לירות כדי להרוג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לירות כדי להרוג
Shoot 'Em Up
בימוי מייקל דייוויס עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי ריק בנאטר
תסריט מייקל דייוויס עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים קלייב אוון
מוניקה בלוצ'י
פול ג'יאמטי
מוזיקה פול הסלינגר עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום פטר פאו עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה ניו ליין סינמה עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה ניו ליין סינמה
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 26 ביולי 2007
(הפצה רחבה בספטמבר)
משך הקרנה 86 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט פעולה, סרט מותחן עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב $39,000,000
הכנסות $26,820,641
הכנסות באתר מוג'ו shootemup
www.shootemupmovie.com
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לירות כדי להרוגאנגלית: Shoot 'Em Up) הוא סרט קולנוע אמריקאי משנת 2007 מסוגת הפעולה הקומית. בסרט כיכבו השחקן הבריטי קלייב אוון, האמריקאי פול ג'יאמטי והשחקנית האיטלקייה מוניקה בלוצ'י.

הסרט מאופיין בסצנות פעולה הכוללות קרבות אקדחים מרובי משתתפים, חלקם מוצגים בצורה גרוטסקית.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט עוקב אחר מר סמית (אוון), צלף מוכשר ומרושש, אשר נחלץ לעזרתה של עוברת אורח הנרדפת על ידי מספר בריונים. סמית מנסה להציל את הזרה, המתגלה כאישה בהריון, תוך כדי קרב יריות וירטואוזי עם רודפיה ובראשם הרץ (ג'יאמטי). במהלך הקרב מיילד סמית את תינוקה של האישה, אך לא מצליח להציל את האישה עצמה והיא נהרגת במהלך הקרב.

סמית מחליט להגן על התינוק מפני הרודפים ופונה אל דונה (בלוצ'י), זונה אשר עברה לידה באחרונה ומתפקדת כמינקת. יחד השניים מנסים להגן על התינוק מפני הרץ ושכירי החרב. סמית ודונה מגלים שהתינוק נולד בהפריה מלאכותית כדי לשמש כתורם מח עצם לסנאטור חולה המתמודד על משרת נשיא ארצות הברית ומבטיח להגביר את הפיקוח על מכירת נשק בארצות הברית. הרץ ושכירי החרב שלו נשכרו על ידי יצרן נשק בשם המרסון, המבקש להרוג את התינוק.

בתחילה מאמינים סמית ודונה כי מטרתו של יצרן הנשק היא להרוג את התינוק כדי למנוע מהסנאטור את התרופה. לאחר מספר קרבות עם שכירי החרב של הרץ מחליט סמית לשלוח את דונה והתינוק למקום מסתור, בעוד שהוא הולך להיפגש עם הסנאטור במטוסו הפרטי. לאחר שסמית עולה למטוס הוא מגלה כי הסנאטור עשה יד אחת עם הרץ. הסנאטור מסביר כי ניסיונו להשיג תרופה דרך התינוק נכשל עוד לפני שהתינוק נולד, והוא החליט לפנות להמרסון בהצעה מפתה: המרסון יממן לסנאטור את הקמפיין, וזה בתמורה, על אף הבטחותיו לציבור הבוחרים, לא יגביר הפיקוח על מכירת הנשק.

סמית מוצא עצמו מוקף באנשי השירות החשאי של הסנאטור ושכירי החרב של הרץ במטוס בעודו באוויר. הוא לוקח את הסנאטור בן ערובה ויורד לתא המטען. סמית מחליט להרוג את הסנאטור בתקווה שמותו ישמש להעלאת הקמפיין בעד הגברת הפיקוח על מכירת הנשק לראש סדר היום והתקנות יועברו בסנאט האמריקאי. לאחר הרצח נמלט סמית מהמטוס עם מצנח ואנשי השירות החשאי צונחים בעקבותיו. בקרב אקדחים אווירי סמית מצליח להרוג את אנשי השירות החשאי, אך נפגע גם הוא.

עם נחיתתו על הקרקע מתעלף סמית ונלכד על ידי הרץ, אשר נחוש בדעתו לסיים את המלאכה. הוא נלקח לביתו של יצרן הנשק ועובר עינויים, במהלכם הרץ שובר את אצבעותיו כדי שלא יוכל להשתמש עוד באקדח. סמית מצליח להתגבר על שוביו ולהרוג את יצרן הנשק, ומצליח "לירות" כדורי אקדח על הרץ בעזרת חימום כדורים על להבות קמין.

בסיום הסרט נפגש סמית מחדש עם דונה והתינוק, אשר המתינו לו במקום מסתור.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקה והפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יוצר הסרט מייקל דייוויס, אשר שימש הן כתסריטאי והן כבמאי, הציע את הפרויקט למספר אולפנים אך נדחה. לבסוף, יצר דייוויס סרטון אנימציה בן 17 דקות המורכב מרישומים אשר הציגו את סצנות הפעולה בסרט. הסרטון משך את תשומת לבם של מנהלי ניו ליין סינמה, ואלו אישרו את ההפקה. הסרט צולם בקנדה במהלך שלושה חודשים ב-2006.

הפצת הסרט תוכננה ל-2007. על אף שבתחילה שקלו מפיצי הסרט להעלותו לאקרנים בתקופת החגים בארצות הברית, שבמהלכה יוצאים לרוב שוברי קופות, הקרנות הסרט החלו לבסוף בחודש ספטמבר, אשר מתאפיין בתזרים הכנסות חלש יותר.[1] הקרנת הבכורה התקיימה בכנס קומיקון בסן דייגו בחודש יולי של אותה שנה והביאה עימה ביקורות טובות מבאי הכנס.[2]

במהלך הזמן שבין הקרנת הבכורה להפצה המסודרת יצאו מפיצי הסרט במסע פרסום כדי לקדמו. זה כלל, בין השאר, מכירת מוצרים בדיוניים כגון עגלות תינוק חסינות לכדורים או ציוד המיועד ליחידות משטרה למטרות פיזור הפגנות אלימות (כגון קסדות או מגנים), המותאם לתינוקות. המוצרים שווקו דרך מודעות, סרטונים ואתר אינטרנט ונועדו להעלות את הסקרנות בדבר הסרט.[3]

הכנסות וביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט יצא להפצה רחבה בארצות הברית ב-7 בספטמבר 2007, יחד עם המערבון "3:10 ליומה". בעוד שזה האחרון מוקם במקום הראשון בטבלת שוברי הקופות באותו סוף שבוע, "לירות כדי להרוג" הגיע למקום הרביעי בלבד ולסך הכנסות של 5 מיליון דולר באותו סוף שבוע.[4] הסרט הוקרן בארצות הברית במשך 6 שבועות וגרף 12 מיליון דולר בלבד, לעומת תקציב משוער של 39 מיליון.[5] 14 מיליון נוספים נצברו בהקרנות מחוץ לארצות הברית, כאשר להצלחה הגדולה ביותר מחוץ לארצות הברית זכה הסרט בממלכה המאוחדת, שם גרף קרוב ל-2 מיליון דולר.[5]

מבחינה ביקורתית זכה הסרט להצלחה מעורבת. מבקרים מספר שיבחו את הסרט על סצנות הפעולה שלו והערך הבידורי. אחרים לא התרשמו מההומור או מסצנות הפעולה וזיכו אותו בביקורות שליליות למדי. הגדיל לעשות מבקר הקולנוע של הניו יורק טיימס, שכינה את הסרט "פיסת זבל חסרת כל תועלת".[6] באתר Rotten Tomatoes, המרכז ביקורות קולנוע, זכה הסרט ל-67% ביקורות חיוביות, מתוך 157 ביקורות בסך הכול.[7]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Ben Fritz,‏ Owen targets 'Shoot'‎, באתר מגזין וראייטי, 13 ביוני 2005
  2. ^ Henry Ham,‏ Shoot 'Em Up Brings Down the House at Comic-Con, באתר Rotten Tomatoes,‏ 27 ביולי 2007
  3. ^ "Bullet Proof Baby". אורכב מ-המקור ב-2008-10-09.
  4. ^ Weekend Box Office - September 7-9, 2007, באתר Box Office Mojo
  5. ^ 1 2 Shoot 'Em Up - Weekend Box Office Results, באתר Box Office Mojo
  6. ^ A. O. Scott,‏ Never Mind Those Bullets, a Newborn Needs Rescuing, באתר עיתון הניו יורק טיימס, 7 בספטמבר 2007
  7. ^ "לירות כדי להרוג", באתר ביקורות הסרטים Rotten Tomatoes (באנגלית)