ליאון בוטשטיין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ליאון בוטשטיין
Leon Botstein
צילום משנת 2010 בעת ניצוחו על התזמורת הסימפונית האמריקאית במכללת בארד
צילום משנת 2010 בעת ניצוחו על התזמורת הסימפונית האמריקאית במכללת בארד
לידה 14 בדצמבר 1946 (בן 77)
ציריך, שווייץ עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ארצות הברית, שווייץ עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת הרווארד, אוניברסיטת שיקגו, התיכון למוזיקה ולאמנות עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק מוזיקולוג, פדגוג, מנצח
שפה מועדפת אנגלית, גרמנית עריכת הנתון בוויקינתונים
שיתופי פעולה בולטים התזמורת הסימפונית האמריקאית
צאצאים Sarah Botstein עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה מדליית יובל המאה של הרווארד עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ליאון בוטשטייןאנגלית: Leon Botstein, נולד ב-1946) הוא מוזיקולוג, פדגוג ומנצח יהודי אמריקאי, יליד שווייץ, ונשיא בארד קולג' (אנ') (מאז 1975).

בוטשטיין מכהן כמנהל מוזיקלי של התזמורת הסימפונית האמריקאית החל משנת 1991, ובין השנים 2003 - 2011 כיהן כמנהל מוזיקלי של התזמורת הסימפונית ירושלים. בוטשטיין הוא בימינו מנצח אורח בר כבוד של התזמורת. הוא משמש כנשיא-שותף של האוניברסיטה המרכז-אירופית, בבודפשט, בהונגריה.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ליאון בוטשטיין נולד בציריך כילדם השלישי של זוג רופאים יהודים רוסים-פולנים שאיבדו את משפחתם בגטו ורשה. משווייץ היגרה המשפחה לארצות הברית והתיישבה בריוורדייל. ההורים התעניינו במיוחד בחינוך ילדיהם, שלמדו מגוון רב של מיומנויות: לשון עברית וגרמנית, מוזיקה, ריקוד בלט, לוליינות, עבודה בעץ, טניס. בוטשטיין למד לנגן בכינור מגיל 9, אך שאף מגיל צעיר להיות מנצח. בהמשך עשה דוקטורט במוזיקולוגיה באוניברסיטת הרווארד, עם עבודה המוקדשת להיסטוריה החברתית של המוזיקה המודרניסטית בווינה.

אחרי שסיים בגיל 16 את התיכון למוזיקה ואמנויות בניו יורק למד לתואר ראשון בהיסטוריה באוניברסיטת שיקגו, היה בגיל 23 לנשיא הקולג' הצעיר ביותר בתולדות ארצות הברית. בוטשטיין כיהן במעמד זה בקולג' פרנקוניה שבמדינת ניו המפשייר החל משנת 1970 ועד סגירתו בשנת 1975.

בוטשטיין הקים תזמורת בשם "התזמורת הפילהרמונית הקאמרית של עמק הדסון". בשנת 1990 הקים את פסטיבל בארד למוזיקה שהתמחה בקונצרטים, הרצאות ודיונים בפנלים. בשנת 1991 נבחר בוטשטיין למנהל המוזיקלי של "התזמורת הסימפונית האמריקאית", הרכב פרי לנסר שהוקם בשנות ה-1960 על ידי לאופולד סטוקובסקי לשם הפצת מוזיקה קלאסית בקרב הקהל הרחב.

בוטשטיין ביצע בבכורה יצירות מאת ארנסט שוסון, אהרן קופלנד, רוג'ר סשנס, ג'ורג' פרלס, ארנסט פון דוהנאני, פרנץ ליסט, אנטון ברוקנר, בלה בארטוק, קרל אמדאוס הרטמן, מקס רגר, ריינהולד גליאר. עם התזמורת הסימפונית האמריקאית ביצע בקונצרט חי את האופרה "הלנה המצרייה" (עם דבורה וויגט) ו"אהבתה של דנאה" (עם לורין פלניגן). האלבום שהקליט עם הסימפוניה הראשונה מאת גבריל פופוב ונושא עם וריאציות מאת דמיטרי שוסטקוביץ' היה בשנת 2004 מועמד לפרס גראמי על ביצוע בכורה הטוב ביותר.

בעל אישיות רב-גונית ובעל גישה לעיתים פרובוקטיבית, בוטשטיין מכהן בבארד קולג' גם כפרופסור לאמנויות ומדעי הרוח בתוכנית ע"ש ליאון לוי, אחד הנדיבים שנתנו תמיכתם לתוכניות ההומניסטיות המיוחדות שהקים במכללה.

בושטיין הוא אחיו של הביולוג דייוויד בוטשטיין. היה נשוי פעמיים. מאשתו הראשונה, שאותה הכיר בקיימברידג', נולדו לו שתי בנות, שאחת מהן, אביגיל, נהרגה בתאונת דרכים בשנת 1979, בגיל 7. באותה תקופה הנישואים התפרקו. מנישואיו השניים, למומחית לתולדות האמנות ברברה האסקל, נולדו לו שני ילדים נוספים.

ספרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בוטשטיין והתזמורת הסימפונית האמריקאית בקרנגי הול אחרי ביצוע האופרה "Intoleranza" מאת לואיג'י דאלאפיקולה, 2018
  • "Judentum und Modernität" (Vienna, 1991)
  • "Jefferson's Children: Education and the Promise of American Culture" (New York, 1977, ISBN 0-385-47555-1)
  • "The Compleat Brahms" (New York, 1999), editor
  • "quasi una fantasia: [Juden und die Musikstadt Wien]" (Edward Timms|Timms, Edward / Werner Hanak|Hanak, Werner / Leon Botstein|Botstein, Leon / Jüdisches Museum Wien ) (with 2 CDs; contributors: Karl Albrecht-Weinberger, Otto Biba, Philip V. Bohlman, Leon Botstein, Elisabeth Derow-Turnauer, Wolfgang Dosch, Albrecht Dümling, Tina Frühauf, Primavera Gruber, Michael Haas, Werner Hanak, Hartmut Krones, Elena Ostleitner, Michael Steinberg, & Sara Trampuz)

לאון בוטשטיין הוא עורך כתב העת "The Musical Quarterly"

פרסים ואותות כבוד[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • פרס האקדמיה האמריקנית לאמנויות ולספרות
  • פרס המאה של אוניברסיטת הרווארד
  • צלב הכבוד של אוסטריה, דרגה א
  • 2009 - פרס קרן קרנגי למנהיגות אקדמית
  • פרס לאונרד ברנשטיין להעלאת קרנה של המוזיקה בחברה
  • 2011 - חבר בחברה הפילוסופית האמריקאית

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ליאון בוטשטיין בוויקישיתוף

Leon Botstein made Bard College what it is, but can he insure that it outlasts him? כתבה מאת אליס גרסורי ב"ניו יורקר" 29.09.2014