כוונת השלכה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מבט דרך כוונת השלכה לעבר המטרה המסומנת בנקודה כתומה בנשק M16 שבשימוש צה"לי.

כוונת השלכה (באנגלית: Reflector sight או Reflex sight) היא כוונת מבוססת סיב אופטי, המרכז אור לנקודה במרכז הכוונת שאליה מכוּון הנשק. כוונת השלכה יכולה להיות מורכבת על רובים או אקדחים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]


שגיאות פרמטריות בתבנית:להשלים

פרמטרי חובה [ נושא ] חסרים

רעיון פיתוח כוונת ההשלכה עלה בשנת 1900, אז רשם מהנדס האופטיקה האירי הווארד גרוב פטנט על רעיון כוונת ההשלכה ל"כלי נשק גדולים וקטנים". השימוש הראשון בכוונת השלכה היה במטוסי קרב גרמניים ב־1918. הכוונת השתמשה בקולימטור כדי ליצור תמונה שמתמקדת באינסוף ומוקרנת על זכוכית שקופה. בניגוד לכוונות ברזל ישנות, הטייס לא צריך לכוון את מבטו כדי לראות את נקודת הפגיעה של הכדור, אלא יכול היה להזיז את ראשו (בטווח העדשה של הקולימטור) ועדיין לראות תמונה שמכוונת למקום המדויק. תותחי המטוס אופסו בהתאם לכוונת כדי שהכדורים והפגזים יפגעו בנקודה במרכז הכוונת ממרחק מסוים.

תכונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כוונת השלכה מדגם מפרולייט M21 מורכבת על רובה M16 בשימוש צה"ל. הכוונת מולבשת על מתפסי הרובה בעזרת מתאם מיוחד.
מבט דרך כוונת השלכה מתוצרת חברת Tasco.

לכוונת ההשלכה מספר יתרונות על פני כוונת הברזל: כוונת השלכה מספקת מדדים כמו מרחק, זווית ורוח, שמסייעים לדייק את הירי למטרה המבוקשת. כוונת השלכה גם מאפשרת למקם את המטרה במצפן האופטי, דבר המאפשר להתאים את תאורת הירייה לתנאי התאורה בסביבת הירי.

שימוש בצה"ל[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביחידות המובחרות של צה"ל נעשה שימוש בכוונת השלכה בשם 'טריג'יקון רפלקס', של חברת טריג'יקון. כוונת זו מתחברת לנשק באמצעות מתאם A.R.M.S.

חברה נוספת שכמה דגמים של כוונות השלכה שבית הייצור שלה נמצאים בשימוש צה"ל היא חברת מפרולייט הישראלית. בין הכוונות תוצרת מפרולייט שבשימוש צה"ל נמנות מפרולייט M21 הותיקה, מפרולייט M5 שנכנסה לשימוש ב-2015,[1] ומפרו מור. בנוסף לכך, יש גם שימוש בכוונת השלכה מדגם MARS (ראשי תיבות של Multi-Purpose Aiming Reflex Sight) המיועדת להתקנה על רובי M4 או תבור בעלי מסילת פיקטיני.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא כוונת השלכה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]