהותו של החוטף, מתמחה רפואי בבית חולים סמוך, אך אין ראיות מוצקות הקושרות אותו לרציחות של השותפים.

המשטרה טומנת מלכודת בכך שתחילה כתבה כוזבת בעיתונים המרמזת כי השותפים עדיין בחיים, ולאחר מכן זייפה מהם פתק בדרישה לסמים נוספים. לאחר מכן, החוטף נתפס במעשה של ניסיון לספק מנה קטלנית נוספת של הרואין לא חתוך לשותפיו, לאחר שבדק את כוחו על נרקומן שמקבל מנת יתר ומת. רוב כספי הכופר מוחזרים, אבל מאוחר מדי להציל את רכושו של גונדו ממכירה פומבית. כשהחוטף עומד בפני גזר דין מוות, הוא מבקש לראות את גונדו בעודו בכלא וגונדו סוף סוף פוגש אותו פנים אל פנים. גונדו הלך לעבוד בחברת נעליים מתחרה, מרוויח פחות כסף אבל נהנה מיד חופשית בניהולה. החוטף בהתחלה לא מעמיד פנים שהוא לא מתחרט על מעשיו. כשהוא מגלה שקנאה מלראות את ביתו של גונדו על הגבעה כל יום הביאה אותו להרות את הפשע, רגשותיו משיגים שליטה עליו בהדרגה ובסופו של דבר הוא נשבר רגשית מול גונדו לאחר שסוף סוף התמודד עם כישלונו.

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט צולם ביוקוהמה. הסרט כולל מוזיקה מבית The H-Man.

קורוסאווה כלל בסרט מספר הופעות קמע של רבים מהשחקנים הפופולריים שלו, מה שהפך את הופעות הקמע הללו לכמה מרגעי השיא של הסרט.

הפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט שוחרר ביפן ב-1 במרץ 1963. ב-26 בנובמבר באותה השנה, הסרט שוחרר על ידי טוהו עם כתוביות באנגלית בארצות הברית.

ביקורות ותגובות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר הפצתו במערב, זכה הסרט להצלחה רבה בקרב הקהל גם מחוץ ליפן, לביקורות משבחות מסביב לעולם והפך לאחד מהסרטים המוערכים של קורוסאווה. כמו כן, קיבל הסרט ציון של 8.4 מתוך 10 על סמך 42 אלף דירוגים באתר imdb ובכך קיבל את המקום ה 92 ברשימת 250 הסרטים עם הדירוג הגבוה ביותר באתר. באתר rotten tomatoes, זכה הסרט לדירוג של 94% מצד הקהל ודירוג של 92% מצד המבקרים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא למטה ולמעלה בוויקישיתוף