לא ראיתי לא שמעתי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לא ראיתי לא שמעתי
See No Evil, Hear No Evil
כרזת הסרט
כרזת הסרט
בימוי ארתור הילר עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי מארווין וורת' עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט ארל בארת'
מארווין וורת'
עריכה רוברט סי ג'ונסון עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים ג'ין ויילדר
ריצ'רד פריור
קווין ספייסי
מוזיקה סטיוארט קופלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום ויקטור קמפר עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה סרטי טריסטאר עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה סרטי טריסטאר
הקרנת בכורה ארצות הבריתארצות הברית 12 במאי 1989
משך הקרנה 103 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט פשע, סרט חבר'ה, סרט קומדיה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב $18,000,000
הכנסות $46,908,987
הכנסות באתר מוג'ו seenoevilhearnoevil
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לא ראיתי, לא שמעתי (במקור: See No Evil, Hear No Evil) הוא סרט קומדיה אמריקאי משנת 1989 אשר מספר על שני חברים, אחד חירש ואחד עיוור, שעובדים יחד כדי לאתר שלישיית פושעים ולנקות את שמם משוד שלא ביצעו. את הסרט הפיק מארווין וורת' ומככבים בו ג'ין ויילדר, ריצ'רד פריור וקווין ספייסי.

זהו שיתוף הפעולה השלישי בין צמד הקומיקאים ויילדר ופריור אחרי ששיחקו יחד בסרט קו הכסף ב-1976 ולאחר מכן בסרט שגעון על תנאי שנעשה ב-1980.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עיוור בשם וולי קאריו (בגילומו של ריצ'רד פריור) וחירש בשם דייב ליונס (בגילומו של ג'ין ויילדר) הופכים, למרות קשיי התקשורת ביניהם, לחברים טובים אחרי שוולי מגיע לחנות של דייב ומבקש אצלו עבודה.

באחד הימים נכנסים לחנות שני רוצחים שכירים, איב (בגילומה של ג'ואן סברנס) וקירגו (בגילומו של קווין ספייסי) ויורים באדם שמחזיק מטבע זהב יקר עליו יש שבב אלקטרוני אותו צריך ברון הפשע סאת'רלנד (אנתוני זברה) שגם שלח את השניים לבצע את השוד, אלא שהאיש שנורה שם את המטבע בתיבת הטיפים שנמצאת על הדלפק בחנות.

במהלך הירי עומד דייב בגבו לשודדים ולא שומע את הירייה, וולי שנמצא מחוץ לחנות שומע את הירי, נכנס פנימה אבל היות שהוא לא רואה את הגופה, הוא נתקל בה ונופל עליה. כשדייב מגיע לעזור לו הוא רואה את האקדח ומרים אותו, אלא שאז מגיעה המשטרה והשניים נעצרים כחשודים במעשה.

במשטרה מבינים מהר מאוד כי השניים לא עדים מהימנים, אבל שלישיית השודדים מבינה שיש לחסל את שני העדים. דייב רק זוכר איך נראים הרגליים של הבחורה שהייתה חברה בכנופיית השודדים ווולי יכול לזהות אותה רק לפי ריח הבושם שלה.

איב וקירגו מתחזים לעורכי דין כדי להוציא את דייב ואת וולי מהמעצר ובכך יוכלו לחסלם. מרגע זה ואילך מתחילה קומדיה של טעויות הזויה כשהשודדים רודפים אחרי צמד החברים במטרה להחזיר את המטבע שנמצא ברשותם, אבל השניים מצליחים להתחמק שוב ושוב, ברוב הפעמים אפילו מבלי לשים לב ולדעת שהצליחו לחמוק ובלי הבנה מדוע בכלל רודפים אותם.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
ג'ין ויילדר דייב ליונס
ריצ'רד פריור וולי (וואלס) קאריו
קווין ספייסי קירגו
ג'ואן סברנס איב
אנתוני זרבה סאתרלנד

ביקורות ותגובות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כשחברת ההפקה חיפשה ליצור סרט נוסף בכיכובם של ויילדר ופריור, הסכים ויילדר לקחת חלק רק אחרי שהורשה לעשות שינויים בתסריט ולהיות חלק ממנו. למרות השינויים ספג הסרט ביקורות שליליות מאוד. באתר ריכוז הביקורות Rotten Tomatoes קיבל הסרט את הציון הנמוך של 18% בלבד מתוך 11 ביקורות.[1]

מבקרים רבים שיבחו את ההופעה של ויילדר ושל פריור, ואת ההופעות של קווין ספייסי, אבל רובם הסכימו כי התסריט היה נורא. מבקר הקולנוע הידוע רוג'ר איברט משיקגו סאן טיימס הגדיר את הסרט כ"נפל אמיתי".[2]

בעיתון הדזרט מורנינג ניוז תיארו את הסרט כטיפשי, עם תסריט אידיוטי. עוד נכתב שם כי מדובר בסיפור מאולץ הכולל יותר מדי בדיחות לנוער.[3]

למרות הביקורות הנוקבות, זכה הסרט לעדת מעריצים גדולה ואף רשם הצלחה קופתית. בשנת 2006 יצא לאור בבוליווד סרט המבוסס על "לא ראיתי לא שמעתי" (ונקרא פייר מוהן), שביים סאכין פילגהונקר ההודי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "see_no_evil_hear_no_evil ‎", באתר ביקורות הסרטים Rotten Tomatoes (באנגלית)
  2. ^ Ebert, Roger. "See No Evil, Hear No Evil." RogerEbert.com. May 12, 1989. Retrieved on March 16, 2008
  3. ^ Hicks, Chris. "See No Evil, Hear No Evil." The Deseret Morning News. May 18, 1989. Retrieved on March 16, 2008