להעיר את נד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
להעיר את נד
Waking Ned Devine
בימוי קירק ג'ונס
הופק בידי ריצ'רד הולמס
תסריט קירק ג'ונס
עריכה אלן סטרצ'ן
שחקנים ראשיים איאן באנן
דייוויד קלי
סוזן לינץ'
ג'יימס נסביט
מוזיקה שון דייווי
צילום הנרי ברהאם
מדינה הממלכה המאוחדת, אירלנד, צרפת, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Canal+, Tomboy Films, Mainstream עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה פוקס המאה ה-20
שיטת הפצה הורדה דיגיטלית, וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 1998
משך הקרנה 91 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט קומדיה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב $3,000,000
הכנסות באתר מוג'ו wakingneddevine
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

להעיר את נדאנגלית: Waking Ned Devine) הוא סרט קולנוע אירי משנת 1998 בכיכובם של איאן באנן, דייוויד קלי, פינולה פלנגן, ג'יימס נסביט וסוזן לינץ'.

דייוויד קלי היה מועמד לפרס גילדת שחקני המסך על תפקידו בסרט. את המוזיקה לסרט חיבר המלחין האירי שאון דיווי (Shaun Davey). צילומי הסרט נערכו בכפר קרגניש ואתרים נוספים באי מאן.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'קי אושיי (איאן באנן) ומייקל או'סאליבן (דייוויד קלי) הם שני קשישים, חברים טובים מאז ילדותם, המתגוררים בכפר (הבדיוני) טאלימור שבאירלנד, שבו 52 תושבים בלבד.

כאשר נודע להם שהזוכה בפרס הגדול בלוטו הלאומי של אירלנד הוא תושב טאלימור, הם מחליטים, יחד עם אנני (פינולה פלנגן), אשתו של ג'קי, לגלות מיהו הזוכה. אחרי שהם עורכים סעודה ומציעים עוף לכל תושבי הכפר ואינם מגלים את זהות הזוכה, הם מבקרים בלילה את נד דיוויין, קשיש תושב הכפר וידיד טוב של השניים, שהוא היחיד שלא הגיע לארוחה. נד נמצא מת בביתו כשכרטיס הלוטו הזוכה עדיין בידו - הזכייה גרמה לו להתרגשות רבה שהביאה למותו. לנד אין קרובי משפחה שידרשו את הפרס במקומו, ונראה שהזכייה תרד לטמיון.

בעקבות חלום שחלם על בילוי משותף שלו ושל נד בדיג, ג'קי משוכנע שנד היה רוצה שכולם יחלקו בזכייה שלו. הוא ומייקל חוזרים עוד באותו הלילה לביתו של נד כדי לאסוף כמה שיותר מידע אישי עליו, בניסיון לדרוש את כספי הזכייה במקומו. הם מחליטים להערים על הלוטו ולדרוש את כספי הזכייה תוך שמייקל מתחזה לנד.

במקביל, תושבת הכפר הצעירה מגי אוטול (סוזן לינץ') מקיימת קשר סוער עם פין (ג'יימס נסביט), חוואי מקומי המגדל חזירים, ומכונה בשל כך "פיג" פין. פין משוכנע שהוא אביו של מוריס, בנה של מגי, ובעוד השניים מעוניינים זה בזו - נרתעת מגי מריח החזירים שדבק בפין דרך קבע, ומתלבטת בין פין לבין מחזר נוסף.

לאחר שג'קי ומייקל מתקשרים למשרדי הלוטו ודורשים את כספי הזכייה, נשלח מפקח מטעם הלוטו אל הכפר כדי לוודא את זהותו של נד. הוא פוגש את ג'קי על חוף הים ומבקש ממנו להנחות אותו לביתו של נד. בעוד ג'קי לוקח את המפקח בדרך עוקפת כדי לעכבו, ממהר מייקל אל ביתו של נד ופורץ פנימה, כדי שיוכל לפתוח את דלת הבית ולהעמיד פנים שהוא נד.

כשמתברר שהסכום המדובר הוא גדול הרבה יותר משציפו - כ-7 מיליון לירות איריות - ג'קי ומייקל משתפים את כל 52 אנשי הכפר בתוכנית להערים על המפקח ולקבל את כספי הזכייה, כך שהכפר כולו יאשר את היותו של נד בריא ושלם ויאשר את זהותו של מיקל כנד, וכספי הפרס יתחלקו באופן שווה בין כל התושבים. כל התושבים מסכימים לתוכנית, פרט לאישה אחת, ליזי קווין, קשישה נרגנת. היא דורשת מיליון לירות איריות מכספי הזכייה, ומאיימת שאם לא תמולא דרישתה, תדווח למשרדי הלוטו על התרמית ועל ידי כך תקבל עשרה אחוז מכספי הזכייה תוך סיבוכו של הכפר כולו בפלילים. ג'קי מסרב לדרישתה.

הכפר כולו, למעט ליזי, משתתף במאמץ להסתיר מהמפקח את זהותו האמיתית של מייקל. כאשר הכפר כולו מתכנס בכנסייה לרגל טקס האשכבה של נד, נכנס המפקח במקרה לכנסייה, ולאחר שהתושבים מבחינים בו כיוון שהתעטש עקב אלרגיה ממנה הוא סובל - מעמיד ג'קי, הנואם את נאום האשכבה, פנים כאילו הטקס הוא לכבודו של מייקל. הוא נושא כביכול הספד למייקל ומדבר בשבחו של מייקל והחברות ארוכת השנים ביניהם, מול מייקל ושאר אנשי הכפר המתרגשים בעליל מדבריו.

המפקח בא על סיפוקו ומשתכנע שמייקל הוא נד, נותן למייקל המחאה על סכום הפרס, ואנשי הכפר מתכנסים בפאב המקומי לחגוג את קבלת כספי הפרס. באותו זמן עושה ליזי קווין את דרכה באיטיות אל הטלפון הקרוב ביותר, טלפון ציבורי הנמצא מחוץ לכפר על קצה צוק, כדי לדווח על התרמית למשרדי הלוטו. בעודה מחייגת, עושה את דרכו המפקח של הלוטו במכוניתו אל מחוץ לכפר, ושוב מתעטש. ההתעטשות גורמת לו לאבד את השליטה על ההגה, והוא מתחמק בקושי מתאונה חזיתית עם מכונית המגיעה מולו - מכוניתו של הכומר של טאלימור החוזר לכפר משנת שבתון. מכוניתו של הכומר שנאלצה לחמוק מהתאונה מתנגשת בתא הטלפון בו נמצאת ליזי, ותא הטלפון, וליזי בתוכו, נופל במורד הצוק ומתרסק.

בחגיגה בפאב מאתר ג'קי את מגי המאושרת, שיכולה כעת לממש את אהבתה לפין לאחר שחלקו בכספי הזכייה מאפשר לו לעזוב את גידול החזירים. היא מגלה לג'קי את סודה - נד הוא אביו האמיתי של מוריס, כך שמבחינה טכנית מוריס הוא יורשו של נד וזכאי לכל כספי הפרס. ג'קי דוחק בה לדרוש בשמו של מוריס את הכסף במלואו, אך מגי מסרבת, כיוון שגילוי הסוד יגרום לפרידתה מפין, ומוריס יגדל ללא אב.

בסצנה המסיימת את הסרט יוצאים ג'קי ומייקל, עם מוריס וחלק מתושבי הכפר, אל צוק המשקיף אל הים, כשבידיהם כוסות משקה. הם מרימים את כוסותיהם לשמיים לכבודו של נד דיוויין, ומודים לו על המתנה שהעניק לכפר כולו עם מותו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]